Spekulánsok a német vasút-privatizáció környékén

A Monitor részletesen foglalkozik a német vasút privatizációs terveivel. A Frankfurter Allgemeine Zeitung vezércikkben elemzi a sajtószabadság határairól folytatott német vitát.

2007. 08. 04. 10:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Monitor (wdr.de/tv/monitor)

A nyugatnémet közszolgálati televízió riportműsora Georg Lolos, Jan Schmitt, Laura Schneider-Mombaur A vasút kalapács alatt -kinek használ a vasút magánosítása? című tudósításában ismerteti a küszöbön álló privatizáció várható következményeit.

Az évek óta a privatizációra készülő német vasút (DB) az elmúlt tíz esztendőben 160 000 alkalmazottjától vált meg. A folyamatos racionalizálás következtében leállították forgalmat több ezer kilométeren, számos pályaudvar elárvult. A tőzsdére menetel tervét támogató DB elnök tervét finanszírozandó és a felkészülést előkészítendő egyre több vasútvonalat kívánnak feladni.

Nagy-Britanniában a vasútba befektető társaságok egyre több hasznot követeltek. Mivel senki sem törődött a mind rosszabb állapotú sínhálózattal, egyre gyakoribbá váltak a balesetek, nőtt a halálesetek száma. Végül a brit állam kénytelen volt beavatkozni, ami az adófizetőknek majd 150 milliárd eurójába került.

-Ne higgye, hogy a magánosítás nem volt sikertörténet. Ez igenis siker volt a bankároknak, ügyvédeknek, könyvvizsgálóknak – nyilatkozta Peter Rayner, a brit vasutak vezető menedzsere.

S milyen összegről szól a németországi privatizáció? A Német Gazdaságkutató Intézet becslései szerint a teljes vasúttársaság nagyjából 180 milliárd eurót ér. A vasút 49 százalékát kívánják eladni, az ügyletből 9-12 milliárd euró bevételt remélnek.

Heiner Monheim, a trieri egyetem professzora szerint az ügy hátterében az áll, hogy a vasutat a részprivatizáció előtt olyan rosszra értékeljék, hogy azután a mérlegekben annál kifizetődőbbnek és jobbnak tűnjön a befektetőknek. Ez alátámasztja azt a vádját, miszerint számszakilag kiárusítják az adóbevételekből származó közvagyont, melyre mindannyian, apáik és nagyapáik annyit költöttek.

Monheim szerint különösen értékesek a vasút ingatlanjai, mert minél több vonalon beszüntetik a közlekedést, annál több építési telek válik szabaddá. Emellett a legtöbb pályaudvar és sínek a nagyváros központjában találhatóak. Ezek olyan vonzó ingatlanok, melyekre vágyakozva tekintenek a várostervezők és a spekulánsok. Más területen is kiszolgálja az állam és a vasút a leendő vásárlókat.

Példa erre Stuttgart, ahol kétmilliárd euróért tervezik a pályaudvar föld alá vitelét. Ilyen célokra és a sínhálózatra a szövetségi állam és a tartományok jelentős összeget költenek. Az állam befektet, és a befektető kasszírozza a hasznot. Ez a magánosítás alapelve.

Az adófizetők természetesen tovább fognak fizetni, 9 milliárd eurót évente a sínhálózat kiépítéséért és fenntartásáért, nagyjából annyit, mint amennyit a vasút felének az eladása hozhat. Még ha módosítanak is a jelenlegi magánosítási törvényen, ahogyan a tartomány környezetvédelmi miniszterek követelik: a vasút már régen rálépett a privatizáció útjára.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilapban Michael Hanfeld vezércikkben foglalkozik a német sajtószabadság határaival.

Úgy tűnik, egyesek nem tanulnak más kárából, így Siegfried Kauder (CDU), a BND vizsgálóbizottság elnöke sem, aki 17 újságíró ellen, államtitkok kiszivárogtatásának vádjával nyomozást kezdeményezett. Ebben az ügyben már csak az alkotmánybíróság februári ítélete, melyet az ún. Cicero-ügyben hozott, eléggé intőnek kellett volna lennie, hogy tisztában legyen az ilyen jellegű kezdeményezések hiábavalóságával.

A karlsruhei bírák többek között megállapították, hogy a szolgálati titkok publikálása még nem elegendő a büntethetőséghez, s ezért a szerkesztőségek átkutatásához. Az eljárás elég reménytelennek tűnik, vélekednek a feljelentéssel foglalkozó hamburgi államügyészségnél. Az ügy sokkal inkább a politika gyengeségének jele, s támadás a sajtószabadság ellen.

A BND vizsgálóbizottság, mely azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy az előző kormány miként viselkedett a Guantánamóra elhurcolt Murat Kurnaz ügyével, egyszer csak olyan lyukassá vált, mint a svájci sajt – nyilatkozta Kauder. Még durvábban fogalmazva: az egész bizottság egy hatalmas információs lyukká vált, ami pontosan az ellentéte egy titoktartásra kötelezett parlamentáris grémiumnak. Az ok egyszerű: a bizottság a pártcsaták terepévé vált.

Ez azonban nem az újságírók, hanem a politikusok problémája, különösen a nagykoalíció tagjaié, akik részben abban érdekeltek, hogy a korábban kormányon lévő vörös-zöld koalíciót szétszedjék, míg mások szeretnék utólag is jobb színben feltüntetni. Itt ütköztek a CDU/CSU, az SPD és zöldek érdekei, így különösen az egykori kancelláriaminisztert, a jelenlegi külügyminisztert kívánták a kiszivárogtatások jobb vagy rosszabb színben feltüntetni. Így lett az egész történetből sok hűhó semmiért.

A német újságíró-szövetség 1987 és 2006 között 180 szerkesztőségi épületekben végrehajtott házkutatást számolt össze. Ez nyomásgyakorlást jelent az újságírókra, s mindenekelőtt informátoraikra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.