A Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársai lepecsételték a mentőhelikoptereket eddig üzemeltető BASE Kft. valamennyi gépét, miközben a kormány is vizsgálatot indított az ügyben. A BASE Kft. ellen az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) tett feljelentést, mert a cég a hétfői szerződésbontás után nem adta át az állami tulajdonban lévő légi járműveket. Az OMSZ azt is kifogásolta, hogy a BASE Kft. november óta nem mutatta be a gépek dokumentációját.
A cég levélben értesítette a mentőszolgálatot, hogy nem fogadja el a felmondást és nem adja át a helikoptereket. A BASE Kft. szerint az OMSZ 30 millió forinttal tartozik a cégnek. A Nemzeti Nyomozó Iroda közleménye szerint házkutatásokat is tartottak, amelyek során iratokat foglaltak le, továbbá leplombálták a cég által eddig működtetett mentőhelikoptereket.
Dokumentálatlan eredetű alkatrészek
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter vizsgálatot indított az állami mentőhelikopterek ügyében. Batiz András kormányszóvivő kijelentette: szeretnék kideríteni, ki a felelős azért, hogy jogszerűtlenül ukrán eredetű alkatrészeket szereltek be az egyik helikopterbe, ami több tízmillió forint anyagi kárt okozott. Hozzátette: kiderült, hogy a 2003-ban, hajtóműhiba miatt Szegeden lezuhant MI-2-es helikopterből a hajtómű fődarabját átszerelték egy másik gépbe, amely két évvel később Pécsett szintén lezuhant. A szakemberek független vizsgálatot tartanak szükségesnek, de ezt eddig a helikoptereket működtető cég elutasította – mondta a szóvivő.
A Fidesz-frakció szóvivője szerint jól mutatja a kormány alkalmatlanságát az, amit a légi mentéssel „művelt”. Halász János közölte: új egészségügyi politikára, a sürgősségi ellátás megfelelő finanszírozására van szükség. Batiz András válaszában sajnálatosnak látta, hogy a Fidesz mindenből pártpolitikai ügyet akar csinálni, és szerinte nincs tekintettel a sürgős ellátásra szoruló betegek érdekeire sem.
A Franciaországban javított gépekkel összefüggésben Takács Zoltán, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója azt mondta: a helikopterekben dokumentálatlan eredetű alkatrészeket találtak. Rácz Jenő egészségügyi miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón közölte: a jelenleg rendelkezésre álló három helikopterrel minden feladatot el tudnak látni.
OMSZ: Nem voltak hajlandóak az egyeztetésre
Feljelentés-kiegészítést tett az OMSZ a Nemzeti Nyomozóirodánál, mert az állami tulajdonú mentőhelikoptereket üzemeltető cég még a dokumentációk visszaadását sem kezdte meg. A lépést kedden a hanyag üzemeltetéssel, túlszámlázással illetve a tulajdonosi utasítások elutasításával indokolták.
Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója ma közölte: azért fordultak a rendőrséghez, mert a cég eddig nem adta át a használatában lévő légi járműveket, és november óta még a gépek dokumentációját sem mutatta be. Közölte továbbá, hogy a franciaországi nagyjavításon lévő két helikopter esetében meghatározhatatlan forrásból származó, nem gyári és nem is odaillő alkatrészeket is találtak. E javítások során az üzemeltető által dokumentálatlan és jogosulatlan munkákat hajtottak végre. A szerkezeti elemek helytelen összeszerelése következtében a normálisnál nagyobb mértékű, folyamatos rezonancia következett be a gépeken. A szerződés felbontásában ez is közrejátszott.
Az Info Rádió hozzáteszi: Takács nem adott választ arra, hogy a múlt évi pécsi mentőhelikopter-baleset is az indokok között szerepel-e.
Takács Zoltán a céggel való szerződésbontás egyik indokaként egy adójogi vitát említett. 2004 május elsejétől a mentési tevékenységet végző járművek üzemanyaga után az üzemeltető cég visszaigényelhette a jövedéki adót. A mentőszolgálat felé azonban a teljes összeget számlázták tovább, megkeresésükre pedig azt közölte a kft., hogy nem hajlandók erről a kérdésről egyeztetni, mert szerintük ez rendjén van így – jelentette ki Takács. A különbség 60 millió forint.
A mentőszolgálat két honvédségi MI-8-as és egy bérelt MI-2-es géppel látja el a mentést. Takács Zoltán elmondta: nem okoz gondot, hogy a honvédségi gép nagyobb, mert a helikopterek általában az adott kórház közelében levő sportpályán szálltak le, a betegeket innen szállították mentővel a kórházba. A Franciaországban nagyjavításon átesett járműveket napokon belül hazaszállítják és üzembe állítják. A főigazgató szerint a jelenleg rendelkezésre álló három géppel lefedhető az ország.
Jogtalannak tartja a szerződésbontást az üzemeltető
A BASE Kft. szóvivője az Info Rádiónak nyilatkozva aláhúzta: semmilyen kapcsolatuk nincs a karbantartást végző vállalattal, ugyanis úgy vitték el a gépeket szervizelni, hogy a kft. munkatársai nem voltak jelen. Továbbra is jogtalannak tartják azt, hogy az Országos Mentőszolgálat azonnali hatállyal bontotta fel a szerződést, a kifizetetlen számlák miatt pedig bírósághoz fordulnak – tette hozzá Edelényi Gábor.
A szóvivő kijelentette: a gépek „felelősségteljes” átadásához meg kellene vizsgálni az összes helikoptert, hogy van- e benne „BASE-tulajdonú” műszer, mert akkor azt ki kell belőle építeni, illetve hogy mennyi olyan üzemanyag van benne, ami a kft. tulajdona. A Takács szerint dokumentálatlan, a franciaországi nagyjavításoknál a gépekbe került alkatrészekről Edelényi elmondta: légügyi jogilag szabálytalan, hogy nincs kapcsolatuk avval a céggel, mely a nagyjavítást végezte. A vitatott számlákról elmondta: valóban minden kommentár nélkül visszaküldtek nekik számlákat, míg álláspontja szerint az OMSZ az alapszerződésben meg nem határozott „dolgokat” vár el cégüktől. Takács viszont úgy fogalmazott: az OMSZ-nél „a cégnek befogadott számlája nincs”, a vitatott számlák összege a cég által emlegetett több tízmilliós összeg helyett alig néhány milliós.
Edelényi kifejtette: a gazdasági rendőrség a cég 13 gépét pecsételte le, ők ezekhez nem nyúlhatnak.
Info Rádió
Dolgoznak az áramszolgáltatás helyreállításán vihar közben is
