Az Internet a vakok számára is hozzáférhető

Egy-két hónapja A szólás szabadsága című műsorban bemutattak egy vak lányt, aki egyetemi felvételijén a megszerezhető pontok 99 százalékát érte el, mégsem vették fel a megpályázott szakra.

Varga Klára
2006. 01. 21. 23:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műsor nem valamiféle kuriózumként mutatta be teljesítményét, a néző mégis elgondolkodott egy pillanatig. Mekkora erőfeszítés lehet ez egy vak ember számára! Vagy inkább ma, a technika sosem látott fejlődésének korában ez már szinte természetes? Az alapján, amit ma vakokról, gyengénlátókról, az őket segítő intézményi és technikai háttérről általánosságban tudunk, melyikünk vágja rá a helyes választ? Ahogyan azt sem tudjuk pontosan, mik lennének azok a talán nem is olyan megerőltető mozdulatok, amelyekkel segíthetnénk őket abban, hogy írhassanak, olvashassanak, tanulhassanak, infomálódhassanak, művelődhessenek, dolgozhassanak, vagyis minél több szempontból a látók számára természetes életminőségben élhessenek.

Legeza Ilonának, aki maga is vak, s akivel az alábbiakban mindezekről beszélgettünk, saját irodalmi honlapja van, részt vett a Magyar Elektronikus Könyvtár akadálymentes böngészőfelületének létrehozásában, ő készíti, fejleszti a Borsod megyei vakok regionális egyesületének honlapját is.

– A látó világ „képernyő orientált” világának számára nehezen elképzelhető, hogy miképp is kommunikálnak a vakok a számítógéppel.

– Minden személyi számítógépre fel lehet telepíteni valamilyen képernyőolvasó programot. A képernyőolvasó programok olyan szoftverek, amelyek vak emberek számára hozzáférhetővé teszik a képernyő üzeneteit. Ez történhet hangkártyán, beszélőegységen avagy Braille-kijelzőn keresztül, attól függően, milyen eszközt részesít előnyben a felhasználó (pénztárcája), illetve a képernyőolvasó programok milyen eszközöket támogatnak.

– Mi okozza az internetes honlapokon az olvasás nehézségét a vakok és gyengénlátók számára?

– A legfontosabb akadály magából a WEB természetéből következik, ti. abból, hogy eleve multimédiás felületként lett definiálva. Vagyis: képeket, animációkat, diagramokat és képleteket tartalmazhat. A díszítő célú grafika nem képez akadályt, hiszen figyelmen kívül hagyható (amennyiben a HTML kódban a szöveges leírást biztosító alternatív leírómező üres sztringet tartalmaz). Sajnos az utóbbi időkben a WEB fontos tartalmi és navigációs elemeit kezdik mindinkább grafikus köntösbe öltöztetni. Ez azt eredményezi, hogy a vakok számára kifejlesztett asszisztív technológiák sem képesek ezekben a grafikákban felfedezni a lényegi tartalmat és azt adekvát formában megjeleníteni a vak felhasználónak. Különösen rossz tendencia a lényeges szöveges vagy navigációs tartalmat animált formában megjelenítő WEB-es elemek, technológiák használata, hiszen az időpillanatról időpillanatra változó tartalmú képernyőterületeken semmiféle segítő technológia nem lesz képes felismerni az odahelyezett tartalmat. Ilyenek a linkként használt animált gombok, ablakok és a Flash animációk. Különösen a Flash technológia képez komoly akadálymentességi problémát és sajnos egyre inkább nemcsak dekorációként alkalmazzák. Ráadásul a „tiszta” szöveget is lehetséges a WEB-en vakok számára majdnem teljesen értelmezhetetlen módon, kétdimenziós elrendezésben publikálni. Itt a bonyolult táblázatokról, táblázatok celláiba beágyazott táblázatokról és a többhasábos szövegről van szó. Szerencsére, ez utóbbi helyzetekkel a modernebb segítő technológiák jó eredménnyel képesek megbirkózni. A vak látogatóknak az oldal szerkezetével kapcsolatban nagymértékben a memóriájukra kell támaszkodniuk, az elektronikus sajtó nyitólapjain – szinte kivétel nélkül – 150-200 hivatkozással találkozunk. Ez szemmel könnyen áttekinthető, nekünk viszont küzdelmes és időigényes ezeken a honlapokon a böngészés.

