Szigorú ellenőrzések az autópályán

Nyáron általában nő az autópályán a bliccelők száma, de az is előfordulhat, hogy az autós vásárolt matricát, az autópálya-társaság mégis megbírságolná. Az ilyen helyzetek tisztázása érdekében célszerű legalább egy hónapig megőrizni a matricát és a bizonylatot.

MNO
2005. 08. 24. 8:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A turistaszezonban általában megnő a bliccelők száma – írja a Napi Gazdaság. Éves szinten, országos átlagban 4-4,5 százalék a sztrádákat matrica nélkül használók aránya, ám nyáron ez az arány nagyobb. Ezért is kezdett szigorúbb ellenőrzésbe július–augusztusban az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. – mondta a Napi Gazdaságnak Winkler-Virág András, a társaság szóvivője. A bliccelők közül a külföldiek részaránya eléri a 70 százalékot. Őket azonban csak akkor tudja a társaság pótdíjfizetésre kötelezni, ha valamely mobil ellenőrző csoport szűrőjén akadnak fenn, ebben az esetben ugyanis az ellenőrzés helyszínén kell megfizetniük a büntetést. Ha viszont a fix kamerás ellenőrzéssel derül ki, hogy egy jármű nem rendelkezik érvényes matricával, a külföldi megúszhatja a büntetést. Hiányzik ugyanis az az államközi egyezmény, amely lehetővé tenné, hogy egy külföldi állampolgárnak elküldjék a felszólítást. Az ÁAK szerint a 26 millárd forint bevételnek nagyjából a négy százalékát teheti ki a bliccelők miatti kiesés.

A magyar autósok viszont „nem menekülhetnek”, vagyis ha őket azon kapja rajta a mobil ellenőrző csoport vagy a mobil, illetve a fix kamera azt rögzíti, hogy az autón nincs matrica, a társaság felszólítja a rendszámhoz tartozó autó tulajdonosát a fizetésre. Az ÁAK a felszólításban fotóval bizonyítja, hogy a megadott időpontban milyen rendszámú autó közlekedett matrica nélkül a megjelölt autópálya-szakaszon, mindezt az adatvédelmi törvényeknek megfelelően. Az említett ellenőrzési technikák tovább finomodnak, később ugyanis élesben működik majd az M7-esen a kamerás ellenőrzés, ezt a technikát az év végére az M5-ösre is kiterjesztik, s felülvizsgálják a már működőket az M1-es és az M3-as autópályákon.

Bár a rendszámfelismerő szoftver szinte hibátlanul működik, előfordulhat, hogy rendelkezik ugyan az autós matricával, mégis felszólítást kap. Ebben az esetben lehetőség van arra, hogy az autós az ÁAK ügyfélszolgálatán, telefonon keresztül tisztázza a helyzetet. Külön jogszabály nem rendelkezik arról, hogy az autósnak mennyi ideig kell megőriznie a matricát, ezért a vitás esetekben a polgári törvénykönyv lehet az eligazító, amely ötéves időszakot ír elő. Ezt azonban maga az ÁAK sem tartja életszerűnek, így a szóvivő azt tanácsolja az autósoknak, hogy az esetlegesen vitatott helyzetek miatt egy hónapig tegyék el a matrica hátlapját, illetve a vásárláskor kapott bizonylatot.

(Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.