A pénztártagi toborzás során a pénztárak versenyeznek a biztosítottakért. A verseny abban áll, hogy melyik biztosító milyen többletszolgáltatást kínál, azonban a járulék mértékétől, a kötelező ellátások biztosításától nem térhetnek el – ezeket az elemeket a törvény szabályozza. A biztosítottak az ország teljes területén élhetnek a választási lehetőséggel: bármely biztosított bármelyik pénztárat választhatja, és egy évben egyszer lehetősége lesz minden biztosítottnak másik pénztárat választani.
A toborzási időszakban a jelentkezők egy egyszerű belépési lapot töltenek ki, amelyen nevük, lakcímük, születési idejük és helyük, társadalombiztosítási azonosító jelük (taj) szerepel. Sem a toborzás, sem a későbbi átlépés során a biztosítottól semmilyen – az egészségi állapotára vonatkozó – adat nem kérhető. A pénztáraknak a pénztártagok részére értesítést kell küldenie a nyilvántartásba vételről, a tagi jogviszony létrejöttéről. A nyilvántartást az OEP utódszervezete (az Alapkezelő) vezeti. A toborzott, illetve a területi elv alapján a pénztárhoz tartozók között semmiféle megkülönböztetés nem állhat fenn – hangsúlyozza a tervezet szövege.
A pénztárak a működésük során nem szelektálhatnak a betegek között, és nem alkalmazhatnak olyan módszereket, amelyekkel a nagyobb egészségi kockázattal bíró betegeket távozásra, pénztárváltásra ösztönzik. Az Egészségbiztosítási Felügyelet egyik kiemelt feladata lesz a pénztártagok távozásának vizsgálata. A pénztárak nem a hozzájuk tartozó tagok által befizetett járulékot kapják meg, mert az összes járulék, állami hozzájárulás, befizetés mind egy közös alapba, az Egységes Nemzeti Kockázatközösség Alapba kerül. A pénztárak ebből az alapból a tagok után – az ellátási igényt figyelembe véve – fejkvótát kapnak.
Az új egészségbiztosítási rendszerben a házi szakápolás és az ápolás egyéb formái a kötelező biztosítási csomag részét képezik, az ápolásbiztosítás nem jelenik meg önálló biztosítási ágként. Az egészségpénztárak a szolgáltatókkal finanszírozási szerződést kötnek. Ennek a szerződésnek két alaptípusa létezik: az általános és az úgynevezett preferált szerződés. A preferált szerződés egy adott szolgáltatónál bizonyos osztályokra, illetve konkrét tevékenységekre is köthető, ezek révén akár egy-egy ellátás esetében többet is fizethetnek a szolgáltatónak, ez az eltérés azonban plusz-mínusz csak 10 százalék lehet.