Bizonytalan eredetű, sőt egyes esetekben hamis képek is a falra kerülhettek a Nemzeti Galéria közelmúltban zárult Munkácsy-kiállításán, mely az eddigi legtöbb látogatót vonzotta Magyarországon.
Szakmai körökben már a kiállítás alatt szóbeszéd tárgya volt, hogy néhány mű eredetisége megkérdőjelezhető. Molnos Péter művészettörténész az eredetiség problémájával foglalkozott az Enigma művészetelméleti folyóirat legutóbbi számában, és „Essünk neki Munkácsynak!„ című tanulmányában mintegy féltucatnyi kiállított festmény esetében állítja, hogy eredetük kétes, vagy hogy nem is Munkácsy festette azokat.
Munkácsy munkásságát többen is segítették, köztük volt a pályája kezdetén álló Rippl-Rónai vagy Pataky László, Bruck Lajos, Karlovszky Bertalan, ám Molnos szerint a kiállítás nem foglalkozott ezzel a kérdéssel. A művészettörténész megemlíti, hogy az újonnan előkerült, mindeddig lappangó festmények esetében a rendezők nem támaszkodhattak a Munkácsy-kutatás eredményeire, ám a most falra került képek ezek közül kerültek ki. Molnos úgy véli, ez azért következhetett be, mert elmaradt a precíz adatgyűjtés és a művek szabatos vizsgálata is.
Molnos kiemeli: a kiállítással az eredetiség hamis bélyegét ütötte a galéria egy női portréra is, amelynek hamis szignatúrája és datálása annak idején már Munkácsy legismertebb monográfusának, Végvári Lajosnak is feltűnt. A tanulmány nem tekinti Munkácsy-alkotásnak a Hóhér lajtorjával című festmény, és Molnos szerint ezt rögtön vissza kellett volna adni a tulajdonosának.
Molnos közölte: a kiállítás rendezőit mindenképpen elismerés illeti, hogy rekordidő alatt összehozták a tárlatot, ám a kérdéses eredetű művek felsorakoztatása a rendezők, végső soron pedig a művészettörténészek felelősségét veti fel. A művészettörténész szerint a kiállítás nem gazdagította eléggé a Munkácsy-életműről eddig szerzett ismereteket.
Pákh Imre, az Egyesült Államokban élő Munkácsy-gyűjtő azt közölte, hogy kollekciójából a kiállítás rendezői maguk válogattak, mit akarnak bemutatni. A tárlaton az egyik legnagyobb kiállító hozzátette, hogy műgyűjtőként Munkácsy-műveket mindig csak szakértői tanúsítvány alapján vásárol, és a legautentikusabb szakértőknek Munkácsy-ügyekben jelenleg az MNG munkatársait tekinti. Pákh a hamis hírbe került képekről elismerte, hogy kettő az ő gyűjteményének a része, ám mindkettőről Végvári szakvéleménye van a birtokában.
Boros Judit, a tárlat egyik rendezője kijelentette: a kiállítás anyagának egy részét maga is akkor látta először, amikor a műtárgyak megérkeztek. A művészettörténész szerint bizonyos művek alapos beazonosítása sok időt vesz igénybe, és előfordulhat, hogy a leggondosabb szűrőn is átcsúszik egy-egy bizonytalanabb eredetű vagy akár hamis darab is.
(Forrás: Népszabadság)

Mutatjuk, hogyan került Gyurcsány és a Momentum a totális süllyesztőbe