A MÁV ZRt., a MÁV-START Zrt. és a MÁV CARGO, valamint a Mozdonyvezetők Szakszervezete képviselői július 19-én megállapodtak arról, hogy milyen szolgáltatásokat biztosítanak az esetleges munkabeszüntetés ideje alatt. Amennyiben vasárnap sikerül megállapodnia a szakszervezetnek és a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak, elmarad a sztrájk.
A tervezett kétórás figyelmeztető sztrájk a MÁV-nál több mint 600 vonatot, a járatok közel 20 százalékát érintheti. A munkabeszüntetés kezdete előtt elindított és a nyílt vonalon tartózkodó vonatok biztonságos közlekedését a következő állomásig biztosítják. A MÁV-START ZRt. a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló előreváltott menet- és helyjegy árát kezelési költség nélkül visszatéríti.
A rendkívüli meleg időjárás miatt a személyszállító vonatok utasainak ásványvizet biztosít majd a MÁV-START Zrt. a munkabeszüntetés miatti várakozás ideje alatt – ismerteti közleményében a MÁV.
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. tájékoztatása szerint a hétfői sztrájk alatt a Sopron-Győr, Sopron-Szombathely, valamint Szombathely-Szentgotthárd közötti vonalain a menetrendben meghirdetett valamennyi vonatát közlekedtetni kívánja.
Tárgyal a minisztérium és a szakszervezet
Ma egyébként folytatódnak az egyeztetések a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) valamint a Mozdonyvezetők Szakszervezete között a vasútüzem biztonságáról vasárnap – közölte Garamhegyi Ábel, a GKM államtitkára pénteki megbeszélést követő sajtótájékoztatón, Budapesten. Elmondta: szakmai kérdésekben egyetértenek a felek, az azonnali intézkedések értelmezésében azonban van nézetkülönbség. Garamhegyi bízik abban, hogy a vasárnap 9 órakor folytatódó egyeztetésen sikerül megállapodni.
A sajtótájékoztatót követően Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke újságíróknak hangsúlyozta: a tárgyalások nem szakadtak meg, de egyelőre nincs megállapodás. Ha így marad a helyzet, akkor hétfőn sztrájk lesz, azonban ha vasárnap sikerül megállapodni, nem lesz munkabeszüntetés.
Baj van a vasútbiztonsággal
Borsik a pénteken megkapott mellékletekkel kapcsolatban újságíróknak elmondta, ha a tárca a jelenlegi helyzetet kívánja stabilizálni, az nem jó, mert az utóbbi időben romlott a vasútüzem biztonsága. A vasúti liberalizációt csak nagy késéssel követik a szabályozói átalakítások. Borsik János úgy vélekedett, hogy nem volt felkészülve a tárca, a közlekedési hatóság arra, hogy a vasúti liberalizációval megjelenő változások mit jelenteken a biztonságra.
A szakszervezet ügyvezető alelnöke megismételte, hogy azonnali intézkedéseket és jogszabályi változásokat követelnek a vasútüzem biztonságának javítására. Borsik János elmondta, a vállalkozó vasutaknál előfordulhat, hogy olyan mozdonyvezetői is vezeti a vonatot, akinek nincs minden feltétele meg az önálló munkavégzéshez. Nem ellenőrzik őket, hiszen ehhez ki kellett volna terjeszteni a MÁV Zrt. ellenőrzési jogosítványait a vállalkozó vasutakra.
A szakszervezet azt javasolja, hogy a mozdonyvezetőnek legyen vezetői engedélye, mozdony típusismereti vizsgája, vonalismerete, és az ezekről szóló dokumentumokat tartsa magánál munka közben, ami Nyugat-Európában nyilvánvaló. A mozdonyvezetők ügyvezető alelnöke kifejtette: azért tárgyalnak, hogy a mozdonyvezetők, az utasok biztonságban legyenek, az ellenőrzés és a szabályozás teljesedjen ki minden vasút vállalatra.
(MTI)

Orbán Viktor is reagált a kokárdát földre dobó drag queen műsorára – videó