A megállapodás részeként 2006. február 1-ig – bizonyos feltételek teljesülése mellett – a sztrájkbizottság eltekint a munkabeszüntetéstől. A megállapodás legfontosabb eredménye, hogy a munkáltató és az új tulajdonos garanciát vállalt arra, hogy március 1-ig nem kezdeményezi a BA Zrt. és leányvállalatai munkavállalóinak elbocsátását. A szóvivő közölte: a felek megállapodtak abban is, hogy ezen időszak alatt folyamatos megbeszéléseket tartanak a jövő évi bérekről és a továbbfoglalkoztatás egyéb részleteiről.
Nem a bérekről szól a ferihegyi sztrájk – jegyezte meg ma Csizmár Gábor munkaügyi miniszter, aki úgy véli, hogy amennyiben a szakszervezetek valóban a BA Rt.-nél felmerült bérproblémák aggódnának, akkor fordulhattak volna a Munkaügyi Döntőbírói Szolgálathoz is. A miniszter szerint az is furcsa, hogy a szakszervezetek teljesen figyelmen kívül hagyták a saját szövetségük által aláírt országos bérmegállapodást – derült ki a Magyar Rádió tudósításából. Csizmár úgy véli, hogy politikai ráhatás és a privatizációt követő helyezkedés húzódik meg a munkabeszüntetés mögött.
Ismert, tegnap Hilmer Sándor úgy nyilatkozott: amennyiben a mai tárgyalások nem vezetnek eredményre, délután négy órakor megkezdik a kétórás sztrájkot. A sztrájkbizottság a szerdai egyeztetésen jelezte, hogy csak akkor áll el a munkabeszüntetéstől, ha 2006-ra megvalósul a 12 százalékos béremelés, és ha megfelelő továbbfoglalkoztatási garanciát kapnak a szakszervezetek. Hozzátették, hogy a sztrájkbizottság garanciát kért a kiszervezés előtt álló egységek megtartására is. Az RMGSZ és a FORTISZ közös sztrájkbizottságának szerdai közleménye szerint az aznapi tárgyalások végén a BA Rt. privatizációs pályázatának nyertese, a brit „BAA képviselője határozottan megfenyegette a sztrájkbizottság tagjait”. Közlésük szerint a képviselő azzal fenyegette a tagokat és a „sztrájkba lépő dolgozókat, hogy azonnal elveszítik a munkájukat, ha eleget tesznek a sztrájkfelhívásnak”.
A BA Rt. a szerdai egyeztetésen 4,5 százalékos béremelést javasolt, és a tárgyalások január közepéig történő elnapolását kérte, hogy „érdemben és felelősen tudjon tárgyalni ezekről a fontos kérdésekről”. Somogyi-Tóth Gábor, a BA Rt. forgalmi vezérigazgató-helyettese azt mondta: „nem a dolgozók érdekét szolgálja az, hogy esélyt sem adtak az új vezetésnek elképzeléseik felvázolására”.
Ma megérkezett az államkincstárba a BA Rt. vételára – mondta az MTI-nek Veres János pénzügyminiszter. A Pénzügyminisztérium (PM) korábbi közlése szerint a BA Rt. privatizációjából származó bevételt hitelek előtörlesztésére használják majd fel, amelyből részben átvállalják a Nemzeti Autópálya Rt. egy jelentősebb, mintegy 170 milliárd forintos hitelét. Emellett olyan államadósságot törlesztenek, amelyeknek kamatfelára jelentős mértéket tesz ki. A kormány a jegybankkal konzultál majd arról, hogy forint- vagy devizaadósságot törlesszenek a BA Rt. eladásából befolyó privatizációs bevételből. Ismert, a BA Rt. privatizációjáról szóló szerződést vasárnap írták alá. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű BA Rt. részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadát adta el az ÁPV Rt., bizonyos az üzemeléshez szükséges állami eszközöket értékesített a Kincstári Vagyoni Igazgatóság, és 75 évre az üzemeltetési jogot is megkapta a brit repülőtér üzemeltető társaság.
A magyar privatizáció történetében ez az eddigi legnagyobb értékű egyszeri privatizációs tranzakció. A BAA International Ltd. 464,535 milliárd forintot ajánlott a fenti vagyonelemekért.
Elképzelhető, hogy háttéralku köttetett a Hochtief és a BAA között, annak érdekében, hogy a német cég elálljon az ÁPV Rt. által indított pertől a BA Rt. privatizációja kapcsán – vélik külföldi hírforrások, melyeket a Magyar Hírlap idézett. Ezek szerint a britek három olasz repülőtér esetében lépnek vissza, melyért cserébe a németek elállnak a pertől.
Megalakult a BA Zrt. új igazgatósága, amely elnöküknek Bajnai Gordont választotta. Az igazgatóság tagja lett Duncan Steven Garrood (BAA), Chris Woodruff (BAA), Matthew Gill (BAA), Stewart Wingate (BAA), Bajnai Gordon (független, a BAA jelölésében), Macher Ákos (ÁPV Rt.), valamint Farkas Ádám (független, az ÁPV Rt. jelölésében). Az igazgatóság várhatóan holnap jelöli ki a repülőtér új vezérigazgatóját, s ekkor áll össze a társaság új menedzsmentje is.
Az Egyesült Államok új módszerrel küzd a jemeni húszik ellen
