Ismét sajátrészvényt vásárol a Mol. A tranzakciót követően a társaság 8 929 208 darab „A„ sorozatú, valamint 578 darab „C” sorozatú részvényt birtokol. A társaság június 22. óta 6 788 045 darab sajátrészvényt vásárolt 29 135 forintos átlagáron, melynek következtében jelenleg 8,2 százalékos sajátrészvény-állománnyal bír, míg összességében a kihelyezett részvényekkel együtt 30 százalékos részesedésnél tart.
Mivel a június 22-i bejelentése 10 százalékos részvénypakettre vonatkozott, ezért még további, 1 969 259 darab részvényt vásárolhat a társaság.
Közben visszatöltötte a stratégai készletből kivett 10 ezer tonna olajat – közölte a társaság pénteken. A Mol a január eleji orosz olajszállítások akadozásakor vette igénybe a készlet töredékét. A visszatöltésre a szabályok szerint a Molnak 6 hónapja van, de elemi üzleti érdeke, hogy ezt minél hamarabb megtegye.
Magyarországon összesen 547 ezer tonna kőolaj van a stratégiai tárolókban, míg a késztermék stratégiai mennyisége 645 ezer tonna. A kőolaj több mint egy hónapra elegendő, míg a teljes készlet 90 napra. Kőolajat Tiszaújváros és Százhalombatta térségében tárolnak, készterméket szintén e két település körzetében, illetve Vámosgyörk, Mád, Szajol, Algyő, Csepel, Komárom, Celldömölk, Pécs és Székesfehérvár térségében. Az olajtartalékot Magyarország 1993 és 1995 között halmozta fel.
A Molnak december végén 250 ezer tonna volt a technikai olajkészlete, a késztermékkészlet mennyisége üzleti titkot képez. Az olajkészlet folyamatosan változik, s átlagosan 3 napra, illetve egy hétre elegendő. Magyarországon évente körülbelül 6 millió tonna kőolajat dolgoznak fel, melynek döntő része Oroszországból származik.
Az import kőolaj éves szinten a 8 millió tonna kapacitású Barátság II. vezetéken Fényeslitke térségében érkezik Magyarországra. Működik a Fehéroroszországban a Barátság fővezetékről leágazó, Szlovákia felől az Ipolyság térségében bejövő, éves szinten 3,5 millió tonna kapacitású Barátság I. vezeték is, de ezen máskor sem igen szokott importálni az ország, mert a II. vezeték is kielégíti a behozatali igényeket.
Magyarország, illetve a Mol százhalombattai finomítója egy harmadik ágon, a horvátországi végpontú Adria-távvezetéken is kaphat olajat, ez a vezeték azonban az utóbbi években csak időszakosan üzemelt, s Magyarország inkább exportált rajta, semmint importált. Az éves szinten 10 millió tonna kapacitású vezeték beüzemelése mintegy 3 hét, a meglévő stratégiai készlet pedig 90–100 napra elegendő.
A magyar szükségletek kielégítésére, átlagos hónappal számolva, naponta mintegy 17 000 tonna kőolaj kell: a szakminiszter 15 000 tonna napi felhasználást engedélyezett korábban a stratégiai tartalékokból. Az éves 6 millió tonnás felhasználásból 900 ezer-1 millió tonnát a magyarországi kitermelés fedez.
Piaci becslések szerint az országban évente 1,5 millió tonna benzint és 2,7 millió tonna gázolajat vásárolnak. Egy finomító egységnyi kőolajból 38 százalékban dízel és tüzelő olajat, 20 százalékban motorbenzineket, 12 százalékban vegyipari alapanyagot, 3 százalékban bitumeneket, 2–2 százalékban cseppfolyós gázokat, kerozint, fűtőolajokat és petrolkokszot állít elő. Az egyéb termékek aránya 19 százalék.
(MTI/portfolio.hu)
Orbán Viktort támadja egy brüsszeli LMBTQ-fórum
