Az Európai Bizottság az év elején felkérte a tagállamok rendőri szerveit, vizsgálják meg, hogy a gépkocsikba szerelt fekete doboz segíti-e a közlekedésbiztonságot és a balesetek vizsgálatát. Ha a kipróbálás pozitív eredményt hoz, uniós jogszabály születhet, amelynek nyomán minden új autó kötelező alapfelszereltségébe beletartozik majd a fekete doboz.
Az ötlet támogatói szerint az eszköz által rögzített információk segíthetnének a közlekedésbiztonság javításában. Az ellenzők azonban vitatják a megoldás hatékonyságát, adatvédelmi és személyiségi jogi érvekre hivtakozva hangsúlyozzák, hogy egy műszeres figyelő egység „egy újabb törvényes eszköze lenne annak, hogy az emberek magánéletében turkáljanak”.
A fekete doboz folyamatosan regisztrálná az autó mozgásával kapcsolatos adatokat, a sebességet, a gyorsulást, a lassulást, a fékek és a lámpák, a jelzőberendezések és a biztonsági övek használatát, ezeket az adatokat azonban kizárólag a baleset okának kiderítésére használnák fel. A regisztrált paramétereket, adatokat a balesetet megelőző 30 másodperctől az azt követő 15 másodpercig vizsgálnák. Szó van olyan elképzelésről is, hogy az adatrögzítőket GPS-re kötnék, így az autó mindenkori helyzetét meghatározhatnák.
A belga biztosítók szövetsége, az Assuralia kételkedik az eszköz hatékonyságában és az ötlet megvalósíthatóságában, a belga autógyártókat tömörítő Febiac szövetség szerint pedig a fekete doboz nem tudja egyértelműen jelezni a vezetési hibát, vagy azt, ha a sofőr átmegy a záróvonalon, illetve a piroson. A Brussels Autolux taxi vállalkozás autóit több éve felszerelték hasonló eszközökkel, s a cég vezetői elégedettek a rendszerrel, a tapasztalatok szerint sofőrjeik óvatosabban vezetnek, kevesebb balesetet okoznak.
(Forrás: euractiv.hu./Napi Online)

Ezt a kvízt csak kevesen töltik ki hibátlanul – Ön felismeri, mi magyar találmány?