Alkésztisz mítosza

„Mert ha ő szeretteit valóban szeretné, akkor nem várná el tőlük az áldozathozatalt. Ezután már csak egy lépcső van, a végső. Megállni az utcán, és azt mondani: jó, akkor jöjjön a halál. Végül is a saját halálom az én dolgom. Tímár Péter filmje érdekes és szép.”

Végh Attila
2006. 01. 22. 7:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Admétosz éppen esküvőjét tartja, amikor megjelenik Thanatosz, a halál istene, és int neki: kövesse. Admétosz nem érti, miért kell éppen ezen a napon meghalnia. Könyörgőre fogja hát, megpróbálja szüleit rátukmálni az istenre, vinné el inkább őket. Nemet int az isten. Neki csakis Admétosz kell. Az ifjú, mint a fekete zongora, sír, nyerít és búg, de mindhiába. Ekkor előlép Alkésztisz, a menyasszony, és azt mondja az istennek: átvállalja kedvese halálát, vigye magával inkább őt. És Thanatosz hajlik az alkura, magával ragadja a lányt.

Alkésztiszt később Héraklész visszahozza a halál birodalmából, de ez bennünket már nem érdekel. Minket most csak a halál átvállalásának kérdése foglalkoztat, mert erről szól Tímár Péter új filmje, A herceg haladéka. A kiöregedett modell egy reggel elindul otthonról, de taxit hívni nem tud, mert a mobilja elromlik, és a buszt is lekési. Gyalog indul útnak, ám egy zuglói aluljáróban rátámad egy utcai rabló. Huzakodni kezdenek, végül a rabló rálő a nőre. Repül a golyó, de megáll a levegőben. Snitt.

Hősnőnk egy hatalmas, sötét teremben találja magát. Letakart holttestek szanaszéjjel. Megjelenik két boszorkány (Pogány Judit és Lázár Kati), és közlik, hogy ez a hely az Előkészítő. A haldoklók innen mennek majd a visszahozhatatlanba. A nő semmit nem ért az egészből, de túl sok kérdezősködésre nincs idő, mert Astaroth közeledik. A pokol egyik fejedelme ő, a halál ura. Most különös kegyet gyakorol: egy perc haladékot ad kliensének, ennyi ideje van, hogy visszatérve a világba találjon valakit, aki átvállalja a halálát. Ha nem sikerül: örökre halott.

A történő világban az egy perc – megakadt lemezként – állandóan újrakezdődik, ám hősünk tud közlekedni az ismétlődő időintervallumok között. Megkeresi a barátját, aki évek óta ígéri neki, hogy majd elveszi feleségül, ám esély sincs arra, hogy meghaljon helyette. Jönnek a szülők: a papa dilettáns színész, akit most szánalomból bevettek egy előadásba, éppen azt próbálja. A próba azonban fontosabb neki, mint hogy megértse, mit akar a lánya. Aztán a mama: az éppen odahaza, csipkés újgazdag entreiőrben teázgat a szomszédasszonnyal. És lassan kiderül, hogy senki nincs, aki annyira szeretné exmodellünket, hogy elmúljon helyette, érte. Ez a megvilágosodás első lépcsője. A második az, amikor a halálraítélt rádöbben: azért nem szereti őt senki, mert ő sem szeret senkit. Egoistává nevelték, és az ő lelke ebben a tokban maradt.

Mert ha ő szeretteit valóban szeretné, akkor nem várná el tőlük az áldozathozatalt. Ezután már csak egy lépcső van, a végső. Megállni az utcán, és azt mondani: jó, akkor jöjjön a halál. Végül is a saját halálom az én dolgom. Tímár Péter filmje érdekes és szép. Többfelé lehetett volna mélyíteni, a lelki vívódás felé, vagy gondolati irányba, a halál, a halál felé való lét megértésének irányába, de így is tetszik, amit látok. Mert ha az egzisztenciális mélységek, a halálmegértés filozófiai kérdései távoliak maradnak e film horizontjától, mégis azzal foglalkozik, amivel mindenkinek foglalkoznia kell, aki meg akar érteni valamit abból, mi történik vele. Mert – és ebben Heideggernek teljesen igaza van – az élet legfontosabb kérdése a halál. Oly sok fedőfilm, kasszasiker és bóvli után Tímár Péter most szépen beletrafált a dolgok közepébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.