Nyáron októberre, most november végére ígérte Kóka János, hogy a gazdasági tárca elkészíti és a kormány meghatározza a 2007-es tömegközlekedési tarifarendszer alapjait. A legfőbb problémát a vonatjegyek jelentik: az eddig elkészült, de elvetett tervezetek szerint 45-70 százalékkal drágulhat a vasúti utazás, vagy az állami kiadásokat terheli százmilliárd forinttal az egységes tarifarendszer – írja az Index.
A jelenlegi működési költségekkel számolva a MÁV nagyjából 19, míg a Volán társaságok 16 forintos kilométerenkénti jegyárakkal működhetnének nullszaldósan. A Volánoknál nagyjából ezt az üzemi nullszaldót biztosító jegyárrendszert alkalmazzák, a MÁV-nál azonban nem: a teljes árú belföldi vonatjegyek mindössze 11 forintba kerülnek kilométerenként.
Az Index információi szerint három terv készült az új tarifarendszerre, ám egyiket sem fogadták el. Az egyik tervezet szerint jövőre mégsem lenne egységes tarifarendszer, a vonatjegyeket két év alatt emelnék a buszjegyek árának szintjére, a kilométerenkénti 19 forintra. Egyszerre ekkora ugrás túl nagy lenne, de két év alatt sem kevés a több mint 60 százalékos drágítás a mostani tarifákhoz képest.
A másik, az ezzel foglalkozó minisztériumi bizottságban leginkább támogatott tervezet a vonat- és a buszjegyek árát is a kilométerenkénti 16 forintos szint, vagyis a mai buszjegyárak közelében határozná meg. A vonatozást ez nagyjából 45 százalékkal drágítaná. A harmadik variáció azzal számolt, hogy a vonat- és a buszjegyek árát egységesen kilométerenként 11 forintban állapítják meg, magyarán a kétfajta közlekedési eszköz tarifáját lényegében úgy egységesítik, hogy a Volánok árait leviszik a vasút szintjére. Ennek azonban több mint százmilliárdos állami kiadásnövekedés lenne a következménye.
Az internetes oldal úgy értesült, hogy a gazdasági minisztériumban egyik tervezetet sem tartották elfogadhatónak, vagy gazdaságossági, vagy politikai okokból. Kóka János az Index kérdésére azt mondta: november végére születik döntés a 2007-es tarifákról. Annak várható mértékéről jóslatokba nem bocsátkozott, csak annyit mondott: a vonatjegyek árát mesterségesen tartják alacsonyan, ami tovább nem vállalható. „Az utasok átlagosan mindössze 18 forintot fizetnek 100 forintnyi vasúti utazás költségéből, a további 82 forintot az állam adja„ – fogalmazott a miniszter.
Az új tarifarendszer éppen ezért nemcsak a jegyárakat szabályozza majd, hanem a kedvezmények rendszerét is. Kóka korábban arról beszélt, hogy januártól terveik szerint nem kilométerre, hanem településtől településig lehetne megváltani a jegyeket. Ez forgalomszámlálási okokat szolgálna, ugyanakkor kizárná a valóban ingyenes utazás lehetőségét: az arra jogosultaknak is váltaniuk kellene ugyanis jegyet, és a jegykiállításnak az utazás hosszától független fix díját ki kellene fizetni.
Az már korábban is elhangzott kormányzati körökből, hogy a vasúti kedvezmények egy részét eltörölnék, másikukat pedig módosítanák. A kötelező jegyváltással például megszűnne a nyugdíjasok (65 év felettiek) ingyenes utazása. A korábbi tervekben az is szerepelt, hogy a diákoknak csupán a lakóhely és az iskola között utazhatnának olcsóbban. A kormány a közalkalmazotti kedvezmények felülvizsgálatát is tervezi.
(index.hu, mno.hu)

Világhírű sorozat forgatása zajlik Dunaújvárosban – videó