Fidesz: A privatizáció a Malév megszűnését jelentheti

Ismét felszólítotja a Fidesz a kormányzatot, hogy azonnal állítsa le a Malév folyamatban lévő privatizációját – mondta Wintermantel Zsolt . Az MSZP hisztériakeltésnek tartja a Fidesz viselkedését. Közben a Malév egyik szakszervezetének tagja büntetőeljárást kezdeményezetett ismeretlen tettes ellen a Malév eladása kapcsán.

MNO
2005. 08. 17. 11:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A képviselő sajtótájékoztatóján ismertette azokat az új információkat, melyek alapján az Air Bridge vételi ajánlata kifogásolható. Mint mondta: a Fidesz birtokába jutott információk szerint az ajánlattevő Air Bridge ajánlatában az szerepel, hogy 2006. december 31-ig van foglalkoztatási kötelezettsége, azaz egy év alatt 700 embert küldhet el a Malévtól, ami elsősorban az alacsonyabb beosztásban lévő, szerényebb fizetésű munkavállalókat érinti majd.

A kormányzat érvelése szerint a Malév privatizációját a cég finanszírozhatatlan eladósodása indokolja. Ezzel szemben az Air Bridge olyan vételi ajánlatott tett, melynek eredményeként továbbra is minden kockázatot a magyar állam vállal majd – hangsúlyozta Wintermantel Zsolt. Mint mondta, a Malév jelenleg körülbelül 20 millárd forinttal tartozik az MFB-nek. Ez a tartozás a vételi ajánlat szerint átkerülne egy újonnan létrehozandó, másik állami cégbe, amely a tartozás átvállalásáért cserébe a Malévtől 2 Boeing 767-es gépet kapna. A Malév viszont ezt a 2 gépet visszabérelné ettől az állami cégtől. Magyarán, egy olyan konstrukció jönne létre, amely szerint az új tulajdonos semmilyen kockázatot nem vállal a hitel visszafizetésére. Ha tehát a Malév csődbe megy, az anyagi felelősséget továbbra is az államnak kell viselnie, amely akár az 50-70 milliárd forintot is elérheti.

Wintermantel Zsolt elmondta, hogy az Air Bridge ajánlata szerint az ajánlattevő csak 5 évig tartaná meg a nemzeti légitársasági státuszt, amiből az következik, hogy 5 év múlva megszüntetheti a Malév márkanevet, vagy bárki másra átruházhatja azt. Ez gyakorlatilag a magyar, nagy múltú nemzeti légitársaság megszüntetésével járna. A képviselő kiemelte, hogy a nemzeti légitársasági státusz nagyon fontos jogosítványokat tartalmaz, mely nemzetközi viszonylatban különleges repülési jogokat biztosít. Az Air Bridge jelenleg csak egy kicsi orosz regionális légiszövetség, amelynek egyik tagja az ajánlattevő Kras Air. Joggal feltételezhető, hogy az ajánlattevőnek nem is annyira a Malévra, hanem nemzeti légitársasági státuszára és az ezzel járó jogokra van szüksége – tette hozzá.

Az Air Bridge jelenleg évente körülbelül csak 1 millió utast tud szállítani, miközben a Malév utasforgalma közel 3 millióra tehető éves szinten. Azaz joggal merül fel a kérdés, hogy komolyan gondolja-e az ÁPV Rt., hogy egy most alapított, súlytalan háttérrel rendelkező, mindössze 20 millió forintos alaptőkéjű cégnek kívánja odaadnia a Malévot – mondta Wintermantel Zsolt Hozzátette: a vételi ajánlatot nem az orosz légitársaság által alapított társaság, hanem három magánszemély által tulajdonolt cég nyújtotta be.

A Fidesz képviselője a vételi ajánlat magyar államra nézve kifejezetten hátrányos volta és a komolytalan háttérrel rendelkező ajánlattevő miatt ismét felszólította a magyar kormányzatot, hogy azonnal állítsa le a Malév folyamatban lévő privatizációját.

Podolák György reagálásában hisztériakeltésnek nevezte a Fidesz magatartását. A szocialista politikus a Magyar Távirati Irodának kiemelte: az ÁPV Rt. még nem döntött a privatizációs pályázatokról, a tárgyalások még folyamatban vannak. Podolák szerint szakmai és nem politikai döntés fog születni



Hanyag kezelés miatt ismeretlen tettes ellen büntetőeljárást kezdeményezett Polt Péter legfőbb ügyésznél a Malév egyik szakszervezetének tagja, mert véleménye szerint az állami vagyon kezelői elkövetik a vagyon hanyag kezelését.

Gaál Péter, aki korábban a Malév vezető jogtanácsosa volt, jelenleg pedig a Gazdasági Szakemberek Szakszervezete mellett ügyvédként is tevékenykedik, az MTI-nek szerdán a sajtóban napvilágot látott alacsony vételárral indokolta lépését.

Véleménye szerint – figyelembe véve a nemzeti légitársaság repülési jogainak értékét – a Malév értéke 5–10 milliárd forint között van. Hangsúlyozta, hogy a likviditáshiány sem indokolja az azonnali privatizációt, hiszen a légitársaság számláján 7,4 milliárd forint készpénz található. Úgy vélte, hogy az összeg egy része ésszerű gazdálkodással megőrizhető, és hozzátette: – A Malév a korábbi években soha nem állt olyan jól, mint most.

(fideszfrakcio.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.