Ugyan fát és követ már nem szállítanak a kocsik, viszont évente mintegy 250 ezren vonatoznak végig a megmaradt 5 kilométeres szakaszon, így a Szalajka-völgyi Magyarország legnépszerűbb működő erdei vasútja – hangsúlyozta Pallagi László a vonalat működtető Egererdő Zrt. vezetője.
Mint elmondta: az erdei vasutak kiépítése a múlt század első évtizedeiben kezdődött többek között a Bükk-fennsíkon és a Szalakja-völgyben. A kettőt a nagy szintkülönbség miatt egy úgynevezett siklópálya kötötte össze, amelyen a megrakva leeresztett kocsik húzták fel az üres tehervagonokat.
Ugyanakkor az évszázad közepére kiépültek az erdei utak, amelyek megpecsételték az erdei vasutak sorsát, a nyersanyagszállítás ezután közúton történt.
A megmaradt szakaszokon viszont megindult az idegenforgalmi célú személyszállítás; a Szalajka-völgyi vasút esetében 1953-ban. Az utolsó kőszállítmány pedig 1967-ben zakatolt végig a vonalon.
(mti)