Készek a sztrájk folytatására Ferihegyen

Figyelmeztető sztrájkot tartott pénteken 18 és 20 óra között a Budapest Airport (BA) Rt. sztrájkbizottsága. Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője a munkabeszüntetést követően elmondta: továbbra is az a legfőbb céljuk, hogy meg tudjanak egyezni a menedzsmenttel és a tulajdonossal.

Magyar Nemzet
2005. 12. 16. 23:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatos sztrájkot helyeztek kilátásba a jövő héttől a pénteki munkabeszüntetést szervezők, amennyiben nem tudnak egyezségre jutni a tulajdonosokkal – mondta Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője. Hétfő délutánig tart az egyeztető időszak, ezt követően „a sztrájkbizottságnak jogában áll ismételten munkabeszüntetéseket hirdetni”, ami már jelenthet folyamatos sztrájkot is – fogalmazott.

Hilmer visszautasította azt – a sztrájkot követő sajtótájékoztatón elhangzott – állítást, miszerint a BA Rt.-t nem értesítették a sztrájkról. Úgy fogalmazott: tájékoztatták a menedzsmentet annak ellenére, hogy a sztrájktörvény úgy rendelkezik, a hétnapos tárgyalási időszak alatt az érdekképviseleti szervezeteknek joguk van előzetes bejelentés nélkül, egy alkalommal kétórás figyelmeztető sztrájkot tartaniuk. Amennyiben a hét nap lejár, s nem születik megállapodás bármikor sztrájkolhatnak, de azt kötelesek a törvény előírásai szerint előre be is jelenteni. Ugyanakkor hangsúlyozta: legfőbb céljuk a megegyezés, de ha erre a hétfői időpontig nem kerül sor, akkor a sztrájkbizottság dönt a továbbiakról.

Hilmer Sándor közölte: azért döntöttek a sztrájk megtartása mellett, mert a BA Rt. munkavállalói megelégelték a munkáltató és a tulajdonos egyeztető tárgyalásokon tanúsított magatartását. Érdekérvényesítési akaratuk megerősítése miatt tartották a mai kétórás figyelmeztető sztrájkot, amit több napos sikertelen egyeztetés előzött meg.

Mint arról a tegnapi nap folyamán hírt adtunk, aggodalmát fejezte ki a mai első sikertelen tárgyalási fordulón elhangzottak miatt a sztrájkbizottság. A Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezete (RMGSZ) és a Forgalmi és Rampatisztek Szakmai Szakszervezete (FORTISZ) által létrehozott sztrájkbizottság közleményében leszögezte: úgy érezzük, hogy elkerülhetetlen lesz a követelések nyomatékosítása, mert a munkáltató delegációja kijelentette, nem jogosult és nem is kíván tárgyalni a sztrájkbizottság tagjaival a privatizációval és foglalkoztatással kapcsolatos garanciákról. A tulajdonos képviselői meg sem jelentek a mai tárgyalásokon. A sztrájkbizottság kifejtette: sajátosan értelmezve a jog rendelkezéseit a munkáltató előzetes értesítés nélkül, szándéka szerint egyoldalúan, közös tárgyalásba kényszerítette volna a Budapest Airport Zrt. két, különböző sztrájkkövetelést benyújtó önálló sztrájkbizottságát.

Mint írták: úgy érzik, a munkáltató felkészületlenül és komoly tárgyalási szándék nélkül vett részt az egyeztetéseken, s ezzel a magatartásával nem a megállapodás megszületését segíti, hanem sztrájkhelyzetbe sodorja a jövőjüket féltő munkavállalókat. Kijelentették, hogy a sztrájkbizottság tárgyalási készségének minden fórumon hangot adva az utolsó pillanatig reménykedik, hogy a további munkabeszüntetésre – a tárgyalási határidő hétfő 14 órai lejártáig – nem kell sort kerítenie.

A BA Rt. közleményében bejelentette: a sztrájk alatt a maximális repülésbiztonság nem biztosítható, ezért a repülőtér vezetése úgy döntött, a kétórás figyelmeztető sztrájk időtartama alatt Ferihegy nem fogad járatokat. Azt írták: a sztrájkot bejelentő két szakszervezettel hétfő óta tárgyal a BA Rt. menedzsmentje. Ennek során a BA Rt. a 2006-ra tervezett inflációt jóval meghaladó bérfejlesztést terjesztett elő a szakszervezeteknek, amelyek ezt elutasították, és jövő évre a 2005-őshöz hasonló bérfejlesztést kértek a munkáltatótól. Idén összesen 16,62 százalékos béremelést hajtott végre a BA Rt.

Szollár Domokos, a BA Rt. kommunikációjának helyettes vezetője szerkesztőségünknek elmondta: tudomásuk szerint a navigáció, a fénytechnikai osztály, az erőműház és a rampaszolgálat szünteti be a munkát. Szollár szerint a rampaszolgálat kivételével a többi tevékenység esetén működik ugyan automatikus vezérlés, de az emberi háttér hiányzik. S ezért döntöttek úgy, hogy a sztrájk ideje alatt Ferihegy nem fogad járatokat.

Németh Krisztina, a Malév Rt. szóvivője úgy tájékoztatott, hogy a légitársaság Amszterdamból érkező gépe szállhatott le csupán, mert az egyik utasnak egészségi problémái voltak.

Tévedett Veres János?

Noha parlamenti felszólalásában még szükségesnek tartotta a Ferihegyi reptéren található műemlék jellegű létesítmények elidegenítésére vonatkozó engedélyezést Veres János pénzügyminisziter, ezen a héten mégis bekérette ennek engedélyét a Kincstári Vagyoni Igazgatóság gyors ügyintézésének segítségével. Mindennek hátterében az áll, hogy a műemlék jellegű létesítményekre vonatkozó engedélyek hiányában a privatizációs eljárás semmisnek tekintendő a privatizációról szóló törvény értelmében. (Sz.E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.