– Milyen eszközök segítik az olvasást, és ezek mennyire hozzáférhetőek?

– A weboldalak többféle operációs rendszer és programegyüttes használatával olvasható a vakok számára. MS-DOS és Unix/Linux rendszerben is lehetséges a WEB olvasása és más Internetes szolgáltatások (FTP, Telnet, stb.) használata. Ilyenkor a vakok régebbi, nem grafikus kezelőfelületű programokat használnak és a beszédkimenetet a KFKI-ban kifejlesztett Brailab PC nevű beszélő adapter biztosítja. Ez a készülék bár régi, 15 éves technológiának számít, a hozzáértőbb vagy a DOS környezethez továbbra is ragaszkodó vak felhasználók kezében még mindig meglehetősen hatékony eszköz, s mivel hazai fejlesztésű, olcsó, ára 15 és 20 ezer forint közötti, kialakítástól függően. Hátránya, hogy a DOS operációs rendszer alól már sok honlap egyáltalán nem hozzáférhető, ezért a többség Windows rendszer alatt használja az Internetet, s mivel ez grafikus rendszer, csak nagyon drága, külföldi programokkal, az ún. ernyőolvasó szoftverekkel és az alájuk rendelt beszédszintetizáló programokkal lehet használni. Ezeknek az ernyőolvasó programoknak az ára a 250 és 400 ezer forint közötti sávban van, ráadásul sok esetben dollárban kell kifizetni a vételárat. A hazai látássérültek legtöbbször alapítványi támogatással jutnak ezen programokhoz, az alapítványok pedig csak ritka alkalmanként tudnak ilyeneket beszerezni, hisz a magas ár miatt sokáig kell gyűjteniük a pénzt, ugyanis igyekeznek több példányban vásárolni, mert ilyenkor lényeges árengedményeket érhetnek el. Persze a programok még csökkentett árakon is elérhetetlenül drágának számítanak egy magánfelhasználó pénztárcájához mérve.

– Akadnak-e honlapok, melyekkel önök teljes mértékig elégedettek? Honnan lehet mintát, tanácsot , útmutatást kapni az ilyen átalakításokhoz? Ön milyen átalakításokat végezett már el?

– Szerencsére egyre több honlap, fontos portál akadálymentesítése történik meg, illetve készül el az adott honlap akadálymentesített kezelőfelületű változata.
Az akadálymentesítéshez a W3C konzorcium által kiadott WEB-es szabványokat, ajánlásokat kellene figyelmesen áttanulmányozni. Sajnos a legtöbb webmester el sem olvassa ezeket, vagy ha igen, teljesen figyelmen kívül hagyja.
A legfontosabb akadálymentesítési munka, amelyben részt vettem, a Magyar Elektronikus Könyvtár akadálymentes böngészőfelületének megalkotása volt. Az elkészült felület nem csak a vakok, hanem a gyengénlátók és a mozgáskoordinációs zavarokkal élők számára is jól kezelhető. A saját irodalmi honlapom és a Borsod megyei vakok regionális egyesületének honlapja, amit szintén én készítek illetve fejlesztek, az akadálymentességi szempontok nagymértékű figyelembe vételével készültek, és vakon is jól használhatóaknak bizonyultak.

– A könyvkiadás illetve az elektronikus sajtó általánosságban mennyire veszi figyelembe a vakok és gyengénlátók a szempontjait?

