A kormány a MÁV-nál 30, a Volánnál 40 százalékkal emelné az árakat

A MÁV összesen hatvan vasúti mellékvonalat zárna be 2008-ig, idén tizenöt vasútvonalon, a Nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld mellékvonalain szünteti meg a személyszállítást. Még ebben az évben öt és harminc százalék közötti díjemelésre lehet számítani a vasúti közlekedésben, jövőre pedig a távolsági buszokon is bevezetik a pótjegyet.

MNO
2006. 08. 17. 8:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervezettnél kisebb sebességgel és óvatosabban kezdődik el a személyszállítás reformja, amit Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még július elején jelentett be – írja „szigorúan belső használatú elképzelésekre„ hivatkozva a Népszabadság. A vasút átalakításának teljes terve októberre készül el, és egyelőre csak részletei ismertek.

Eszerint a gazdasági tárca előreláthatólag idén az eredetileg tervezett 28 helyett csak 15 vasútvonalon, a Nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld mellékvonalain szünteti meg a személyszállítást. A feleslegesnek ítélt többi mellékvonalon az összehangolást 2007 végére ígérik, fokozatosan kiszorítva a vonatokat. Összesen tehát hatvan vasútvonalon szűnne meg a személyszállítás.

A Népszabadság információi szerint a MÁV működtetése jövőre hozzávetőleg 170 milliárd forintba kerül majd az adófizetőknek; 2008-ban viszont már 140, 2009-ben pedig 110-115 milliárdból kellene kijönnie a cégnek. A négy év alatt mintegy negyvenmilliárdos megtakarításon belül a vonalbezárásokkal évi tízmilliárdot, a Volán és a MÁV szolgáltatásainak összehangolásával húszmilliárdot lehetne megspórolni, a tarifarendszer egyszerűsítése és a díjemelések pedig tízmilliárd forint pluszt hozhatnak a konyhára.

A MÁV önálló személyszállító társasága, illetve pályavasúti cége 2007 januárja helyett csak áprilisban jöhet létre. Előbbi a mai árak töredékéért közlekedtethetné vonatait, így ötvenmilliárd forintos nagyságrendű vesztesége gyakorlatilag a pályavasúti társasághoz kerülne. A vasúti személyszállítást nullszaldóssá tétele után egy-két éven belül privatizálnák néhány tízmilliárd forintért.

Idén az egyetlen, azonnal végrehajtható intézkedés a tarifarendszer átalakítása lesz. A vasúti díjemelkedés mértéke öt és harminc százalék között lehet, a jelenlegi több tucat államilag támogatott jegyből pedig csak négy maradhat meg (a közszolgáké, a diákoké, a 62 és 65 év közötti nyugdíjasoké, valamint a 65 év felettieké). Emellett jövőre – az InterCity-vonatokhoz hasonlóan – a távolsági forgalomban közlekedő gyorsjáratú autóbuszokon is kötelező lesz a pótjegy megvásárlása. Ennek ára két részből áll majd: az alapdíj húsz százalékának megfelelő összegű gyorsasági, és az ezzel megegyező mértékű minőségi díjból.

(Forrás: Népszabadság)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.