Veszélyhelyzet kihirdetését és rendkívüli védekezési készültség elrendelését kérte a Kormányzati Koordinációs Bizottságtól a Csongrád Megyei Védelmi Bizottság a térség folyóinak várható elhúzódó áradása miatt. Frank József, a testület elnöke elmondta, fel kell készülni a legrosszabbra, mert a vízállások rekordmagasságokat érhetnek el és egy hosszú apadással is számolni kell.
Szolnoknál felgyorsult a Tisza áradása, már 944 centimétert mértek. A folyó tetőzése Tiszafürednél várható a közeli időszakban. A település alatt a vízállás meghaladja a harmadfokos készültséget jelentő szintet.
A Tisza mentén több helyen megbontotta a gátat az erős szél miatt keletkezett hullámverés – mondta korábban az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság szóvivője. Csont Csaba az InfoRádióban közölte: Tiszaszederkénynél, valamint Poroszló és Újlőrincfalva között éjszaka olyan erős volt a hullámzás, hogy két és fél kilométeren elmosta a homokzsákokat. A szakemberek újabb homokzsákokkal erősítették meg a töltéseket. A gátak védelmére 70 ezer négyzetméternyi fóliát terítettek le.
Hozzátette, hogy a hullámverés a Bodrogközben is gondot okozott. Csont Csaba közölte: csütörtök reggelre mérséklődött a szél, de a Tisza rendkívül lassú apadása továbbra is nehezíti a munkálatokat.
A szakember elmondta, hogy a Tiszánál jelenleg 328 kilométer folyószakaszon tartanak fenn árvízvédelmi készültséget, 36 kilométeren rendkívüli a védekezés szintje. Az árvizes jelenségek miatt az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság területén 8000 folyóméteren kellett újabb védművet készíteni.
Az Országos Műszaki Irányító Törzs gyorsjelentése szerint a Tisza tetőzése Tiszafürednél várható hamarosan, a város alatti szakaszon a folyó végig árad.
A Közép-Tisza mentén az előzetes védekezési munkák nagy része befejeződött. Jelentős beavatkozást 21 helyen végeztek a vízügyi szakemberek. A védekezők létszámát a tervek szerint lecsökkentik, megerősítik viszont a figyelőszolgálatot a szaporodó árvízi jelenségek miatt. A vízügyesek azt mondják: most nem olyan komoly a helyzet, mint 2000-ben volt, de nem szabad alábecsülni a veszélyt.
A megyei katasztrófavédelmi igazgatóság elrendelte a fokozott alkalmazási készenlétet, valamint pontosította a településekre vonatkozó veszélyelhárítási terveket. Szolnokon biztonságtechnikai okokból csütörtöktől lezárják a Tisza-parti sétányt.
Akár 20-30 percet is késhetnek a vonatok a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza vasútvonalon, illetve a főváros és Békéscsaba között a Tisza magas vízállása miatt – közölte a Magyar Rádióval a MÁV szóvivője. Kavalecz Imre elmondta: Szolnok és Szajol között 40 kilométer/órás sebességkorlátozást vezettek be, és várhatóan lezárják a szolnoki Zagyva-hidat, ami miatt további forgalomkorlátozások lehetnek. A szóvivő azt is közölte, hogy a magas vízállás miatt tegnap lezárt Tiszafüred és Poroszló közötti vasúti hidat várhatóan még egy hétig nem lehet használni, addig az utasokat autóbuszok szállítják.
Persányi: 17-18 milliárd forintban kerül a Duna-program, Fónagy: az elmúlt négy év mulasztásai nem pótolhatók
Összesen 17-18 milliárd forintba kerül az árvíz elleni védelmet szolgáló Duna-program. A környezetvédelmi és vízügyi miniszter azt mondta, az előkészítésre az idén 662 millió forint jut. Persányi Miklós kifejtette, hogy a program célja az állami fővédművek kiépítése, hogy a mostanihoz hasonló nagy áradások alkalmával is biztonságban lehessenek az emberek és az értékek. A politikus hozzátette: az elvégzendő feladatok közé tartozik például a két táti patak torkolatánál a partok rendezése, Suránynál a 6,5 kilométer hosszú töltés megerősítése és a szentendrei állandó töltés kiépítése a kaszinó közelében. Közölte: ez utóbbi, 270 millió forintos, részben az Európai Unió támogatásával folyó munka már megkezdődött.
Közben Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője úgy nyilatkozott: most is emberek ezrei dolgoznak a töltéseken, de az elmúlt négy év mulasztásait már nem lehet pótolni, így a tiszai töltések építésének elmaradását, és a meg sem kezdett víztározó- programot.
Mint mondta, azért Szolnokra hirdettek sajtótájékoztatót, mert ez az a hely, ahol 1999-ben a polgári kormány először találta szembe magát azzal, hogy Magyarországon az árvízvédelem az ország biztonságát alapvetően befolyásoló szakmai terület. Hozzáfűzte: az 1999-es első nagy tiszai árvíz, majd a 2000-ben mért 1041 centiméteres rekordmagasság bizonyította, hogy a Tisza, Duna és mellékfolyóik töltéseinek építése halaszthatatlan, amin tovább nem szabad spórolni. Nem véletlen, hogy 1999 őszétől 2002 tavaszáig több mint 200 kilométer fővédvonali töltést építettünk – közölte.
Fónagy János reményét fejezte ki, hogy éppen a 1999–2002 között megépített felső-tiszai töltések megóvják majd a lakosságot a nagyobb bajtól. Ugyanakkor kérte a sajtót, hogy a nyilvánosság erejével szorítsák rá a mindenkori kormányt arra, hogy ne csak ígérgessen, ne választási ígérgetésre használja fel ezt, az ország biztonságát elsődlegesen érintő kérdést.
Kisebb vízszintemelkedés a Duna főváros feletti szakaszán
Kisebb vízszintemelkedéseket tapasztaltak a szakemberek a Duna Budapest feletti szakaszán az elmúlt napok esőzései után, árvízvédelmi készültségre azonban nincs szükség.
Bátán az éjszaka 37 milliméter eső esett. Mivel a csapadék a gátak miatt nem tudott a Dunába folyni, a legtöbb helyen a homokzsákokat most két oldalról áztatja a víz. A falu alacsonyabban fekvő részein az emésztőgödröket már legalább egy hete elöntötte az ár, ezért itt sürgős lenne a fertőtlenítés.
A Duna apadása miatt csütörtöktől ismét mindkét vasúti pályán közlekednek a vonatok a Budapest–Győr vonal Komárom és Almásfüzitő közötti szakaszán.
Harmadfokú a készültség a Hármas-Körös jobb partján Mezőtúr és Csongrád között, a Hortobágy-Berettyó jobb partján Karcagtól Mezőtúrig, valamint a Zagyva és a Tápió több szakaszán. Folyóink fővédvonalain jelenleg 2416 kilométer hosszon van készültség.
(InfoRádió, Magyar Rádió, HírTv)

Exkluzív interjút adott Radics Gigi