Objektív felelősség: mostantól az autó tulajdonosa fizet

Május elsejétől már nem érdekes, ki követ el szabálysértést egy autóval. A törvény értelmében ugyanis a kocsi tulajdonosát veszik elő, mindenképp neki kell fizetnie, ezt jelenti az objektív felelősség elve. A bírság 30 ezer forinttól 300 ezerig terjedhet.• Objektív felelősség: emelkedő bírságok, szigorúbb szabályok  

MNO
2008. 05. 01. 8:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május elsejétől az objektív felelősség elve alapján jár el a rendőrség. Azokkal az autótulajdonosokkal szemben lépnek fel, akiknek az autójával a hét kiemelt szabálysértés valamelyikét elkövetik, s a hatóságnak nem sikerül azonosítania a szabálytalankodó sofőrt. A kiemelt szabálysértés kategóriába tartozik a gyorshajtás, a behajtási tilalom vagy a kötelező haladási irány be nem tartása, a szabálytalan áthajtás a vasúti átkelőn, az autópályák leállósávján való jogtalan haladás, a közlekedési lámpa tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása, illetve a megállási, várakozási, valamint a természetvédelemre vonatkozó szabályok megsértése.

Csütörtöktől a kamerák felvételei alapján a rendőrség hatvan napon belül közigazgatási bírságot vet ki az autó üzembentartójára. A fizetés csak akkor kerülhető el, ha a tulajdonos igazolja, hogy az autóját még a szabálysértés elkövetése előtt ellopták, s ezt előzetesen bejelentette a rendőrségen. Felmentő ok még, ha magánokirattal igazolja, hogy a kérdéses időben az autót másnak adta át használatra, illetve fuvar- vagy menetlevelet mutat be, amely tisztázza a járművet használó kilétét.

Míg korábban egyesek úgy próbáltak meg kibújni a bírságolás alól, hogy arra hivatkoztak, a hozzátartozójuk vezette az autót, akit nem kötelesek szabálysértés elkövetésével vádolni, addig most már nem lesz pardon. Ha az üzembentartó nem igazolja, hogy használatba adta a járművet, akkor ő viseli a lehetséges következményeket.

Az eljárások lefolytatására a rendőrséget jelölte ki a kormányrendelet, amely kimondja, hogy melyik szabálysértésért, mekkora büntetést kell kiszabni. A rendőrségnek ezzel szemben sem mérlegelési, se méltányossági joga nincsen. Az egész jogszabály alapgondolata az, hogy mindig legyen felelős személy az adott járműért, bárhol is közlekedjünk.

A jármű kölcsönadását egy magánokirattal előzetesen meg lehet erősíteni. Ennek tartalmaznia kell a jármű rendszámát, a használatba adó és vevő személyes adatait, valamint az autót ideiglenesen használó vezetői engedélyének számát és az időtartamot, amíg odaadják neki a járművet. A végén két tanúval alá kell íratni az egészet.

A jogszabály 30 ezertől 300 ezer forintig terjedő bírság kiszabását teszi lehetővé. Ha a várakozási szabályokat sértjük meg, 30 ezer forintunk bánja, míg ha a kötelező haladási irányt tévesztjük el, 50 ezer forinttal lehet vékonyabb a pénztárcánk. A maximálisan kiszabható, 300 ezres bírságot három esetben „érdemelhetjük” ki. Egyrészt, ha lakott területen 50 helyett 126-tal száguldozunk, így a sebességhatárt 150 százalékkal túllépjük. Másrészt aki megkockáztatja, hogy a vasúti átjáró piros jelzése ellenére továbbmegy, szintén ekkora büntetésre számíthat, mint az is, aki engedély nélkül hajt be fokozottan védett természetvédelmi területre.

(szoljon.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.