Minden valószínűség szerint egy eddig ismeretlen Sandro Botticelli-freskót fedeztek fel az esztergomi várban – jelentette be Hiller István pénteken Rómában. Az oktatási és kulturális miniszter szerint megalapozott tudományos hipotézis támasztja alá a felfedezést, amely két magyar restaurátornak köszönhető.
Wierdl Zsuzsa, a restaurátorok csoportjának vezetője elmondta: a Vitéz János egykori esztergomi érsek dolgozószobájában talált egyik női alak jellemző vonásait megvizsgálva arra jutottak a művészettörténészek, hogy azok a reneszánsz művészet egyik legjelentősebb óriásának alkotásaival mutatnak szoros rokonságot.
A négy erény
A kép Vitéz János egykori esztergomi érsek dolgozószobájában, az úgynevezett Vitéz János-terem északi falán található, a négy reneszánsz erényt (Bölcsesség, Mértékletesség, Állhatatosság, Igazságosság, azaz Prudentia, Temperantia, Fortitudo, Iustitia) ábrázolja, a nőalakok közül a mértékletességet szimbolizálót festhette Botticelli. Korábban azt feltételezték, hogy a kép a firenzei Albert mester alkotása.
„A restaurálás folyamán egyre több olyan stílusjegy került elő, ami arra utalt, hogy a négyerényes festmény egyikét Botticelli festhette – mondta Horváth Béla, az esztergomi vármúzeum igazgatója. – Összehasonlítva az ismert Botticelli-festmények nőalakjaival és főleg fejrészeivel ez szinte bizonyosra vehető.”
„Itálián kívül nem nagyon fordul elő Botticelli-festmény. Mikor Vitéz János esztergomi érsek lett, és birtokba vette az esztergomi palotát, Firenzéből hívott festőket. Akkor Filippo Lippi festőiskolája volt a leghíresebb, fiatal művészként Botticelli is ott tanult, és úgy tűnik, hogy őt küldték ide” – mondta Horváth Béla.
„Ez egy világszenzáció”
A restaurátorok 2000 óta dolgoznak a képek helyreállításán Wierdl Zsuzsa vezetésével. „A freskót több ízben restaurálták, először 1934–38. között, majd még kétszer. Ma már bebizonyosodott, hogy ezek során olyan anyagokat használtak, amik károsították a freskókat, ezek eltávolítása és az eredeti színek helyreállítása folyik 2000 óta” – tudtuk meg az igazgatótól. A 15. század után a falfestmény egyébként „hosszú időn keresztül a föld alatt volt, ami nem tett jót, de legalább megőrizte az utókornak.”
„Ez egy világszenzáció, de még nem látogatható – mondta az igazgató a freskóról, amit a 2000-ben kezdődött munkálatok előtt éveken keresztül szabadon megtekinthetett bárki. A restaurálási munkák kiszámíthatatlanok, de biztos, hogy nem egy-két hónapig tartanak. – A mű értékét „nem lehet kifejezni, felbecsülhetetlen értékű – tette hozzá Horváth Béla.
Botticelli egyik leghíresebb alkotása a Vénusz születése.
(MTI, Index)
Miért rendelték vissza Tuskék a lengyel nagykövetet Budapestről?
