A gépjármű átírásának illetéke 20 százalékkal emelkedik, így egy ezerötös Suzukit ötezer forinttal drágábban lehet majd a nevünkre venni. Nagyobb terhet azonban a súlyadó jelent majd – a legroszszabbul a gyors és új autók tulajdonosai járnak – írja a Népszabadság.
Az új súlyadó nem a súly alapján mér majd (a régi teher kiváltsága csak a teherautókra és a buszokra marad) – ráadásként így legalább dupla annyit fizethet majd az autós. A személygépkocsi-tulajdonosok számára az adó tulajdonképpen az értéket követi majd: a fiatalabb gépek birtokosai többet, az öregebbekkéi kevesebbet fizetnek majd – az oldtimer-tulajdonosok nagy előnyt élveznek. Az adót a kilowattban mért teljesítményre vetik ki. (Ha a hatósági nyilvántartásban a személyszállító gépjármű teljesítménye csak lóerőben van feltüntetve, akkor a lóerőben kifejezett teljesítményt 1,36-tal kell osztani, s az eredményt a kerekítés általános szabályai szerint egész számra kell kerekíteni – írják a benyújtott tervezetben.) Új kocsiknál minden kilowattra 300 forint jut, ez egy lóerőre 220 forintot jelent. A tízéves autóknál azonban már ennek harmadából megúszható az adófizetés: mindez ismét az autópark elöregedéséhez vezethet.
Az adó azonban majdnem minden kategóriában emelkedik, van, ahol a duplájára, akad, ahol a triplájára. A változással a legrosszabbul a városi sportkocsik tulajdonosai járnak: ők a viszonylag kis súly után eddig keveset fizettek, a nagy teljesítmény miatt ezután sokat fognak. A középluxus kategóriába tartozó 2,5-3 literes nagyobbacska autók tulajdonosai sem lehetnek maradéktalanul boldogok. Az eddigi 16-18 ezer forint helyett akár 45-50 ezret is be kell majd fizetni évente egy ilyen autó után. A Suzukik mostani 12-14 ezer forintos adója is felmegy egészen 22-24 ezer forintra.
Nem célszerű átlépni egy határt
Dr. Kovács Zoltán, az Autóklub főtitkára szerint kiábrándítóak a kormány tervei. A főtitkár az MNO-nak elmondta: nem lehet a társadalmat autósokra és nem autósokra bontani. Magyarországon nagyjából hárommillió személygépkocsi fut az utakon, ez azt jelenti, hogy lényegében majd minden család rendelkezik kocsival, így az autósokra rakott újabb terhek az egész társadalom terhei.
Kovács Zoltán azt is nehezményezi, hogy még csak előzetes egyeztetésen sem ismertették velük sem az újabb – az autósokat érintő – megszorításokat, ez mint mondta, korábban azért még szokás volt. A főtitkár szerint van egy határ, ameddig elmehet egy kormány a terhek növelésében, de nem célszerű ezt átlépni. Kovács ironikusan azt javasolja a kormánynak, hogy ne feledkezzenek el a kerépkpárosokra is adót kivetni, sőt, a görkorcsolyázókat is méltatlan lenne kihagyni, de még a kisgyerekek háromkerekű triciklijét is adóztatni kellene.
Az Autóklub elnöksége minden bizonnyal megtárgyalja majd a kormány terveit – mondta a főtitkár –, s megteszik a szükséges lépéseket.
A súlyadó megváltoztatása ellentétes az európai követelményekkel
A Gépjármű- Márkakereskedők Országos Szövetsége nem ért egyet a tervezett intézkedésekkel – szögezte le az MNO-nak Szuna József alelnök. Mindenfajta megszorítás visszaveti a gépjárműkereskedelmet és nemcsak az olcsó kategóriájú, hanem a középkategóriájú gépjárművek esetében is. Mint mondta, az államnak jelentős bevétele van a gépjármű kereskedelemből, ezért nem érdeke, hogy ez visszaessen. Az alelnök hangsúlyozta azt is, hogy a súlyadó megváltoztatása teljesen ellentétes az európai követelményekkel. Hazánkban 11 év felett van az autók átlagkora, a kormánynak az új, környezetbarát autókat kellene támogatni, miként azt Európa más országaiban teszik – fogalmazott Szuna József.
Miért rendelték vissza Tuskék a lengyel nagykövetet Budapestről?