– A könyvkiadás sajnos, anyagi érdekeltségeire hivatkozva, szinte egyáltalán nem veszi figyelembe a vakok igényeit, ha csak törvény nem kötelezi rá. A papírra nyomtatott könyveket a vakok csak úgy tudják „elolvasni”, ha az oldalakat beszkennelik és optikai karakterfelismerő (OCR) programmal szöveges dokumentummá alakítják, amit aztán a beszélő rendszereik felolvasnak nekik. Ez túl azon, hogy időigényes, unalmas procedúra, a felismert szöveg a nyomtatási minőségtől függően hibákat tartalmazhat. Tankönyvek, szakkönyvek esetén ezeket a szövegeket szinte teljesen használhatatlanná teszi, hiszen ki merne például egyetemi vizsgákra menni úgy, hogy tudja, a szöveg, amiből tanult, lényegi pontatlanságokat tartalmazhat. Kémiai, matematikai, fizikai képleteket pedig a jelenlegi OCR programok egyáltalán nem képesek helyesen felismerni. A könyvszövegek ma már elektronikus formában készülnek, ám a kiadók vonakodnak ezeket átadni a vakoknak, még a kötelező tankönyvszövegek átadására is csak törvény útján lehetett őket kötelezni.
A sokat szidott MP3 formátum széleskörű elterjedése pozitív hatással van a hangoskönyvek és a mobil lejátszó eszközök (MP3 lejátszók, mobiltelefonok, tenyérkomputerek) elterjedése révén. Sajnos, a hazai audiobook kiadás és piac még csak a kezdeti lépéseknél tart, pedig ezek a könyvek a látássérültek számára is kiválóan használhatóak lennének.
Az Internetes elektronikus sajtóval már jobb a helyzet, hiszen eleve elektronikus formában, tehát vakon is használható szövegekként publikál. Persze, csak ha maga a publikációs felület, a honlap vagy portál legalább részben akadálymentesnek tekinthető. Az utóbbi néhány évben sok újság Internetes változata kezdte el a webfelületének az akadálymentesítését.
A közpénzből finanszírozott portálok is elkezdték e munkát, hiszen EU előírások is kötelezik őket erre. De itt még nagyon sok pótolnivaló van, hiszen a munkák sok helyütt még el sem kezdődtek. A legfőbb gond , hogy amikor ezek a portálok készültek, egyáltalán nem gondoltak a látássérültekre, a honlapokat utólag kell módosítani vagy teljesen új, alternatív felületeket készíteni. Ezek pedig jóval drágább munkák, mintha már az eredeti tervekben is gondoltak volna erre, amikor is az akadálymentesítés csak a töredékébe kerülne az utólagos módosítások költségének.
A pénz azonban nem mindig az egyetlen akadály. A weblap üzemeltetők jó részét egyáltalán nem érdekli, hogy honlapja akadálymentes legyen, illetve a megfelelő szempontok és technikák ismeretének hiányában olyan megjelenítési technikákat használ, amelyek nélkül a honlap külön pénzbefektetés nélkül is használható lenne. Itt megint a grafika és az animáció túlzott, öncélú használatára gondolok.

– Kapnak-e állami támogatást vagy bármiféle állami ösztönzést ezek a területek, hogy az önök életminőségét ebből a szempontból minél jobbá tegyék? Az önök szemszögéből milyen ma például a tankönyv illetve a tananyagok hozzáférhetőségének helyzete?

– A Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Program (NIIF) több akadálymentesítési iniciatívát is támogatott. A könyvkiadásról szóló törvények módosítása is kitért a vakok számára történő tankönyvellátás kérdésére. A szerzőjogi törvény módosítása is lehetőséget biztosít a nem gazdasági célú, zárt körű, a fogyatékosok számára kizárólagosan terjesztett kiadványok biztosítására. Sajnos a végrehajtás a szankciók hiányában erősen akadozik, sokszor még mindig a kiadók jóindulatán múlik, hogy hajlandóak-e az általuk kiadott publikációk átadására.
Sok, főleg természettudományos ismeretet tartalmazó könyv önmagában, elektronikus formában még nem használható a látássérültek számára. Ezeken a szövegeken komoly, sok élőmunkát igénylő módosítások szükségesek, s ezeknek az utómunkálatoknak a központi finanszírozása nem megoldott.
A civil szervezetek, érdekvédelmi egyesületek és alapítványok próbálnak meg sok esetben segíteni, ám a kellő szaktudás ismeretének hiányában nem mindig a legfontosabb területre koncentrálják az erőforrásaikat, a szabványok hiányában, azok nem ismerete miatt pedig a végeredményben előállított anyagok mind szerkezetileg, mind minőségben elég heterogénnek tekinthetőek.

