Nem segít az állam a versenyhátrányba került fuvarozókon

A kifizetetlen számlák összértéke a nagyobb cégeknél esetenként akár a százmillió forintos nagyságrendet is elérheti a közúti áruszállítóknál. A kormányzati intézkedések nem oldják meg a nemzetközi fuvarozók gondját. Kóka Jánostól korábban a piaci feltételek átfogó szabályozását követelték az érdekképvisletek.

MNO
2006. 05. 30. 8:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Torkára lépett a magyar közúti fuvarozóknak a konkurencia. Az EU-csatlakozás óta a nemzetközi porondon a szlovák és a lengyel fuvarosok nyomják le az árakat, a védett belföldi piac szereplőit a túlkínálat fojtogatja. Hiába bővül az ágazat teljesítménye, így is túl nagy a tülekedés az utakon – írja a Népszabadság.

Sok az eszkimó és kevés a fóka – egyszerűsíti le a belföldi fuvarpiac helyzetét Révész Bálint. A hétszáz teherautóból álló flottát üzemeltető Révész-csoport tulajdonosa szerint azonban a baj az, hogy ezzel a megbízók is tisztában vannak. Így a legnagyobb árutulajdonosnak számító multik a lehetőségek határáig igyekeznek lenyomni a fuvardíjakat. Különösen igaz ez az uniós csatlakozás óta, mert a szakvállalkozások profitja hozzávetőleg a felére esett vissza. Az önköltséghez közelítő fuvardíjak mellett az átlagos haszonkulcs ma már alig ötszázalékos.

A kifizetetlen számlák összértéke a nagyobb cégeknél esetenként akár a százmillió forintos nagyságrendet is elérheti, ez pedig már a tőkeerős társaságoknak is gondot jelent – írja a lap. Az üzemanyagszámlákat, a munkabéreket, a közterheket vagy a tehergépkocsinként 300-400 ezer forintos lízingdíjakat ugyanis a kinnlevőségektől függetlenül határidőre fizetni kell. Mindez a banki háttér nélkül dolgozó kis cégeknek könnyen a vesztét okozhatja.

A gazdasági tárca felkérésére dolgozó Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Kht. tanulmánya szerint legalábbis erre utal, hogy a kisebb fuvarozók évről évre egymás után húzzák le a rolót – helyükre azonban rendszerint azonnal újabbak lépnek. A belföldi és nemzetközi szállítási piac szereplőit egyaránt érintő cégbezárási, illetve cégalakítási hullám a szakértők szerint részben arra vezethető vissza, hogy az uniós csatlakozást megelőző jogharmonizációt a fuvarozás területén nem kísérték a vállalkozásokat versenyhelyzetbe hozó intézkedések – írja a Népszabadság.

Szanyi: Mindent megteszünk

Szanyi Tibor, a közlekedési tárca politikai államtitkára szerint mindent megtesznek, hogy megvalósítsák a fuvarozókkal kötött 18 pontos megállapodás vállalásait, például az egyablakos ügyintézés általánossá tételét – fogalmaz a Népszabadság. Ez azt jelenti, hogy a szakvállalkozások a gépjárművek és a vezetők vizsgáztatásától kezdve az oktatásig minden ügyes-bajos dolgukat egy helyen intézhetik majd el. A szabályosan dolgozó vállalkozásoknak a jövőben kevesebb fejfájást okoz majd a túlsúlyos rakományokkal „beelőző” konkurencia. A felrakóhelyek szigorúbb ellenőrzésével és büntethetővé tételével ugyanis a túlpakolt teherautók lassan eltűnhetnek az utakról. Mindez azonban nem sokat változtat azon, hogy hazánkban a fuvarozók száma nincs összhangban a piaci igényekkel – teszi hozzá a lap. A KTI tanulmánya szerint a 22 ezer fuvarozótársaság között szép számmal akadnak olyan egy-két teherautós cégek, amelyek valójában nincsenek felkészülve a vállalkozásszerű működésre. Ezzel magyarázható, hogy a belföldi fuvardíjak alig haladják meg az önköltségi szintet. A kilométerenként 100-120 forintos fuvardíj már kifejezetten jónak számít. De nem kell sokáig keresgélni olyan fuvarost sem, aki 80-90 forintért dolgozik.

Wáberer: Az intézkedések nem oldják meg a gondokat

A jóslatok szerint a piaci versenyhelyzet akkor mérgesedik el igazán, ha 2009 májusában megszűnik a belföldi piac védelme. Ezzel ugyanis megnyílik az út a kabotázsforgalom – vagyis a külföldi tehergépkocsik országon belüli tevékenysége – előtt. Ez pedig újabb, a magyar cégeknél olcsóbban dolgozó román, szlovák fuvarozók piacra lépését eredményezheti. Eközben az övön aluli ütésekért a már most piacon lévőknek sem kell a szomszédba menniük.

A fuvarozók helyzetét javító kormányzati intézkedések nem oldják meg a nemzetközi fuvarozók gondját – állítja Wáberer György. Az 1500 tehergépkocsijával a legnagyobb magyar fuvarozó, és szállítmányozó cég, a Waberer's-csoport tulajdonosa szerint a szlovák és a lengyel fuvarozók ugyanis a nemzetközi piacon már rövid távon is vállalhatatlan tempót diktálnak. Ráadásul előnyüket a legkevésbé sem kiugróan színvonalas szolgáltatásaiknak köszönhetik. A KTI kimutatásai szerint sokkal inkább annak, hogy önköltségük átlagosan 55-60 eurócent – úgy 150 forint – kilométerenként. Ezzel pedig a nagyrészt magas állami elvonások miatt a 70-80 eurócentes, tehát mintegy 200 forintos önköltséggel dolgozó magyar fuvarozók aligha versenyezhetnek. A kilométerenként 50 forintos különbséget ugyanis áraikba nem tudják beépíteni, és ennyit már nem képesek spórolni – olvasható a Népszabadságban.

Tiltakozó fuvarosok

A Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége (MSZLSZSZ) nemrég azon kormányrendelet megalkotása ellen tiltakozott, amely a szállítmányozási tevékenység átfogó szabályozása helyett csak a közúti szállítmányozásra vonatkozó feltételeket rögzítené.

A szövetség elnökségének állásfoglalása szerint a tervezet nem a speditőrpiac versenyfeltételeit kívánja rendezni, célja csupán az: egyértelmű jogszabályi keretet teremtsen ahhoz a jogos közúti fuvarozói igényhez, hogy a fuvarozók megkapják a teljesített fuvar díját megbízóiktól. A szövetség ezért arra kérte Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a kormányrendelet tervezetét azonnali hatállyal vonassa vissza, és utasítsa munkatársait, hogy kezdjék meg haladéktalanul a szállítmányozói és logisztikai szolgáltatások piaci feltételeinek átfogó szabályozásának kialakítását, a szállítmányozói érdekképviseletek bevonásával – írta korábban az MNO.

Nyomatékosan kérte a kormánytól a mintegy 4400 közúti fuvarozó érdekeit képviselő Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete is az ágazat versenyképességének javítását célzó tavaly augusztusi megállapodás soron kívüli végrehajtását. Horváth Zsolt Csaba, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára ekkor elmondta: a megállapodás teljesítésének a kormány részéről pénzügyi és jogszabály-alkotási korlátai vannak.

Népszabadság, MNO

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.