BKV: Áremelés, utasvesztés jöhet

Az útfelújítási programot nem fenyegeti, a BKV-t viszont bajba sodorhatja a kormány megszorító csomagja – mondta Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes. Ha a cégtől esetleg támogatás von el az állam, akkor teljesítménycsökkentés, áremelés, utasvesztés lehet az eredmény. Közben a VEKE a pénteki villamos-kisiklással kapcsolatban kijelentette: a BKV veszélyezteti az utasokat.

MNO
2006. 06. 17. 8:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az útfelújítási programot nem érinti a kiigazító csomag – erre abból következtet Ikvai-Szabó Imre, hogy a dokumentum ki sem tér rá. Kitér azonban a BKV támogatására, konkrétan a jegyár-támogatásra. Ez pedig a főpolgármester-helyettes interpretációjában nem sok jót jelent.

„A program egy olyan kitételt tartalmaz, miszerint meg kívánja tartani a nyugdíjas bérletek árkiegészítő támogatását. Ez egy negatív forgatókönyv esetén azt jelenti, hogy minden más változni fog, méghozzá vélhetően negatívan” – hangsúlyozta Ikvai-Szabó Imre.

Ha a BKV kieső támogatása más ágon kompenzálja az állam, akkor nincs jelentős probléma. Ha nem kompenzálja, akkor viszont baj van – jelezte a főpolgármester-helyettes, aki szerint az utóbbi változat teljesítménycsökkentést, tarifaemelést, illetve a fejlesztési programok visszafogását jelentheti.

VEKE: A BKV veszélyezteti az utasokat

Pénteken nem sokkal a 4-6-os villamosok botrányos felsővezeték-szakítása után a Könyves Kálmán körúton, a Kőbányai úti aluljáróban kisiklott az 1-es villamos egyik szerelvénye. Személyi sérülés szerencsére nem történt, de a kisiklás következtében szerencsétlenebb helyzet is bekövetkezhetett volna – állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

A szervezet szerint a helyzet súlyosságát az adja, hogy a BKV szakszolgálata már a balesetet 2 nappal megelőzően, szerdán észlelte, hogy az 1-es villamos jelzett szakaszán, az aluljáróban Óbuda felé nyomtávbővülés történt. Ez azt jelenti, hogy a meleg hatására a sínek egymástól mért távolsága megnőtt. A BKV-nál a hiba és a balesetveszély elhárítása helyett a szokásos megoldást választották: 5 km/h-s sebességkorlátozást rendeltek el, ezt az Index internetes hírportálnak a BKV szóvivője is elismerte, hozzátéve, hogy ez „nem bizonyult elegendőnek”. A hiba kijavítása a rendelkezésre álló két nap, illetve két éjszaka alatt nem okozhatott volna gondot a BKV-nak, mégsem történt semmi.

A villamosvezetők péntek délután már észlelték, hogy az utasokkal teli háromkocsis szerelvények egy 1-2 centiméter széles részen, a vágány szélén egyensúlyoznak, sőt, a délután folyamán még a sínrögzítő csavarok is szépen kipotyogtak. Mégis, semmi nem történt, az utasok veszélyeztetése folytatódott, a javítás elmaradt. A felelőtlenségnek azonban ismét ára volt, bár szerencsére csak anyagi jellegű. Míg a javítás a kisiklás előtt csak rutinmunka lett volna, a kisiklást követően az infrastruktúra jelentősen megrongálódott, ráadásul az utasok a villamosok helyett meghosszabbodott menetidővel és más vonalakról elvont pótlóbuszokkal tudtak utazni egész délután és este.

A VEKE szerint a villamosközlekedésben bekövetkezett, kizárólag a BKV alkalmatlanságára visszavezethető pénteki zavarok (nagykörúti felsővezeték-szakítás, 1-es villamos kisiklása) jól bizonyítják: azonnali változás szükséges a közlekedési cég munkamoráljában, szervezeti fegyelmében és a karbantartás színvonalában, mivel a rendszeres fennakadások és az utasok általuk ismert, tudott és így szándékos veszélyeztetése tovább nem tolerálható.

(InfoRádió, Index, MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.