– Egy-két hónapja A szólás szabadsága című műsorban egy vak kislány szerepelt, aki egyetemi felvételijén az összpontszám 99 százalékát érte el. Mégsem vették fel, mert a törvény az ő helyzetét nem tekinti indoknak arra, hogy az oktatási intézmény méltányosságot gyakoroljon. A beszélgetésben elhangzott, hogy itt az az igazi probléma, hogy hiába jó a civil szervezetek érdekérvényesítő képessége, ha a döntéshozásban nem kapnak szerepet. Egyetért ezzel?

– Itt két kérdés van, amit nem szabad összekeverni. Először is a törvény a szociálisan hátrányos helyzetet veszi figyelembe a méltányosság gyakorlásának lehetőségénél. A kérdés tehát az, hogy a vakság önmagában tekinthető-e szociális hátrányhelyzetnek.
Az egyetemi felvételik esetében a vakságot a rendeletek nem vették be a hátrányos helyzetet jelentő okok felsorolásába. Pedig a segédeszközök, pl. egy notebook megvásárlása, amivel a vak diák az órán dolgozatot ír, jegyzetel, (a többi segédeszközt nem is említve) szociálisan hátrányos helyzetbe sodorja a családot.
A másik kérdés a civil érdekérvényesítő szervezetek és a törvényalkotás kapcsolata.
Sajnos, tényleg igaz, hogy bár formailag részt vesznek a döntési folyamatokban, még soha, egyetlen kormány alatt sem volt, és jelenleg sincs meg hozzá a szükséges hatalmuk, jogosítványaik, hogy képviseltjeik érdekében komoly hatással legyenek a végeredményekre.

– Milyen értelmiségi területeken dolgozik különösen sok vak és gyengénlátó? Van-e szervezet, vagy valamilyen állami ösztönzés annak érdekében, hogy a képzésüknek megfelelően el tudjanak helyezkedni? Mit lehetne tenni még eredményesebb beilleszkedésükért?

– Nemhogy különösen sok, de még jelentős számú értelmiségi szakterület sincs, ahol látássérültek dolgoznak. Jogászok, tanárok és zenészek képezik a látássérültek „szellemi elitjét”, ám az itt dolgozók száma is nagyon kevés a hazai, közel 17 ezres létszámhoz viszonyítva. Legtöbb a vak jogász, néhány humánszakos tanár is van, a zenészek között is kevés a felsőfokú képesítéssel rendelkező, vak informatikusból, programozóból is nagyon kevés van.
A gondok okai több forrásból fakadnak. A látássérültek alapképzése is hagy némi kívánnivalót maga után, különösen a reálműveltség és az integrációs készségek terén. Ez nem csak a képzési rendszer hibája, sajnos egyre riasztóbb tendencia, hogy a látássérüléssel együtt más, társult fogyatékosságokkal is születnek gyermekek, s a kellő intézményi háttér hiányában ezeket a gyerekeket együtt kell képezni a „csak vak” gyermekekkel. Ez pedig az alapszintű oktatás eredményességét nagymértékben csökkenti.
A közép- és felsőfokú oktatásban szerencsére már megvannak a lehetőségek az integrált oktatásra, ám csak a keretek biztosítottak, a feltételek nem. A középiskolai tankönyvek nagy része hozzáférhető ugyan, de a hatékonyabb ismeretszerzést megkönnyítő segédanyagok már nem nagyon.
A legrosszabb a helyzet a felsőoktatásban használt tankönyvekkel, jegyzetekkel.
Nem csak a fent már ismertetett kiadói problémákról van itt szó. Az egyetemek, főiskolák tartalmukban gyorsan változó, megújuló tananyagokat használnak, legtöbbször ezek saját kiadványaik, széleskörű kereskedelmi forgalomban nem is kaphatóak.
Tehát a vak hallgatónak meg kell venni őket, szkennelni, javítani vagy fizetett látó segítséggel javíttatni, s a végeredmény még így sem mindig alkalmas arra, hogy hiánytalan felkészülést biztosítson.
A felsőoktatásban tanítók pedig egyáltalán nincsenek felkészítve látássérültek oktatására, a rosszul értelmezett egyetemi oktatói szabadságra hivatkozva az előadások és foglalkozások menetébe, a használt módszerekbe még a vak hallgatók külön kérésére sem hajlandóak az ő tanulásukat, jegyzetelésüket megkönnyítő munkastílust alkalmazni. Néha nyíltan meg is mondják: aki nem képes az előadásokon úgy tanulni, mint a többiek, az szerintük nem oda való, ők azzal nem is kívánnak külön foglalkozni. Ezen a helyzeten csakis olyan közpénzekből finanszírozott, kvalifikált segítőszolgálat kiépítésével lehetne segíteni, amely a problémás helyeken tanuló főiskolások, egyetemisták mellé személyi asszisztenseket biztosítana. Ezeknek az asszisztenseknek a feladatkörébe tartozna az alkalmi tananyagok felolvasása, a szkennelt anyagok problémás részeinek „vakosítása”, az előadásaikat szóbeli instrukciókkal nem kísérő professzorok előadásain a tábla pontos jegyzetelése, sok esetben a tanórák között a különböző épületek közötti gyors helyváltoztatás segítése.
A másik út a külön, a látássérültek speciális igényeit figyelembe vevő oktatási, módszertani központok létesítése, ahol a tanárok, professzorok külön módszertani oktatás elsajátítása után tartják az előadásaikat és az intézmény felszereltsége is igazodik a hallgatók speciális igényeihez. Ez a létező legdrágább út, viszont a leghatékonyabb is, ha az itt folyó képzés minden szempontból egyenértékű a normál főiskolai és egyetemi képzéssel.
A másik jelentős, sőt az egyik legsúlyosabb probléma a már végzett látássérültek munkába helyezése. Jelenleg Magyarországon semmiféle kötelezettség nincs a munkáltatókra nézve, hogy a meghirdetett állásoknál látássérült pályázók esetén pozitív diszkriminációt alkalmazzanak. Sőt, az általános gyakorlat az, hogy egyrészt meg sem kívánnak győződni arról, hogy képességei alapján alkalmas-e a látássérült a munkakör betöltésére, másrészt: ha a képesítése, diplomája egyértelműen bizonyítja is, hogy alkalmas lenne, akkor is inkább a látó munkavállalót részesítik előnyben.

