A filmes szakma fél Szabótól?

A filmes szakma még mindig fél Szabó Istvántól és generációjától, hiszen továbbra is ők döntenek az állami támogatásokról – olvasható a Die Welt-ben, míg a Berliner Zeitung azzal foglalkozik, hogy megfejti a rendező korábbi nyilatkozatait, amelyben gyávának és becstelennek titulálja magát.

2006. 02. 04. 8:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Berliner Zeitung) berlinonline.de/berliner-zeitung

Á, nem volt szükségünk hősökre című írásában foglalkozik a Berliner Zeitung-ban Harald Jähner Szabó István ügynöki tevékenységével. A cikk összefoglalja, hogy a most napvilágra került leleplező tények teszik érthetővé a rendező számos korábbi megnyilatkozását. Legfontosabb tulajdonságaként Szabó István az FAZ magazinnak korábban a gyávaságot említette. Ez 1993-ban történt. Ma már tudható, mennyire őszinte volt ez a válasz, különösen akkor, ha legnagyobb emberi hiányosságának a becstelenséget nevezte. Szabó művészeti témája a hatalommal való együttműködés és annak elleplezése volt.

A rendező leleplezését követően filmjeit más szemmel, más beleéléssel kell nézni, hiszen műveinek egyik központi témája az opportonizmus. 2001-es Szembesítés című alkotás egy igazi mestermű: a film Wilhelm Furtwängler kihallgatásáról szól, ahol Harvey Keitel durva és üvöltöző amerikai őrnagyot, Arnholdot alakítja, aki a német karmesterben nem lát mást mint „az ördög zenekarvezetőjét”.

Szabó többet lát Furtwänglerben. A rendező maga egy olyan családból származik, amelyik már generációkkal korábban levetette zsidó nevét. A hatalomhoz történő idomulást, a tehetetlenek öngyűlöletét, a művészet nagyképűségét, az alázatot és a megszokottságot a lehető legpontosabban tanulmányozta. Úgy szereti az embereket, ha nem szállnak szembe a hatalommal, hanem kitérnek előle. Amennyiben sikerül neki ez anélkül, hogy súlyos bűnt követne el – akkor ezt a lehetőséget nem sajnálná tőle. Attól kell tartani, hogy olyan meggyőzően mint a filmjeiben, ezt az életben nem sikerült neki.

Die Welt (welt.de)

Az öregek összetartanak című írásában a konzervatív német napilapban Jörg Taszman azt kutatja, miért olyan visszafogott Szabó István spicli ténykedésének magyarországi kritikája. A szerző szerint ennek oka, hogy a filmes szakma még mindig fél Szabótól és generációjától, hiszen továbbra is ők döntenek az állami támogatásokról.

A Szabó és osztálytársainak fellépése mégis sok embert felháborít. Feltűnő, hogy eddig egyetlen bocsánatkérő, sajnálkozást kifejező mondat sem hagyta el Szabó ajkait, amit elsődlegesen a kritikus újságírók és fiatal filmkészítők hiányolnak a beszélgetéseikben. „Nehogy már hőssé váljon” halható újra meg újra. És mégis senki sem hajlandó a nevét vállalva nyilatkozni egy német napilapnak. Még mindig egy ilyen klíma uralkodik a filmes szakmában, de ez jellemzi az egész országot is. A lényeg az elosztási harc, a független létezéshez szükséges alapvető feltételek is hiányoznak. Aki Szabót megtámadja az egy egész generációval, az „öregekkel” kerül szembe, akik még mindig rendkívül befolyásosak Magyarországon. Ellentétben Csehországgal, vagy Lengyelországgal a fiatal magyar rendezők a politikai fordulat óta képtelenek voltak megvetni a lábukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.