Lepecsételt mentőhelikopterek: vitázik az üzemeltető

Vitatja az Országos Mentőszolgálat eljárásának jogosságát a mentőhelikoptereket eddig üzemeltető BASE Kft., miközben a Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársai lepecsételték az összes, a cég által működtetett légijárművet. A kft. ellen a mentőszolgálat tett feljelentést, mert a cég a hétfői szerződésbontás után nem adta át az állami tulajdonban lévő légi járműveket.

MNO-összefoglaló
2006. 01. 12. 10:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársai lepecsételték a mentőhelikoptereket eddig üzemeltető BASE Kft. valamennyi gépét, miközben a kormány is vizsgálatot indított az ügyben. A BASE Kft. ellen az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) tett feljelentést, mert a cég a hétfői szerződésbontás után nem adta át az állami tulajdonban lévő légi járműveket. Az OMSZ azt is kifogásolta, hogy a BASE Kft. november óta nem mutatta be a gépek dokumentációját.

A cég levélben értesítette a mentőszolgálatot, hogy nem fogadja el a felmondást és nem adja át a helikoptereket. A BASE Kft. szerint az OMSZ 30 millió forinttal tartozik a cégnek. A Nemzeti Nyomozó Iroda közleménye szerint házkutatásokat is tartottak, amelyek során iratokat foglaltak le, továbbá leplombálták a cég által eddig működtetett mentőhelikoptereket.

Dokumentálatlan eredetű alkatrészek

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter vizsgálatot indított az állami mentőhelikopterek ügyében. Batiz András kormányszóvivő kijelentette: szeretnék kideríteni, ki a felelős azért, hogy jogszerűtlenül ukrán eredetű alkatrészeket szereltek be az egyik helikopterbe, ami több tízmillió forint anyagi kárt okozott. Hozzátette: kiderült, hogy a 2003-ban, hajtóműhiba miatt Szegeden lezuhant MI-2-es helikopterből a hajtómű fődarabját átszerelték egy másik gépbe, amely két évvel később Pécsett szintén lezuhant. A szakemberek független vizsgálatot tartanak szükségesnek, de ezt eddig a helikoptereket működtető cég elutasította – mondta a szóvivő.

A Fidesz-frakció szóvivője szerint jól mutatja a kormány alkalmatlanságát az, amit a légi mentéssel „művelt”. Halász János közölte: új egészségügyi politikára, a sürgősségi ellátás megfelelő finanszírozására van szükség. Batiz András válaszában sajnálatosnak látta, hogy a Fidesz mindenből pártpolitikai ügyet akar csinálni, és szerinte nincs tekintettel a sürgős ellátásra szoruló betegek érdekeire sem.

A Franciaországban javított gépekkel összefüggésben Takács Zoltán, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója azt mondta: a helikopterekben dokumentálatlan eredetű alkatrészeket találtak. Rácz Jenő egészségügyi miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón közölte: a jelenleg rendelkezésre álló három helikopterrel minden feladatot el tudnak látni.

OMSZ: Nem voltak hajlandóak az egyeztetésre

Feljelentés-kiegészítést tett az OMSZ a Nemzeti Nyomozóirodánál, mert az állami tulajdonú mentőhelikoptereket üzemeltető cég még a dokumentációk visszaadását sem kezdte meg. A lépést kedden a hanyag üzemeltetéssel, túlszámlázással illetve a tulajdonosi utasítások elutasításával indokolták.

Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója ma közölte: azért fordultak a rendőrséghez, mert a cég eddig nem adta át a használatában lévő légi járműveket, és november óta még a gépek dokumentációját sem mutatta be. Közölte továbbá, hogy a franciaországi nagyjavításon lévő két helikopter esetében meghatározhatatlan forrásból származó, nem gyári és nem is odaillő alkatrészeket is találtak. E javítások során az üzemeltető által dokumentálatlan és jogosulatlan munkákat hajtottak végre. A szerkezeti elemek helytelen összeszerelése következtében a normálisnál nagyobb mértékű, folyamatos rezonancia következett be a gépeken. A szerződés felbontásában ez is közrejátszott.

Az Info Rádió hozzáteszi: Takács nem adott választ arra, hogy a múlt évi pécsi mentőhelikopter-baleset is az indokok között szerepel-e.

Takács Zoltán a céggel való szerződésbontás egyik indokaként egy adójogi vitát említett. 2004 május elsejétől a mentési tevékenységet végző járművek üzemanyaga után az üzemeltető cég visszaigényelhette a jövedéki adót. A mentőszolgálat felé azonban a teljes összeget számlázták tovább, megkeresésükre pedig azt közölte a kft., hogy nem hajlandók erről a kérdésről egyeztetni, mert szerintük ez rendjén van így – jelentette ki Takács. A különbség 60 millió forint.

A mentőszolgálat két honvédségi MI-8-as és egy bérelt MI-2-es géppel látja el a mentést. Takács Zoltán elmondta: nem okoz gondot, hogy a honvédségi gép nagyobb, mert a helikopterek általában az adott kórház közelében levő sportpályán szálltak le, a betegeket innen szállították mentővel a kórházba. A Franciaországban nagyjavításon átesett járműveket napokon belül hazaszállítják és üzembe állítják. A főigazgató szerint a jelenleg rendelkezésre álló három géppel lefedhető az ország.

Jogtalannak tartja a szerződésbontást az üzemeltető

A BASE Kft. szóvivője az Info Rádiónak nyilatkozva aláhúzta: semmilyen kapcsolatuk nincs a karbantartást végző vállalattal, ugyanis úgy vitték el a gépeket szervizelni, hogy a kft. munkatársai nem voltak jelen. Továbbra is jogtalannak tartják azt, hogy az Országos Mentőszolgálat azonnali hatállyal bontotta fel a szerződést, a kifizetetlen számlák miatt pedig bírósághoz fordulnak – tette hozzá Edelényi Gábor.

A szóvivő kijelentette: a gépek „felelősségteljes” átadásához meg kellene vizsgálni az összes helikoptert, hogy van- e benne „BASE-tulajdonú” műszer, mert akkor azt ki kell belőle építeni, illetve hogy mennyi olyan üzemanyag van benne, ami a kft. tulajdona. A Takács szerint dokumentálatlan, a franciaországi nagyjavításoknál a gépekbe került alkatrészekről Edelényi elmondta: légügyi jogilag szabálytalan, hogy nincs kapcsolatuk avval a céggel, mely a nagyjavítást végezte. A vitatott számlákról elmondta: valóban minden kommentár nélkül visszaküldtek nekik számlákat, míg álláspontja szerint az OMSZ az alapszerződésben meg nem határozott „dolgokat” vár el cégüktől. Takács viszont úgy fogalmazott: az OMSZ-nél „a cégnek befogadott számlája nincs”, a vitatott számlák összege a cég által emlegetett több tízmilliós összeg helyett alig néhány milliós.

Edelényi kifejtette: a gazdasági rendőrség a cég 13 gépét pecsételte le, ők ezekhez nem nyúlhatnak.

Info Rádió

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.