Globális látásmód, hozzáértés, kapcsolatépítés: a jövő vezetői

A globális látásmód, a kulturális különbözőségek értékelése, a technológiai hozzáértés, a sikeres kapcsolatépítés, valamint a vezetés megosztása – ezek a minőségi kritériumok jellemzik a XXI. század sikeres vezetőjét – állítja az Accenture Consulting elemzése, amelyet Marshall Goldsmith vezetési guruval közösen készítettek.

MNO
2006. 04. 15. 5:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kutatási projekt során hat ország 120 vállalata 200 vezetői posztjának várományosát kérdezték arról, milyennek kell lennie a jövő vállalatirányítóinak. A válaszadók elismerték: a hatékony vezetés számos kritériuma – mint a látásmód, az integritás, az eredményekre összpontosítás, az ügyfél-elégedettségre való koncentrálás –, a múltban is alapvető volt, és a jövőben is az lesz. Ám öt olyan kulcsfontosságú tényezőt is megfogalmaztak, amelyek egyértelműen fontosabbak lesznek a jövőben, mint a múltban voltak.

Globális szemlélet

A globalizáció jelentős hatással lesz a jövő vezetőire, épp ezért nem árt, ha a cégirányítók több országban is élnek, így ugyanis átlátják, hogy az országokon átnyúló kereskedelem miként segíti elő a vállalatuk versenyképességét. Egy olyan környezetben, ahol a versenyből adódó nyomás gyorsan nő, a termelőknek meg kell tanulniuk, hogyan kezeljék a globális termelést, marketinget és értékesítési csapatokat. Az új technológiák különösen megkövetelik majd a jövő vezetőitől a globális szemléletet. Ezek révén még a hivatali munkaerőt is lehetséges lesz exportálni. Az indiai számítógép-programozók olasz tervezőkkel tudnak arról beszélni, hogyan fejlesszenek ki olyan termékeket, amelyeket Indonéziában gyártanak és Brazíliában értékesítenek. A helyi szinten ragadt vezetők képtelenek lesznek versenybe szállni a globális piacon. Akik viszont megtanulják, hogy a globalizáció miként segíti a cégüket, előnyre tesznek szert.

A kulturális különbözőségek értékelése

A globalizáció jelentősége miatt a jövő főnökeinek nemcsak a gazdasági és jogi különbözőségeket kell megérteniük, hanem azon társadalmi és viselkedési eltéréseket is, amelyek világszerte szerepet játszanak a munkavégzésben. A más kultúrák megértése iránti képesség kifejlesztése kötelező, de lehetőség is egyben. Egy adott kultúrában hatékony motivációs eszköz lehet például az, ami egy másik kultúrában sértő. Ugyanaz a társadalmi elismertség, ami büszkévé tehet egy amerikai értékesítési menedzsert, zavarba hozhat egy tudóst Angliában.

A technológiai hozzáértés demonstrálása

A jövő vezetővárományosai mindenütt egyetértettek azzal, hogy a technológiai jártasság a jövő vezetőjének kulcsfontosságú jellemzője lesz. Minél fiatalabb volt a válaszadó, annál nagyobb hangsúlyt helyezett a technológiai jártasság fontosságára, míg a mostani vezetők egy része azt gondolja, ezekhez a beosztottaknak kell érteniük. Lényeges, hogy egy vezető megértse: a technológia intelligens felhasználása segíti a szervezete boldogulását. Fontos, hogy a főnök invesztáljon az új technológiákba, és mintát mutasson ezek használata terén.

Kapcsolatépítés

A kapcsolatépítés a jövőben még nagyobb hangsúlyt kap. Az alapvető tevékenységek kivételével minden más terület kiszervezése lesz a cél, ezek átszervezésekhez, létszámcsökkentésekhez vezetnek. Épp ezért a komplex kapcsolati hálók irányításának képessége meghatározó lesz. Korábban egyértelmű volt, hogy kik voltak a „barátaink” és kik az „ellenfeleink”, a jövőben ezek a szerepek jobban összemosódnak – állították a válaszadók. A különböző területeken, mint az energia, a telekommunikáció, a gyógyszeripar, ugyanazok a cégek ügyfelek, beszállítók, partnerek, versenytársak lehetnek egyben. Ilyen helyzetben csak a hosszú távú „nyertes-nyertes” kapcsolatok kiépítése vezet sikerhez. Egy olyan versenytárs legyőzése ugyanis, aki potenciális ügyfél is lehet, csak rövid távú győzelmet hoz.

A vezetés megosztása

Minden menedzsernek, beosztottnak képesnek kell lennie az együttműködésre. A megkérdezettek arra hívták fel a figyelmet, hogy nemcsak a jövő vezetője lesz másabb, mint a múltbéli, hanem az alkalmazottak is. Előfordulhat, hogy a megfelelő szaktudású dolgozók jobban értenek a munkájukhoz, mint a főnökeik, az ilyen beosztottak irányítása viszont a régi vezetői stílus szerint nem működik. Nevetségessé válunk, ha megmondjuk, hogy mit és hogyan csináljanak, a vezetőnek „csak” információkat kell tőlük kérnie, a stratégiát pedig meg kell osztani velük – emelték ki a megkérdezettek. A jövőben nehezebb lesz a jó szaktudással rendelkező kollégák megtartása. A lojalitás mértéke alacsony lesz, az alkalmazottak annak a vezetőnek dolgoznak majd, aki több kihívást biztosít számukra.

A kutatás szerint a vállalatoknál változtatni kell a vezetők hozzáállásán, így változhat csak az alkalmazottak magatartása is. Ha a jövő vezetői bölcsek ahhoz, hogy a mostani főnökök tapasztalataiból tanuljanak, és a „régiek” képesek újabb ismeretekkel bővíteni tudásukat, akkor mindkét fél osztozhat a vezetésen úgy, hogy az a szervezet javára váljon.
(vg.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.