Az útfelújítási programot nem érinti a kiigazító csomag – erre abból következtet Ikvai-Szabó Imre, hogy a dokumentum ki sem tér rá. Kitér azonban a BKV támogatására, konkrétan a jegyár-támogatásra. Ez pedig a főpolgármester-helyettes interpretációjában nem sok jót jelent.
„A program egy olyan kitételt tartalmaz, miszerint meg kívánja tartani a nyugdíjas bérletek árkiegészítő támogatását. Ez egy negatív forgatókönyv esetén azt jelenti, hogy minden más változni fog, méghozzá vélhetően negatívan” – hangsúlyozta Ikvai-Szabó Imre.
Ha a BKV kieső támogatása más ágon kompenzálja az állam, akkor nincs jelentős probléma. Ha nem kompenzálja, akkor viszont baj van – jelezte a főpolgármester-helyettes, aki szerint az utóbbi változat teljesítménycsökkentést, tarifaemelést, illetve a fejlesztési programok visszafogását jelentheti.
VEKE: A BKV veszélyezteti az utasokat
Pénteken nem sokkal a 4-6-os villamosok botrányos felsővezeték-szakítása után a Könyves Kálmán körúton, a Kőbányai úti aluljáróban kisiklott az 1-es villamos egyik szerelvénye. Személyi sérülés szerencsére nem történt, de a kisiklás következtében szerencsétlenebb helyzet is bekövetkezhetett volna – állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
A szervezet szerint a helyzet súlyosságát az adja, hogy a BKV szakszolgálata már a balesetet 2 nappal megelőzően, szerdán észlelte, hogy az 1-es villamos jelzett szakaszán, az aluljáróban Óbuda felé nyomtávbővülés történt. Ez azt jelenti, hogy a meleg hatására a sínek egymástól mért távolsága megnőtt. A BKV-nál a hiba és a balesetveszély elhárítása helyett a szokásos megoldást választották: 5 km/h-s sebességkorlátozást rendeltek el, ezt az Index internetes hírportálnak a BKV szóvivője is elismerte, hozzátéve, hogy ez „nem bizonyult elegendőnek”. A hiba kijavítása a rendelkezésre álló két nap, illetve két éjszaka alatt nem okozhatott volna gondot a BKV-nak, mégsem történt semmi.
A villamosvezetők péntek délután már észlelték, hogy az utasokkal teli háromkocsis szerelvények egy 1-2 centiméter széles részen, a vágány szélén egyensúlyoznak, sőt, a délután folyamán még a sínrögzítő csavarok is szépen kipotyogtak. Mégis, semmi nem történt, az utasok veszélyeztetése folytatódott, a javítás elmaradt. A felelőtlenségnek azonban ismét ára volt, bár szerencsére csak anyagi jellegű. Míg a javítás a kisiklás előtt csak rutinmunka lett volna, a kisiklást követően az infrastruktúra jelentősen megrongálódott, ráadásul az utasok a villamosok helyett meghosszabbodott menetidővel és más vonalakról elvont pótlóbuszokkal tudtak utazni egész délután és este.
A VEKE szerint a villamosközlekedésben bekövetkezett, kizárólag a BKV alkalmatlanságára visszavezethető pénteki zavarok (nagykörúti felsővezeték-szakítás, 1-es villamos kisiklása) jól bizonyítják: azonnali változás szükséges a közlekedési cég munkamoráljában, szervezeti fegyelmében és a karbantartás színvonalában, mivel a rendszeres fennakadások és az utasok általuk ismert, tudott és így szándékos veszélyeztetése tovább nem tolerálható.
(InfoRádió, Index, MNO)
Fába ékelődött robbanótestre bukkantak a Mátrában, megszólalt a honvédség
