Fónagy: A kormány ne szüntesse meg a vasútvonalakat

A Fidesz arra kéri a kormányt, hogy ne járuljon hozzá további vasútvonalak megszüntetéséhez – mondta Fónagy János csütörtökön. Ez az intézkedés, ha megvalósul, a gazdasági abszurditáson túl sérti az alkotmányt is, vidék- és emberellenes, ellentétes a magyar gazdaság érdekeivel a Fidesz szerint.

MNO
2007. 04. 19. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vizsgálja a MÁV 2008. évi menetrendjével kapcsolatos – mintegy hatváltozós – előterjesztést, amelyben az szerepel, hogy a MÁV a hazai személyszállítási tevékenyégének fenntartását csak úgy vállalja, hogy vagy egy 180 milliárdos költségvetési támogatást kér, vagy jelentős mértékben csökkenti a fővonalakon zajló személyszállítást, és teljesen megszünteti a mellékvonalakat – tájékoztatott Fónagy János a Fidesz honlapjának beszámolója szerint.

Az ellenzéki szakpolitikus, az Orbán-kormány közlekedési minisztere kiemelte: a MÁV az elmúlt 20-25 évben gazdasági tevékenységét tekintve stagnáló, az elmúlt 5 évben pedig rohamosan zuhanó pályára állt. 2002-ben a MÁV évi üzemi vesztesége 30 milliárd forint alatt volt, az adósságszolgálata pedig 50-60 milliárd körül mozgott , míg 2006-ban az üzemi vesztesége meghaladta a 100 milliárd forintot, az adósságszolgálata pedig a 360 milliárdot.

Fónagy János emlékezetett: a nyugat-európai országok is végigmentek a '60-as '70-es években azon a problémán, hogy javítsák-e a teljesítményt és fejlesszék-e a szolgáltatást, vagy előbb-utóbb átadják a közlekedést a közutaknak. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyre növekvő dinamikájú közlekedési igényeket a közutak önmagukban képtelenek lebonyolítani, kiszolgálásukra csak a kötött pályás közlekedés alkalmas.

A szakpolitikus szerint az európai vasúttársaságok kizárólag állami felelősségi körben és zömmel állami tulajdonban maradtak. Ez azt jelenti, hogy a nemzeti vasúttársaságok nem támogatást kapnak, hanem a közösség érdekében szolgáltatást vásárol tőlük az állam. Sehol nem merült fel az, hogy a gazdaságos vasúti közlekedést úgy oldják meg, hogy megszüntetik, egyedül itthon.

A kormány a problémákat úgy kívánja megoldani, hogy további 61 mellékvonal megszüntetéséről tárgyalnak, amivel gyakorlatilag a teljes mellékvonal-hálózat megszűnne – figyelmeztetett.

Ez az intézkedés a gazdasági abszurditáson túl sérti az alkotmányt is, vidék- és emberellenes, ellentétes a magyar gazdaság érdekeivel – szögezte le.

Magyarország – pillanatnyi gazdasági nehézségei miatt – a közlekedési infrastruktúra tekintetében egy rendkívül rossz pályára állt, ezért a Fidesz minden, a vasúttal kapcsolatos együttműködést csak akkor lát kivitelezhetőnek és értelmesnek, ha a kormány a vasúthálózat leépítését haladéktalanul megszünteti – jelentette ki.

A Fidesz arra kéri a kormányt, hogy a MÁV 2008-as mentetrendjének felülvizsgálatakor ne fogadjon el olyan megoldást, amely a vasútvonalak további csonkításával jár, és ne járuljon hozzá további vasútvonalak megszüntetéséhez – mondta el Fónagy János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.