Kihátrálna a kormány a 4-es metró finanszírozásából

Az eredeti konstrukciónak megfelelően EIB-hitelből kezdték volna a 4-es metró építését, a kormány új elképzelése szerint azonban uniós pénzből is finanszírozható lenne, így kiválthatnák a 153 milliárd forintos állami vállalást. A főváros viszont nem ért egyet ezzel, mert szerintük az így is korlátozott uniós forrásokból számos beruházásra már nem jutna pénz. A Hírszerző úgy tudja, az ügyben folyamatos az egyeztetés a kormány, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal és a főváros között.

MNO
2006. 08. 16. 9:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A metró építéséről szóló szerződést Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter akkori miniszterelnök 2003 decemberében írta alá. Eszerint a főváros és az állam 21-79 százalékos arányban finanszírozná a beruházást. Ezt a 79 százalékos részt – 153 milliárd forintos vállalást – váltaná ki az állam azzal, hogy beemeli a második Nemzeti Fejlesztési Tervbe a 4-es metró építését, azaz uniós pénzből fizetné a beruházás rá eső részét a kormány. Ezt akarja a főváros elkerülni.

„Nem értünk egyet azzal, hogy uniós forrásból épüljön a 4-es metró. Továbbra is azt szeretnénk, hogy a kormánnyal kötött szerződésnek megfelelően, EIB-hitelből (EIB: European Investment Bank, Európai Beruházási Bank – a szerk.) finanszírozzuk a beruházást. Ez lehetőséget ad arra, hogy megvalósuljanak azok a tervek – az 1-es és a 3-as villamos vonalának meghosszabbítása például –, amelyek a Podmaniczky Programban és a kormányprogramban is szerepelnek” – mondta a Hírszerzőnek Demszky Gábor.

Ha a kormány az EU-pénzekkel kiváltja a saját részét, akkor a főváros szerint számos beruházásra nem marad pénz. Olyan projektekre, amelyek a Podmaniczky Programban is szerepelnek, s amelyek a kormányprogramnak is a részét képezik. Többek közt erről is szól a főpolgármester és Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által tavasszal aláírt Budapest-szerződés.

„Ha a korlátozott EU-pénzeket a kormány a saját 80 százalékos önrészének kiváltására használja el, az azt jelenti, hogy töredékére csökkenne a közlekedési beruházásokra fordítható pénz. A kormány így nem tudná tartani, amit a kormányprogramban vállalt„ – mondta a főpolgármester.

A Hírszerző úgy tudja, a Nemzeti Fejlesztési Hivatalnál folyamatosan egyeztetnek az ügyben, s bár a főváros nélkül a metrószerződést nem lehet módosítani, a végső szó a kormányé.

Gulyás László, a DBR Metró (4-es metró) projektigazgatója elmondta: ha az állam az uniós forrásokkal kiváltja a saját részét, nem világos, hogy ez hogyan befolyásolja a már megkötött szerződéseket. Az uniós pénzek esetében ugyanis teljesen más a szerződéskötési eljárás. Könnyen lehet, hogy az új helyzet miatt új szerződéseket kellene kötni.

Ikvai-Szabó Imre szerint „ha valakinek azért jutott eszébe ez az ötlet, mert a központi költségvetésben tűzoltásra van szükség, akkor jobb, ha letesz róla”. A főpolgármester-helyettes a Napi Gazdaságnak adott interjújában elmondta: az EU-alapok utófinanszírozással vehetők igénybe, ebben az esetben a pénzt a kormánynak mindenképpen meg kellene előlegezni.

(Forrás: hirszerzo.hu)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.