A turistaszezonban általában megnő a bliccelők száma – írja a Napi Gazdaság. Éves szinten, országos átlagban 4-4,5 százalék a sztrádákat matrica nélkül használók aránya, ám nyáron ez az arány nagyobb. Ezért is kezdett szigorúbb ellenőrzésbe július–augusztusban az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. – mondta a Napi Gazdaságnak Winkler-Virág András, a társaság szóvivője. A bliccelők közül a külföldiek részaránya eléri a 70 százalékot. Őket azonban csak akkor tudja a társaság pótdíjfizetésre kötelezni, ha valamely mobil ellenőrző csoport szűrőjén akadnak fenn, ebben az esetben ugyanis az ellenőrzés helyszínén kell megfizetniük a büntetést. Ha viszont a fix kamerás ellenőrzéssel derül ki, hogy egy jármű nem rendelkezik érvényes matricával, a külföldi megúszhatja a büntetést. Hiányzik ugyanis az az államközi egyezmény, amely lehetővé tenné, hogy egy külföldi állampolgárnak elküldjék a felszólítást. Az ÁAK szerint a 26 millárd forint bevételnek nagyjából a négy százalékát teheti ki a bliccelők miatti kiesés.
A magyar autósok viszont „nem menekülhetnek”, vagyis ha őket azon kapja rajta a mobil ellenőrző csoport vagy a mobil, illetve a fix kamera azt rögzíti, hogy az autón nincs matrica, a társaság felszólítja a rendszámhoz tartozó autó tulajdonosát a fizetésre. Az ÁAK a felszólításban fotóval bizonyítja, hogy a megadott időpontban milyen rendszámú autó közlekedett matrica nélkül a megjelölt autópálya-szakaszon, mindezt az adatvédelmi törvényeknek megfelelően. Az említett ellenőrzési technikák tovább finomodnak, később ugyanis élesben működik majd az M7-esen a kamerás ellenőrzés, ezt a technikát az év végére az M5-ösre is kiterjesztik, s felülvizsgálják a már működőket az M1-es és az M3-as autópályákon.
Bár a rendszámfelismerő szoftver szinte hibátlanul működik, előfordulhat, hogy rendelkezik ugyan az autós matricával, mégis felszólítást kap. Ebben az esetben lehetőség van arra, hogy az autós az ÁAK ügyfélszolgálatán, telefonon keresztül tisztázza a helyzetet. Külön jogszabály nem rendelkezik arról, hogy az autósnak mennyi ideig kell megőriznie a matricát, ezért a vitás esetekben a polgári törvénykönyv lehet az eligazító, amely ötéves időszakot ír elő. Ezt azonban maga az ÁAK sem tartja életszerűnek, így a szóvivő azt tanácsolja az autósoknak, hogy az esetlegesen vitatott helyzetek miatt egy hónapig tegyék el a matrica hátlapját, illetve a vásárláskor kapott bizonylatot.
(Napi Gazdaság)

Egészen elképesztő dolog derült ki Sztálinról, a hidegvérű diktátorról