A hitelkártyákat tartják a tavalyi karácsony előtti fogyasztásihitel-szezon sikertermékének a Világgazadság által megkérdezett bankok: az év utolsó három hónapjában mind a kibocsátott plasztikok száma, mind a kihasznált hitelkeretek nagysága érezhetően megnövekedett. A személyi kölcsönöket szintén jobban keresték az ügyfelek a szokásosnál. A folyószámlahitelek éves értékesítése viszont jóval egyenletesebb, ugyanakkor itt is megfigyelhető, hogy a hitelkeretek kihasználtsága növekszik. Az év utolsó két-három hónapja az érintettek beszámolója szerint meghatározó súlyú a fogyasztási hitelek szempontjából: az összes éves kihelyezés 30-40 százaléka ebben az időszakban realizálódik.
A hitelkártyák iránti erős érdeklődésről számolt be többek között a CIB Bank: a hitelintézet tájékoztatása szerint különösen népszerűek voltak a bevásárlókártyák, amelyekre főként a nagyobb kiadásokkal járó időszakok előtt nőtt meg az igény. Ezt alátámasztja – tették hozzá –, hogy az igénylések 60 százaléka az év második felében, közel harmada pedig az utolsó két hónapban érkezett. Hasonló tendenciákról számolt be a Budapest Bank is: a hitelintézet statisztikái szerint az ilyen típusú kártyák használata hozzávetőlegesen 40 százalékkal nőtt a harmadik negyedévhez képest. A K&H beszámolója szerint a hitelkártyák kereteinek átlagos kihasználtsága 24 százalékkal növekedett az év utolsó három hónapjában, és a novemberben bevezetett áruhitelkártya is élénk érdeklődést keltett.
Az ünnepek előtt slágernek számító áruhiteleknél minden érintett kedvezményes konstrukciókkal várta a tavalyi szezont, az OTP Bank például az Áruvásárlási és Szolgáltatási Gyorskölcsönét árulta vezértermékeként. A Budapest Banktól kétszázezer ügyfél igényelt áruhitelt, ez nyolc százalékkal több a 2004. évinél. A hitelintézet beszámolója szerint ugyanakkor nemcsak az igénylések száma, hanem az átlagos összeg is emelkedett, és már meghaladta a százezer forintot.
A karácsonyi bevásárlások szempontjából szintén releváns személyi hiteleknél a bankok többsége ugyancsak erőteljes növekedésről számolt be: az Erste Banknál az utolsó három hónapban 6-7 százalékkal nőtt a kihelyezés, a CIB pedig – részben a Gyorskölcsön nevű konstrukciónak köszönhetően – személyi hiteleinek 30 százalékát novemberben és decemberben folyósította. Az MKB Bank saját várakozásait is túlteljesítette a tavalyi személyikölcsön-kampány, a K&H pedig az időarányos folyósításoknál 25 százalékkal adott el többet az ilyen típusú kölcsönökből.
Annak ellenére, hogy az ünnepek előtt a gyorsan elérhető konstrukciókat keresik inkább az ügyfelek, a jelzálogalapú, szabad felhasználású termékeknél több bank is erős érdeklődést érzékelt. Az Erste Bank például – részben az augusztustól indult akciónak köszönhetően – a szabad felhasználású jelzáloghiteleinek 40 százalékát az utolsó negyedévben folyósította, az Inter-Európa Bank pedig a devizaalapon, árfolyam-garancia mellett nyújtott jelzáloghitelét tartja a tavalyi szezon húzótermékének.
Forrás: Világgazdaság
Trump aláírta a törvénybe foglalt ígéreteit
