Nem lesz sztrájk Ferihegyen

Egyelőre nem lesz sztrájk Ferihegyen, miután a 14 napos, maratoni tárgyalássorozatot követően ma a Budapest Airport (BA) Rt. vezetése és az RMGSZ-FORTISZ által alakított sztrájkbizottság a legfontosabb kérdésekben megegyezett – nyilatkozta szerkesztőségünknek Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője. • Távozik Hárskuti János, a Budapest Airport vezérigazgatója•Szolidaritását fejezi ki a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete• A költségvetést szépíti a Budapest Airport Rt. értékesítése

Hunyor Erna
2005. 12. 22. 14:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megállapodás részeként 2006. február 1-ig – bizonyos feltételek teljesülése mellett – a sztrájkbizottság eltekint a munkabeszüntetéstől. A megállapodás legfontosabb eredménye, hogy a munkáltató és az új tulajdonos garanciát vállalt arra, hogy március 1-ig nem kezdeményezi a BA Zrt. és leányvállalatai munkavállalóinak elbocsátását. A szóvivő közölte: a felek megállapodtak abban is, hogy ezen időszak alatt folyamatos megbeszéléseket tartanak a jövő évi bérekről és a továbbfoglalkoztatás egyéb részleteiről.

Nem a bérekről szól a ferihegyi sztrájk – jegyezte meg ma Csizmár Gábor munkaügyi miniszter, aki úgy véli, hogy amennyiben a szakszervezetek valóban a BA Rt.-nél felmerült bérproblémák aggódnának, akkor fordulhattak volna a Munkaügyi Döntőbírói Szolgálathoz is. A miniszter szerint az is furcsa, hogy a szakszervezetek teljesen figyelmen kívül hagyták a saját szövetségük által aláírt országos bérmegállapodást – derült ki a Magyar Rádió tudósításából. Csizmár úgy véli, hogy politikai ráhatás és a privatizációt követő helyezkedés húzódik meg a munkabeszüntetés mögött.

Ismert, tegnap Hilmer Sándor úgy nyilatkozott: amennyiben a mai tárgyalások nem vezetnek eredményre, délután négy órakor megkezdik a kétórás sztrájkot. A sztrájkbizottság a szerdai egyeztetésen jelezte, hogy csak akkor áll el a munkabeszüntetéstől, ha 2006-ra megvalósul a 12 százalékos béremelés, és ha megfelelő továbbfoglalkoztatási garanciát kapnak a szakszervezetek. Hozzátették, hogy a sztrájkbizottság garanciát kért a kiszervezés előtt álló egységek megtartására is. Az RMGSZ és a FORTISZ közös sztrájkbizottságának szerdai közleménye szerint az aznapi tárgyalások végén a BA Rt. privatizációs pályázatának nyertese, a brit „BAA képviselője határozottan megfenyegette a sztrájkbizottság tagjait”. Közlésük szerint a képviselő azzal fenyegette a tagokat és a „sztrájkba lépő dolgozókat, hogy azonnal elveszítik a munkájukat, ha eleget tesznek a sztrájkfelhívásnak”.

A BA Rt. a szerdai egyeztetésen 4,5 százalékos béremelést javasolt, és a tárgyalások január közepéig történő elnapolását kérte, hogy „érdemben és felelősen tudjon tárgyalni ezekről a fontos kérdésekről”. Somogyi-Tóth Gábor, a BA Rt. forgalmi vezérigazgató-helyettese azt mondta: „nem a dolgozók érdekét szolgálja az, hogy esélyt sem adtak az új vezetésnek elképzeléseik felvázolására”.

Ma megérkezett az államkincstárba a BA Rt. vételára – mondta az MTI-nek Veres János pénzügyminiszter. A Pénzügyminisztérium (PM) korábbi közlése szerint a BA Rt. privatizációjából származó bevételt hitelek előtörlesztésére használják majd fel, amelyből részben átvállalják a Nemzeti Autópálya Rt. egy jelentősebb, mintegy 170 milliárd forintos hitelét. Emellett olyan államadósságot törlesztenek, amelyeknek kamatfelára jelentős mértéket tesz ki. A kormány a jegybankkal konzultál majd arról, hogy forint- vagy devizaadósságot törlesszenek a BA Rt. eladásából befolyó privatizációs bevételből. Ismert, a BA Rt. privatizációjáról szóló szerződést vasárnap írták alá. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű BA Rt. részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadát adta el az ÁPV Rt., bizonyos az üzemeléshez szükséges állami eszközöket értékesített a Kincstári Vagyoni Igazgatóság, és 75 évre az üzemeltetési jogot is megkapta a brit repülőtér üzemeltető társaság.
A magyar privatizáció történetében ez az eddigi legnagyobb értékű egyszeri privatizációs tranzakció. A BAA International Ltd. 464,535 milliárd forintot ajánlott a fenti vagyonelemekért.

Elképzelhető, hogy háttéralku köttetett a Hochtief és a BAA között, annak érdekében, hogy a német cég elálljon az ÁPV Rt. által indított pertől a BA Rt. privatizációja kapcsán – vélik külföldi hírforrások, melyeket a Magyar Hírlap idézett. Ezek szerint a britek három olasz repülőtér esetében lépnek vissza, melyért cserébe a németek elállnak a pertől.

Megalakult a BA Zrt. új igazgatósága, amely elnöküknek Bajnai Gordont választotta. Az igazgatóság tagja lett Duncan Steven Garrood (BAA), Chris Woodruff (BAA), Matthew Gill (BAA), Stewart Wingate (BAA), Bajnai Gordon (független, a BAA jelölésében), Macher Ákos (ÁPV Rt.), valamint Farkas Ádám (független, az ÁPV Rt. jelölésében). Az igazgatóság várhatóan holnap jelöli ki a repülőtér új vezérigazgatóját, s ekkor áll össze a társaság új menedzsmentje is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.