– Aki ismeri önt és a munkáját, könnyen meggyőződhet arról, hogy adott esetben nincs különbség egy látó és egy nem látó teljesítménye között, de hogyan bizonyítsanak azok, akik nem jutnak lehetőséghez?

– A vakok iránt érzett évezredes idegenkedés, előítéletes félelmek csak nagyon erélyes és hatékony propagandamunkával küzdhetőek le. A legnagyobb felelősség pedig e téren az írott és elektronikus sajtót terheli. A sajtó a látássérültek témájához csak nagy idegenkedéssel és sok esetben teljesen hibás attitüddel nyúl hozzá.
A megjelent cikkek, riportok témájukban, hangvitelükben, érzelmi hatást kiváltó eszközeikben gyakran nagyon elítélendő módon a sajnálatkeltésre, a hatásvadász könnyfakasztásra vagy a látássérültek „lelki nagyságának, törhetetlen akaraterejének” nevetséges és patetikus túlhangsúlyozására törekednek, miközben a valódi problémákat szemérmesen elkerülik, vagy hanyagul a szőnyeg alá próbálják söpörni. Az ilyen riportokat készítő újságírók mindenféle koncepció nélkül, pusztán érzelmi alapokon vagy előzőleg kialakított vagy kialakult előítéleteik talaján állva kezdenek a cikk elkészítésébe, lusták alapvető háttér információk beszerzésére, az esetleg mégis beszerzett alapvető információkat hibásan jegyzik fel, hibásan közlik, azokból csakis olyan hibás végkövetkeztetéseket hajlandóak levonni és közölni, amelyek az ő előzetesen kialakított koncepciójukba beleillenek.
Azt lehet mondani, hogy a fogyatékossággal élőkkel foglalkozó sajtó nagyjából-egészében a legalacsonyabb szintű bulvársajtó színvonalán rekedt meg. Ezen a helyzeten csakis a témára érzékeny és hozzáértő újságíróképzés segíthet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.