Dombi Margit: Az ötlet még gyakran szabad préda

MNO
2006. 05. 02. 7:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dombi Margit: Az Európai Unió által támogatott Pólus-program ugyancsak felveti a szellemi termékek védelmének problémáját, hiszen lényege az, hogy öt felsőoktatási centrumban – Debrecenben, Győrben, Miskolcon, Pécsett és Szegeden – városonként mintegy százmilliárd forinttal járuljon hozzá a tudományos innováción alapuló gazdaságfejlesztéshez. A 2007–2013 között megvalósuló program koncepciója az, hogy az egyetemek, illetve egyetemi oktatók által létrehozott úgynevezett spin-off cégek maguk is vállalkozzanak saját szellemi produktumaik termékké fejlesztésével, illetve kereskedelmi forgalomba hozatalával. A Pólus-program azt is jelenti, hogy a felsőoktatási intézmények a pólusvárosok önkormányzataival, és az ott működő kamarákkal összefogva fejlesszék forgalmazható termékké a tudományos eredményeket. Az ebből következő gazdasági fejlődés ugyanis beláthatatlan perspektívákat nyithat annak a régiónak, amiben ilyen együttműködést sikerül kialakítani. Ám csak akkor, ha a Győrben, Debrecenben, Pécsett, Szegeden vagy éppen Miskolcon születő tudományos eredmények alapján készülő termékeket nem Kanadában vagy Szingapúrban kezdik el gyártani, hanem helyben. A gyártási jog külföldre történő eladása ugyanis hasznot hozhat a feltalálónak, illetve az általa és az egyetem által alapított spin-off cégnek, de csekély haszonnal kecsegtet a régió számára. Erre az összefüggésre figyelmeztetett Kósa Lajos debreceni polgármester a tanácskozáson, ahol a Debreceni Pólus 11 projektjét ismertették Szűcs Erikával, a Pólus-programért felelős miniszteri biztossal.

(Magyar Nemzet, 2006. május 2.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.