A hazai művészettörténészek nem kíváncsiak a „magyar” Botticelli freskóra

Érdeklődéssel szemlélte a Botticellinek tulajdonított falképet a firenzei reneszánsz konferencia Esztergomba látogató szakmai közönsége, a sajtóban eddig megszólalt magyar szakemberek közül viszont senki nem nézte meg a restaurátorok hét éves munkáját - mondta Prokopp Mária. A Firenzei Egyetem olasz professzora a művész korai korszakára datálta az alkotást.

MNO
2007. 06. 15. 15:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakember a múlt héten egy firenzei konferencián ismertette Wierdl Zsuzsa restaurátorral közös hipotézisét, miszerint az esztergomi királyi palotában valószínűleg Sandro Botticelli festhette a Vitéz János egykori dolgozószobájában feltárt faliképet. A konferencia folytatásaként érkezett Magyarországra csütörtökön 25 külföldi kutató, akik 25 magyar kutatóval együtt számos reneszánsz emléket őrző település mellett látogatást tettek pénteken Esztergomban is, ahol megtekintették a Botticellinek tulajdonított falképet.

Prokopp Mária a reneszánsz kutatók látogatása kapcsán elmondta: a falképről készült felvételeket korábban megmutatták többek között az Uffizzi képtár igazgatójának és a Firenzei Egyetem olasz professzorának, akik a művész korai korszakára datálták az alkotást. „A feltárt alakot magas színvonalú alkotó készítette. Stílusjegyei, a haj, a kéz, a kancsó megformálása Botticellihez állnak legközelebb. A fél éve előkerült MB szignó is erősíti a vélekedésünket, hogy a kép Botticelli műve” – hangsúlyozta a művészettörténész.

Wierdl Zsuzsa restaurátor megjegyezte: mivel a szoba többi képét is átfestették, a helyreállítás során derül majd ki, hogy hányan dolgozhattak a falképeken. A munka nehézségéről elmondta, hogy az átfestések mellett még olyan földmaradékokat is el kellett távolítani a képekről, melyeket hetven év alatt sem tisztítottak le.
A restaurátor szintén döntő fontosságúnak tartja az aláfestésben megtalált MB szignót. Mint mondta, Botticelli az összes firenzei gazdasági bejegyzésben „Alessandro di Mariano di botticello” néven, vagyis becenevét, a „hordócskát” kis kezdőbetűvel írva szerepelt.

Cséfalvay Pál művészettörténész, az esztergomi Keresztény Múzeum igazgatója, aki maga is részt vett a pénteki látogatáson, ugyanakkor úgy vélekedett: „merész dolog a képet Botticellinek tulajdonítani”. A múzeumigazgató azt mondta: egy négy képből álló sorozat egy részletéről nem lehet állítani, hogy Botticelli műve lenne. Kétséges a monogram is, ami nem azonos Botticelli később ismert szignójával – tette hozzá Cséfalvay. Az igazgató a közkeletű szakmai vélekedéssel egyezően a képet Albertus Fiorentinus alkotásának tulajdonítja, aki Mátyás halála után dolgozott Esztergomban.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.