Magyar hajók lepik el az Adriát

Becslések szerint már tavaly is mintegy két-, két és fél ezer magyar tulajdonú jacht ringatózott a horvát kikötőkben, a magyar flotta pedig összességében a tizedik legnagyobb az Adrián. Ezért nem meglepő, hogy a népszerűbb kikötőkben szinte minden táblán van magyar felirat is – cikkezik a Magyar Hírlap.

MNO
2006. 05. 16. 7:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bérhajózás, a chartereztetés elterjedésével sokkal szélesebb körnek is elérhetővé vált a vitorlázás élménye. A magyar érdekeltségű hajók nagy része ilyen konstrukcióban működik, vagyis a hajó magántulajdonban van, ám a tulajdonos megbíz egy társaságot azzal, hogy azokban az időszakokban, amikor ő nem használja, adja ki bérbe másoknak. Ugyanakkor mivel egy tavalyi törvény szerint csak horvát hajók chartereztethetnek, így becslések szerint még 1700 magyar kézben lévő hajón horvát zászló leng.

Pedig a kiötőbérlet nem olcsó: hétszázezer forinttól két és fél millióig terjed évente, s a hajók ára sem alacsony, hiszen húszmillió forintnál kezdődnek a tengerképes vitorlások és motorcsónakok. Ugyanakkor az autópályák megépülésével mindössze hatórányi út a horvát tengerpart – mutatott rá Kerekes Éva, a tribunji kikötőt üzemeltető magyar cég vezetője. Ráadásul a bérhajózás, a chartereztetés elterjedésével sokkal szélesebb körnek is elérhetővé vált a vitorlázás élménye.

A várakozások szerint egyébként a Magyarországról jött adriai hajózók száma idén akár a tízezret is elérheti. Erre az első jelek szerint van esély. Ugyanakkor már most kezd telítődni a part, kezdenek lassúvá és nehézkessé válni a horvát kikötők. Ezért van már olyan chartereztető cég, amely el is határozta, hogy az idén átviszi hajóit Szlovéniába, Horvátország ugyanis nem bővít, mivel ügyelnek arra, hogy fenntartható legyen a fejlődés. „Azt szeretnénk ugyanis, hogy a part őrizze meg a mediterrán jellegét„ – mondta Marin Skenderovic, a Horvát Idegenforgalmi Közösség budapesti irodavezetője. A nemzetközi ingatlanirodák tapasztalatai szerint egyébként a barcelonai vagy nápolyi partszakaszokon a telkek legalább hetven százaléka be van építve, Horvátországban ez legfeljebb 15 százalék – cikkezik a Magyar Hírlap.

(Tőzsdefórum)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.