A legrosszabbra készülnek az Alsó-Tiszán

Veszélyhelyzet kihirdetését és rendkívüli védekezési készültség elrendelését kérte a Csongrád Megyei Védelmi Bizottság az elhúzódó áradás miatt. A Tiszánál több helyen megbontották a gátat az erős hullámok. Persányi Miklós szakminiszter szerint összesen 17-18 milliárdba kerül az árvíz elleni védelmet szolgáló Duna-program. Fónagy János azt kérte: a kormány ne választási ígérgetésre használja fel az ország biztonságát elsődlegesen érintő kérdést.

MNO-összefoglaló
2006. 04. 13. 18:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veszélyhelyzet kihirdetését és rendkívüli védekezési készültség elrendelését kérte a Kormányzati Koordinációs Bizottságtól a Csongrád Megyei Védelmi Bizottság a térség folyóinak várható elhúzódó áradása miatt. Frank József, a testület elnöke elmondta, fel kell készülni a legrosszabbra, mert a vízállások rekordmagasságokat érhetnek el és egy hosszú apadással is számolni kell.

Szolnoknál felgyorsult a Tisza áradása, már 944 centimétert mértek. A folyó tetőzése Tiszafürednél várható a közeli időszakban. A település alatt a vízállás meghaladja a harmadfokos készültséget jelentő szintet.

A Tisza mentén több helyen megbontotta a gátat az erős szél miatt keletkezett hullámverés – mondta korábban az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság szóvivője. Csont Csaba az InfoRádióban közölte: Tiszaszederkénynél, valamint Poroszló és Újlőrincfalva között éjszaka olyan erős volt a hullámzás, hogy két és fél kilométeren elmosta a homokzsákokat. A szakemberek újabb homokzsákokkal erősítették meg a töltéseket. A gátak védelmére 70 ezer négyzetméternyi fóliát terítettek le.

Hozzátette, hogy a hullámverés a Bodrogközben is gondot okozott. Csont Csaba közölte: csütörtök reggelre mérséklődött a szél, de a Tisza rendkívül lassú apadása továbbra is nehezíti a munkálatokat.

A szakember elmondta, hogy a Tiszánál jelenleg 328 kilométer folyószakaszon tartanak fenn árvízvédelmi készültséget, 36 kilométeren rendkívüli a védekezés szintje. Az árvizes jelenségek miatt az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság területén 8000 folyóméteren kellett újabb védművet készíteni.

Az Országos Műszaki Irányító Törzs gyorsjelentése szerint a Tisza tetőzése Tiszafürednél várható hamarosan, a város alatti szakaszon a folyó végig árad.

A Közép-Tisza mentén az előzetes védekezési munkák nagy része befejeződött. Jelentős beavatkozást 21 helyen végeztek a vízügyi szakemberek. A védekezők létszámát a tervek szerint lecsökkentik, megerősítik viszont a figyelőszolgálatot a szaporodó árvízi jelenségek miatt. A vízügyesek azt mondják: most nem olyan komoly a helyzet, mint 2000-ben volt, de nem szabad alábecsülni a veszélyt.

A megyei katasztrófavédelmi igazgatóság elrendelte a fokozott alkalmazási készenlétet, valamint pontosította a településekre vonatkozó veszélyelhárítási terveket. Szolnokon biztonságtechnikai okokból csütörtöktől lezárják a Tisza-parti sétányt.

Akár 20-30 percet is késhetnek a vonatok a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza vasútvonalon, illetve a főváros és Békéscsaba között a Tisza magas vízállása miatt – közölte a Magyar Rádióval a MÁV szóvivője. Kavalecz Imre elmondta: Szolnok és Szajol között 40 kilométer/órás sebességkorlátozást vezettek be, és várhatóan lezárják a szolnoki Zagyva-hidat, ami miatt további forgalomkorlátozások lehetnek. A szóvivő azt is közölte, hogy a magas vízállás miatt tegnap lezárt Tiszafüred és Poroszló közötti vasúti hidat várhatóan még egy hétig nem lehet használni, addig az utasokat autóbuszok szállítják.

Persányi: 17-18 milliárd forintban kerül a Duna-program, Fónagy: az elmúlt négy év mulasztásai nem pótolhatók

Összesen 17-18 milliárd forintba kerül az árvíz elleni védelmet szolgáló Duna-program. A környezetvédelmi és vízügyi miniszter azt mondta, az előkészítésre az idén 662 millió forint jut. Persányi Miklós kifejtette, hogy a program célja az állami fővédművek kiépítése, hogy a mostanihoz hasonló nagy áradások alkalmával is biztonságban lehessenek az emberek és az értékek. A politikus hozzátette: az elvégzendő feladatok közé tartozik például a két táti patak torkolatánál a partok rendezése, Suránynál a 6,5 kilométer hosszú töltés megerősítése és a szentendrei állandó töltés kiépítése a kaszinó közelében. Közölte: ez utóbbi, 270 millió forintos, részben az Európai Unió támogatásával folyó munka már megkezdődött.

Közben Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője úgy nyilatkozott: most is emberek ezrei dolgoznak a töltéseken, de az elmúlt négy év mulasztásait már nem lehet pótolni, így a tiszai töltések építésének elmaradását, és a meg sem kezdett víztározó- programot.

Mint mondta, azért Szolnokra hirdettek sajtótájékoztatót, mert ez az a hely, ahol 1999-ben a polgári kormány először találta szembe magát azzal, hogy Magyarországon az árvízvédelem az ország biztonságát alapvetően befolyásoló szakmai terület. Hozzáfűzte: az 1999-es első nagy tiszai árvíz, majd a 2000-ben mért 1041 centiméteres rekordmagasság bizonyította, hogy a Tisza, Duna és mellékfolyóik töltéseinek építése halaszthatatlan, amin tovább nem szabad spórolni. Nem véletlen, hogy 1999 őszétől 2002 tavaszáig több mint 200 kilométer fővédvonali töltést építettünk – közölte.

Fónagy János reményét fejezte ki, hogy éppen a 1999–2002 között megépített felső-tiszai töltések megóvják majd a lakosságot a nagyobb bajtól. Ugyanakkor kérte a sajtót, hogy a nyilvánosság erejével szorítsák rá a mindenkori kormányt arra, hogy ne csak ígérgessen, ne választási ígérgetésre használja fel ezt, az ország biztonságát elsődlegesen érintő kérdést.

Kisebb vízszintemelkedés a Duna főváros feletti szakaszán

Kisebb vízszintemelkedéseket tapasztaltak a szakemberek a Duna Budapest feletti szakaszán az elmúlt napok esőzései után, árvízvédelmi készültségre azonban nincs szükség.

Bátán az éjszaka 37 milliméter eső esett. Mivel a csapadék a gátak miatt nem tudott a Dunába folyni, a legtöbb helyen a homokzsákokat most két oldalról áztatja a víz. A falu alacsonyabban fekvő részein az emésztőgödröket már legalább egy hete elöntötte az ár, ezért itt sürgős lenne a fertőtlenítés.

A Duna apadása miatt csütörtöktől ismét mindkét vasúti pályán közlekednek a vonatok a Budapest–Győr vonal Komárom és Almásfüzitő közötti szakaszán.

Harmadfokú a készültség a Hármas-Körös jobb partján Mezőtúr és Csongrád között, a Hortobágy-Berettyó jobb partján Karcagtól Mezőtúrig, valamint a Zagyva és a Tápió több szakaszán. Folyóink fővédvonalain jelenleg 2416 kilométer hosszon van készültség.

(InfoRádió, Magyar Rádió, HírTv)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.