Iskola nélkül maradt gyerekek – Kállai megoldást sürget

Jogalkotási javaslatot terjeszt az oktatási és az önkormányzati tárca elé a kisebbségi ombudsman, mert a jelenlegi szabályok szerint egyetlen település sem kötelezhető arra, hogy befogadja az iskolabezárások és iskola-összevonások miatt tanintézmény nélkül maradt tanulókat – közölte szerdán Kállai Ernő. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium úgy reagált: keresik a megoldást.

MNO
2007. 07. 25. 11:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kállai Ernő utalt arra, hogy javaslata a csörögi példa alapján fogalmazódik meg. A Pest megyei Csörög még 2002-ben vált ki Sződ községből, és önálló település lett, de oktatási intézménnyel nem rendelkezett. A falu évente hosszabbított intézményfenntartó társulást kötött Sződdel, hogy így biztosítsa az önkormányzat a kötelező oktatási feladatának végrehajtását.

A nemzeti és etnikai jogok országgyűlési biztosa tavaly vizsgálatot folytatott a csörögi roma tanulók oktatásával kapcsolatban, mert két nagy létszámú osztályt megbontottak, a roma gyermekeket pedig egy másik épületben különítették el, így ez az intézkedés lakóhely szerinti közvetlen diszkriminációt, etnikai alapon pedig közvetett diszkriminációt, valamint szegregációt valósított meg – emlékeztetett Kállai Ernő.

A kisebbségi biztos hozzátette: az ombudsmani hivatal még novemberben ajánlást fogalmazott meg a Pest Megyei Közigazgatási Hivatalnak, valamint kezdeményezéssel fordult Vác, Sződ és Csörög képviselő-testületéhez, hogy egyeztessenek az iskola nélkül maradt csörögi gyerekek jövőbeli beiskolázásáról, annak érdekében, hogy a beiskolázás a hátrányos megkülönböztetést elkerülve valósuljon meg a 2007/2008 tanévben.

Kállai Ernő tájékoztatása szerint Vác polgármestere válaszlevelében kilátásba helyezte, hogy a váci iskolák a jövőben nem fogadják a csörögi gyerekeket, mivel „jóindulatú magatartásuk miatt folyamatosan gyanúba keverednek„.

A Pest Megyei Közigazgatási Hivatal jogutódja, a Közép-Magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal a megkeresésre csak idén május végén válaszolt, közölve: a diszkriminációt megvalósító osztályba sorolási és elhelyezési döntéseket nem az önkormányzat hozta, ilyen tárgyú képviselő-testületi döntést nem találtak, ezért törvényességi ellenőrzési jogkörben nem jártak el – fűzte hozzá az ombudsman.

Az ombudsmani vizsgálatból kiderült, hogy a diszkriminatív osztályba sorolást és iskolába helyezést az igazgató – állítása szerint – a polgármester utasítására hozta meg.

A csörögi gyerekek szeptemberi iskolakezdése megoldatlan, így 29 diák alapfokú oktatáshoz való joga sérülhet, mivel a helyi önkormányzatok – a Sződ és Csörög között fennálló intézmény-fenntartói társulás ellenére – nem tudják ellátni kötelező alapfeladatukat.

Ezenkívül – a csörögi polgármester tájékoztatása szerint – 11 cigány óvodásnak sem tudnak helyet biztosítani – mondta Kállai Ernő.

A kisebbségi ombudsman kijelentette: „a kialakult helyzetre jelenleg nincs jogi megoldás”, mert a jelenlegi jogszabályok szerint egyetlen más település sem kényszeríthető rá arra, hogy befogadja az iskola nélkül maradó gyereket.

Hozzátette: a Csörögön tapasztalható helyzet – különös tekintettel a várható iskolabezárásokra és -összevonásokra – bárhol, bármikor kialakulhat, ezért jogalkotási javaslatot terjeszt az érintett szaktárcák elé, amelyben kidolgozott jogi konstrukciót javasol az ilyen helyzetek megoldására.

Megjegyezte, ez azonban nem oldja meg a jelenlegi problémát a szeptemberi iskolakezdésig, ezért egyeztetést kezdeményezett Hiller Istvánnal és Bajnai Gordonnal.

Az ombudsman a távirati irodának azt is elmondta: kezdeményezésére várhatóan napokon belül miniszteri biztost fognak kinevezni az ügy mielőbbi megoldása érdekében.

MTI

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.