100 éves a Szalajka-völgyi kisvasút

Eleonóra és Csillag - így hívták egy évszázaddal ezelőtt a Bükkben az eredetileg fa és kőszállításra épített Szalajka-völgyi kisvasút első két mozdonyát - derült ki azon az ünnepségen, amelyet a vasút centenáriuma alkalmából rendeztek vasárnap Szilvásváradon.

MNO
2008. 09. 28. 13:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan fát és követ már nem szállítanak a kocsik, viszont évente mintegy 250 ezren vonatoznak végig a megmaradt 5 kilométeres szakaszon, így a Szalajka-völgyi Magyarország legnépszerűbb működő erdei vasútja – hangsúlyozta Pallagi László a vonalat működtető Egererdő Zrt. vezetője.

Mint elmondta: az erdei vasutak kiépítése a múlt század első évtizedeiben kezdődött többek között a Bükk-fennsíkon és a Szalakja-völgyben. A kettőt a nagy szintkülönbség miatt egy úgynevezett siklópálya kötötte össze, amelyen a megrakva leeresztett kocsik húzták fel az üres tehervagonokat.

Ugyanakkor az évszázad közepére kiépültek az erdei utak, amelyek megpecsételték az erdei vasutak sorsát, a nyersanyagszállítás ezután közúton történt.

A megmaradt szakaszokon viszont megindult az idegenforgalmi célú személyszállítás; a Szalajka-völgyi vasút esetében 1953-ban. Az utolsó kőszállítmány pedig 1967-ben zakatolt végig a vonalon.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.