A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vizsgálja a MÁV 2008. évi menetrendjével kapcsolatos – mintegy hatváltozós – előterjesztést, amelyben az szerepel, hogy a MÁV a hazai személyszállítási tevékenyégének fenntartását csak úgy vállalja, hogy vagy egy 180 milliárdos költségvetési támogatást kér, vagy jelentős mértékben csökkenti a fővonalakon zajló személyszállítást, és teljesen megszünteti a mellékvonalakat – tájékoztatott Fónagy János a Fidesz honlapjának beszámolója szerint.
Az ellenzéki szakpolitikus, az Orbán-kormány közlekedési minisztere kiemelte: a MÁV az elmúlt 20-25 évben gazdasági tevékenységét tekintve stagnáló, az elmúlt 5 évben pedig rohamosan zuhanó pályára állt. 2002-ben a MÁV évi üzemi vesztesége 30 milliárd forint alatt volt, az adósságszolgálata pedig 50-60 milliárd körül mozgott , míg 2006-ban az üzemi vesztesége meghaladta a 100 milliárd forintot, az adósságszolgálata pedig a 360 milliárdot.
Fónagy János emlékezetett: a nyugat-európai országok is végigmentek a '60-as '70-es években azon a problémán, hogy javítsák-e a teljesítményt és fejlesszék-e a szolgáltatást, vagy előbb-utóbb átadják a közlekedést a közutaknak. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyre növekvő dinamikájú közlekedési igényeket a közutak önmagukban képtelenek lebonyolítani, kiszolgálásukra csak a kötött pályás közlekedés alkalmas.
A szakpolitikus szerint az európai vasúttársaságok kizárólag állami felelősségi körben és zömmel állami tulajdonban maradtak. Ez azt jelenti, hogy a nemzeti vasúttársaságok nem támogatást kapnak, hanem a közösség érdekében szolgáltatást vásárol tőlük az állam. Sehol nem merült fel az, hogy a gazdaságos vasúti közlekedést úgy oldják meg, hogy megszüntetik, egyedül itthon.
A kormány a problémákat úgy kívánja megoldani, hogy további 61 mellékvonal megszüntetéséről tárgyalnak, amivel gyakorlatilag a teljes mellékvonal-hálózat megszűnne – figyelmeztetett.
Ez az intézkedés a gazdasági abszurditáson túl sérti az alkotmányt is, vidék- és emberellenes, ellentétes a magyar gazdaság érdekeivel – szögezte le.
Magyarország – pillanatnyi gazdasági nehézségei miatt – a közlekedési infrastruktúra tekintetében egy rendkívül rossz pályára állt, ezért a Fidesz minden, a vasúttal kapcsolatos együttműködést csak akkor lát kivitelezhetőnek és értelmesnek, ha a kormány a vasúthálózat leépítését haladéktalanul megszünteti – jelentette ki.
A Fidesz arra kéri a kormányt, hogy a MÁV 2008-as mentetrendjének felülvizsgálatakor ne fogadjon el olyan megoldást, amely a vasútvonalak további csonkításával jár, és ne járuljon hozzá további vasútvonalak megszüntetéséhez – mondta el Fónagy János.
Putyin Budapestre hozná a csúcstalálkozót
