Jövőre tolódhat a BA privatizációja, borulhat a büdzsé

Egyre több a jogi bizonytalanság a Budapest Airport privatozációja körül. A Pénzügyminisztériumban már a 2006-os eladás lehetőségét is vizsgálják, sőt, már ezt tartják valószínűbbnek, ami azonban azt jelentené, hogy nem teljesül a 1023 milliárd forintra tervezett büdzséhiány, és a negyedik évben is elszáll a költségvetés.

MNO
2005. 11. 24. 7:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre nagyobb jogi bizonytalanság veszi körül a reptér privatizációját. A Magyar Nemzet információi szerint a ferihegyi repülőtér üzemeltetésével korábban megbízott cégnek, a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft.-nek összesen öt pere van folyamatban több mint százmilliárd forint értékben a Budapest Airport (BA) Rt. ellen, miközben a Legfőbb Ügyészség még mindig vizsgálja a reptéri vagyonkezelésre vonatkozó beadványt. A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy a folyamatban lévő öt perben az ellenérdekelt fél, amely most akár az egész reptéri magánosítást meghiúsíthatja, nem más, mint a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft., az a cég, amelynek az állam a reptér üzemeltetési jogát egyszer már eladta. Az üzemeltetési jogot – amelyet most újra értékesíteni kívánnak – ugyan később a BA Rt. kapta meg, ám a FUF Kft. kanadai tulajdonosa, vitatva a döntést, azóta sem mondott le jogairól, s a washingtoni bíróság ítéletére vár.

A Pénzügyminisztériumban már a 2006-os eladás lehetőségét is vizsgálják, sőt, már ezt tartják valószínűbbnek – írja a Magyar Hírlap. Amennyiben nem fejeződik be még idén a tranzakció, bajosan teljesül az 1023 milliárd forintra tervezett büdzséhiány, vagyis az idei lesz a negyedik év, amikor elszáll a költségvetés.

Az államnak két jogcímen keletkezik bevétele: klasszikus privatizációs bevétel, ami nem kerül a költségvetésbe, hanem a hiányt finanszírozza, ám a várható ár kétharmadát kitevő vagyoni jogok bevétele (ami a repülőtér üzemeltetési jogának hetvenöt évre szóló eladásából származik) elszámolható a büdzsében, s ez a pénzforgalmi hiányt csökkentheti. Ha még idén le tudják zárni a tranzakciót, úgy a bevétel az idei hiány csökkenését szolgálja. Ha viszont jövőre csúszik át a zárás, akkor a további autópálya-hiteleket fizetné vissza belőle a PM.

Jövőre a Nemzeti Autópálya Rt. korábbi hiteleiből 238 milliárd forintot mindenképp átvállal az állam. További 177,8 milliárdos kereskedelmi banki hitel átvállalásáról is döntöttek, aminek a forrása a Budapest Airport eladása lesz.

(Forrás: Magyar Nemzet, Magyar Hírlap)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.