Megállapodtak, aláírták – elmarad a beharangozott BKV-sztrájk

Elmarad a budapesti tömegközlekedési dolgozók szeptember 4-re beharangozott sztrájkja, mert a szakszervezetek képviselőinek és a BKV Zrt. vezetőségének vasárnap éjjel sikerült egyezségre jutniuk egymással – közölte Regőczi Miklós, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese az MTI-vel.

MNO
2007. 09. 03. 5:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vezérigazgató-helyettes elmondta: éjjel egy órakor aláírták az idei bérfejlesztésről szóló megállapodást a munkáltató és a szakszervezetek képviselői. A részletekről hétfőn 12 órakor sajtótájékoztatón számolnak be. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes – aki szintén részt vett az éjszakába nyúló egyeztetésen – kijelentette: nagy eredménynek tartja, hogy a 2008. december 31-ig szóló megállapodás nem borítja fel a közlekedési társaság üzleti tervét.

A BKV vezetősége és a szakszervezetek képviselői július 2-a óta folytattak tárgyalásokat az idei bérfejlesztésről. A vállalat az év elején személyenként és havonta 15 ezer forintos béremelésben állapodott meg a szakszervezetekkel, de Antal Attila vezérigazgató ígéretet tett arra, hogy fél év múlva újra tárgyalóasztalhoz ülnek. Miután a BKV Zrt. menedzsmentje a második fél évre is személyenként és havonta átlagosan 15 ezer forintos bérfejlesztést ajánlott, a szakszervezetek ezt elutasították.

Az érdekképviseletek, köztük a vállalat 12 500 dolgozójából 8 ezret képviselő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetei Szövetsége (VTDSZSZ), a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeteinek Szövetsége és a BKV-LIGA Munkástanács Szövetség augusztus közepén sztrájkot hirdettek, amelyet a szakszervezetekből alakult sztrájkbizottság szeptember 4-én tervezett megtartani.

A tárgyalások ezután két témában folytak: egyrészt az idei bérfejlesztésről, másrészt az esetleges szeptember 4-i sztrájk alatt nyújtandó elégséges szolgáltatásról. A szakszervezetek az év elején tárgyalás nélkül elfogadott személyenkénti havi 15 ezer forintos béremelésen kívül még hatszázalékos, vagyis 12 ezer forintos bérfejlesztést szorgalmaztak. A BKV vezetősége egy öt pontból álló javaslatot juttatott el a szakszervezetekhez, amelyben egyebek mellett garantálta, hogy az első fél évben megkötött bérmegállapodást a második fél évben is teljesíti.

A vállalat továbbá 80 százalékban állapította meg a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatást, vagyis, hogy a járatsűrűség csak 20 százalékkal csökkenhet a sztrájk idején. A szakszervezetek ezt elutasították, és teljes munkabeszüntetést javasoltak üzemkezdettől délután 13 óráig. Mivel a felek nem tudtak megegyezni a minimális szolgáltatás mértékében, a BKV álláshirdetést adott fel, amelyben buszvezetőket keresett a szeptember 4-re meghirdetett sztrájk idejére.

A tárgyalások folytatásában a szakszervezetek a metró, a HÉV és a fogaskerekű esetében 20 százalékos minimális szolgáltatást javasoltak, míg a busz, a villamos és a troli esetében azt ajánlották a BKV vezetésének, hogy az esetleges szeptember 4-i sztrájk alatt csak óránként induljanak a járatok.

Válaszul a BKV Zrt. két és fél százalékos, október 1-jétől folyósítandó további bérfejlesztést ígért, amelyet 2008. december 31-ig további 3 százalékos bérfejlesztéssel egészítenének ki. Ez utóbbit a kollektív szerződésben szereplő egyéb megállapodások átcsoportosításával tervezték véghezvinni, egyszersmind bejelentették, hogy felhagynak a külsős járművezetők toborzásával. A vállalat legutóbb azt közölte, hogy enged a kilátásba helyezett sztrájk idejére szorgalmazott 80-90 százalékos elégséges szolgáltatásra tett javaslatából: először csúcsidőben 75, míg csúcsidőn kívül 60, majd csúcsidőben 66, azon kívül 50 százalékos minimális szolgáltatást javasoltak.

2005 februárjában hosszan elhúzódó tárgyalások után fogadták el a szakszervezetek a cégvezetés személyenkénti 16 ezer forintos béremelési javaslatát. Tavaly személyenként átlagosan 19 ezer forintos béremelés volt a cégnél. A BKV Zrt. erre az évre 15 milliárd forint veszteséggel számol, az első fél évben mintegy 8 milliárd forint volt a veszteség.


(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.