Ma estig mondhatják fel kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződésüket az autósok. Fontos szabály, hogy a felmondásnak éjfélig meg kell érkeznie a biztosítóhoz. Így vagy a bztosító fiókok zárásáig van erre lehetőség, vagy faxon éjfélig. Érdemes online alkusz közreműködését igénybe venni, mert ez esetben csökken az ügyintézendő feladat. Az új szerződés megkötésére december végéig van mód. Szinte biztosra vehető, hogy idén rekordszámban viszik át kötelezőjüket új biztosítóhoz az autósok. Pontos számok még nem ismertek, de az optimista szakemberek 400-600 ezerre, a peszimisták 150-300 ezerre becsülik a számot. Tavalyelőtt 300 ezren, tavaly 250 ezren váltottak biztosítót. Az elektronikus úton társaságot váltó autósok száma idén elérheti a százezret, ami jelentősen meghaladja a múlt évi 40 ezret. Ennek magyarázata lehet a könnyebb ügyintézés, továbbá több társaság által kínált plusz kedvezmények is.
Az online alkuszok eddigi tapasztalatai szerint az ügyfelek döntését leginkább a díjtarifa határozza meg. Váltás esetén az átlagos megtakarítás 10-20 ezer forint. Kedvező az ügyfelek számára, hogy ma már faxon is felmondható, illetve megköthető a biztosítás, továbbá, hogy az ügyfél nem veszíti el bónuszát. Ismeretes, tavaly egyes társaságok azt hangoztatták, hogy ha az ügyfél nem kéri ki kártörténeti igazolását korábbi biztosítójától 90 napon belül, akkor automatikusan malusz négyes besorolásba kerül. Ez azonban sem tavaly, sem ez évben nem igaz.
Vannak, akik úgy vélik, kötelező biztosítás esetében teljesen mindegy, melyik biztosítót választja az ember, csupán a fizetendő díj mértéke dominál, a szolgáltatás mellékes. Ugyanis a silány szolgáltatási színvonalat nem a díjfizető ügyfél, hanem a károsult szenvedi meg. Csakhogy erre rácáfolnak a tavalyi év negatív példái: hónapokig nem kötvényesített szerződések, rendőri igazoltatásnál lehetetlen helyzetek, alig elérhető kárrendezés. Az egyik esetben a károkozó biztosítójának időhúzó, a kárrendezésben és a kár megtérítésében tapasztalható negatív magatartása miatt a kárt szenvedett autós megunta a várakozást, azt, hogy nem jut hozzá jogos követeléséhez és felkereste a károkozó autóst, s attól követelte kárának megtérítését. Az ilyen biztosítói magatartás viszont bizalmatlanná tette az ügyfeleket egy részét, ezért véleményük szerint nemcsak az ár, de a szolgáltatás minősége is fontos. Sokan ezt az álláspontot viszont azért kérdőjelezik meg, mert a szolgáltatás alapját egy kormányrendelet határozza meg. A biztosítók által kínált többletszolgáltatások pedig inkább marketingfogások, ráadásul ezekért gyakran plusz pénzeket kérnek a társaságok. Van rá példa, hogy az ügyfél baj esetén nem is tudja mire jogosult, vagy pedig más módon – például casco révén – megilleti a plusz szolgáltatás.
A társaságok idén temérdek kedvezményt kínálnak. Ma már azonban a legideálisabb módozat megtalálásához nem elég a díjakat összevetni, de a szolgáltatások dzsungelében is el kell igazodni. Csakhogy nehéz pontos képet kapniuk az ügyfeleknek arról, melyik biztosító ajánlatával járnak jól, hiszen a kínálatok a szövevényes kedvezményrendszer miatt nehezen öszszehasonlíthatók. Mindezen persze nem kell csodálkozni, hiszen a kormányrendelet sem határozza meg a bónuszfokozatokért adható kedvezmények mértékét. Így nem csoda, hogy az éles piaci versenyben a cégek nem igazán törekednek átlátható, könnyen összehasonlítható kínálat bemutatására. Idén egyes társaságok az új belépők megszerzését tűzték zászlajukra, mások a hűséget preferálják díjaikkal. Öt biztosító – Allianz, MÁV, OTP-Garancia, TIR, Union – pedig az on-line kötéshez nyújtanak díjkedvezményt.
Aranyszabály: nem érdemes a kötelező díját – szándékosan vagy véletlenül – nem befizetni. Ez esetben ugyanis egy esetleges károkozás után a Magyar Biztosítók Szövetsége megtéríti az okozott kárt, ám peres úton behajtja a károkozó, kötelező biztosítással nem rendelkező autóson az általa kifizetett összeget. Vagyis elúszhat a család vagyona, akár otthona is. Jó tudni viszont, hogy a biztosítók egy adott kár esetén 1,75 milliárd forintig kötelesek helytállni, amiből 500 millió a dologi kár, 1,25 milliárd a személyi kártérítés összege.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a kötelező biztosítási kampányidőszak előtt ismertette, hogy kiemelt figyelemmel kíséri a biztosítók működését, s a visszaeső renitens társaságokat kiemelt büntetéssel sújtja. A felügyelet a közelmúltban arra hívta fel a figyelmet, hogy a biztosító egyesületekkel történő szerződéskötés során az ügyfelek az egyesület tagjává válnak, így a díjon felül tagdíjfizetési kötelezettségük is fennállhat, pótlólagos befizetésekre kötelezhetők. Az igazsághoz tartozik azonban, hogy erre eddig még sosem került sor. Az internetes díjkalkulátorok esetén pedig a biztosítók az október végén bejelentett díjaikat kötelesek alkalmazni. Akkor is, ha a kalkulátorok esetleges pontatlansága miatt a közzétett díjaktól eltérő díj számítható ki. A napokban pedig a MÁV Általános Biztosító Egyesületet marasztalta el a PSZÁF, mert a biztosító által benyújtott eredmény, mérleg és tőkefeltöltési terv nem felel meg maradéktalanul a pénzügyi helyreállítási terv jogszabályi előírásainak. A felügyelet kötelezi a biztosítót, hogy nyolc napon belül nyújtsa be a jogszabályoknak megfelelő, dokumentumokkal alátámasztott pénzügyi helyreállítási tervét. Továbbá előírja a társaság számára, hogy október 29-től kezdődően jelentősen megnövekedett számú kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéseinek nyilvántartásához és kezeléséhez szükséges tárgyi, technikai és személyi feltételek folyamatos biztosítására készítsen intézkedési tervet, s azt nyújtsa be a felügyeletre.
Hallani olyan szakmai véleményeket is, amely szerint felül kellene vizsgálni a kormányrendeletnek azt a passzusát, mely az év csupán egy hónapjában teszi lehetővé a biztosítóváltást.

Sikertelen és buta emberekből csinál politikusokat Magyar Péter