GVH-bírság a holland légitársaságnak

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a KLM Holland Királyi Légiforgalmi Társaság egyes reklámjai alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére ezért a légitársaságnak egymillió forint bírságot kell fizetnie - közölte a Gazdasági Versenyhivatal csütörtökön.

MNO
2007. 07. 05. 10:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A légitársaságoknál eddig lezárult – piactisztítási céllal indított vizsgálatsorozata részeként tartott – vizsgálatok után 103 millió forint bírságot szabott ki eddig a GVH. Eddig a Sky Europe, a Malév , a SmartWings valamint a WizzAir vizsgálata zárult le.

A GVH megállapítása szerint 2006-ban a KLM népszerűsítését szolgáló reklámok némelyike alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére. A légitársaság például nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy a reklámokban feltüntetett áron felül még repülőtéri illetéket és kezelési költséget is fizetniük kell, ha igénybe akarják venni a hirdetett szolgáltatását.

A holland légitársaság egy másik reklámjában árgaranciát ígér ügyfeleinek. Ennek lényege, hogy akik ugyanazon a napon, alacsonyabb áron az interneten ugyanarra a járatra, időpontra és útvonalra, ugyanarra a szolgáltatási osztályra több mint 2500 forinttal olcsóbb jegyet találnak, az árdifferencia 4-6-szorosának megfelelő utazási utalványt ad a KLM. A GVH azonban megállapította, hogy a vállalás gyakorlatilag semmire sem kötelezi a légitársaságot, mert a feltételeket úgy fogalmazták meg, hogy szinte ne is legyen olyan szituáció, amelyben az utas élni tudna a lehetőséggel.

A jogsértés miatt a KLM-nek egymillió forint bírságot kell fizetnie. A bírság összegének meghatározásakor a GVH tekintettel volt arra, hogy a repülés ellenértékére vonatkozó megtévesztő információ csak a többféle reklám egyikében jelent meg. Az árral és az árgaranciával kapcsolatos megtévesztő reklámokat a KLM csak rövid ideig, nem egy átfogó kampány részeként szerepeltette.

A GVH emlékeztet arra, hogy a diszkont légitársaságok megjelenése jelentősen átalakította a légiközlekedés piacát kiélezve a versenyt, amely a fogyasztók számára kedvező, a korábbiaknál számottevően alacsonyabb árakat eredményezett. Az éleződő versenyhelyzetben a piaci szereplők különböző, főképpen az árakra vonatkozó marketing kommunikációs eszközökkel élnek, amelyek esetenként a ténylegesen fizetendő teljes (bruttó) árat, gyakrabban azonban az illetékek és adók nélküli, ún. nettó árat helyezik a reklámüzeneteik központjába.

A fogyasztó nem mindig tud eligazodni a bruttó és nettó árak e kavalkádjában, és emiatt egyes légitársaságok közlései olykor alkalmasak a fogyasztó megtévesztésére. Erre tekintettel döntött úgy a GVH, hogy vizsgálatsorozatot indít a megtévesztő árközléseket közzétevő légitársaságokkal szemben.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.