A Havhingsten fra Glendalough replikája 1700 kilométeres utat megtéve kedden este kötött ki az ír fővárosban, ahol hatalmas ünneplő tömeg, köztük a város polgármestere, Paddy Bourke várta az „élő archeológiai kísérlet” -nek kikiáltott próba résztvevőit.
A magyarul a Glendalough tengerének csődöre elnevezésű evezős-vitorlás legénysége hat hétig hánykolódott a tengereken – írta a BBC. Embertpróbáló feladat volt: a távot a fedélzeten kellett átvészelniük, a bárkán ugyanis nincsenek kabinok.
Mint arról beszámoltunk, a Csődör ősét 1042-ben Írországban készítették. Részt vett az angolszászok és a normannok közötti harcokban 1050 és 1060 között, azokban az időkben, amikor sok dán viking élt a szigetországban. A XI. század végén a Roskilde-fjordban süllyedt el, miközben a norvég vikingek ellen védte a partokat. Maradványait 1962-ben emelték ki. A 30 méteres replika elkészítéséhez négy év alatt háromszáz tölgyfát és hétezer vasszöget használtak fel a hajóácsok.
Carsten Hvid kapitány szerint az út legnehezebb része az Ír tengeren megtett távolság volt, ott ugyanis nagyon erős szélben helyenként akár ötméteres hullámokat kellett meglovagolniuk. A vállalkozás csak részben volt sikeres: az út leghosszabb részén, az Északi-tengeren olyan szélcsend volt, hogy egy szakaszon motoros hajóval vontatták a Havhingsten fra Glendalough-t.
Filmfelvételek és számítógépes mérések örökítették meg a kalandot, az adatokat hamarosan szakemberek fogják elemezni, a bárkát pedig kiállítják a Dublini Nemzeti Múzeumban, ahol jövő évig lesz megtekinthető.
A Fradi tizennégy játékosa, köztük kulcsemberek nélkül kezdte meg az edzőtábort
