Megítélése szerint az Európát a Kaszpi-tengeri és közel-keleti lelőhelyekkel összekötni hivatott Nabucco-beruházás előkészítése az ÖMV osztrák olaj- és gázipari konszern irányításával remekül halad, és előrébb tart, mint a Déli Áramlat. (A Mol mindkét vállalkozásban érintett.) A kettő közötti lényeges különbséget azonban abban látja, hogy a Nabuccóhoz egyelőre még egyetlen olyan ország sem csatlakozott, amely gázt tudna táplálni a vezetékbe – márpedig „egy üres cső meglehetősen drága mulatság”. Mint fogalmazott, a projekt akkor válik majd igazán realitássá, ha iráni gáz folyik rajta. Annak érdekében, hogy biztosítani lehessen Európa ellátási biztonságát, szerinte valakinek – akár az Európai Uniónak, akár egy vállalatnak – vállalnia kellene a kockázatot a termelők és beszállítók viszonylatában.
Az egyesek szemében vetélytársnak tekintett Déli Áramlat előnyét a jelenlegi szakaszban azzal érzékeltette, hogy a közép-európai térség – de különösen Kelet-Európa – olyan infrastruktúrát örökölt, amelyben minden vezeték keletről nyugatra halad, tehát a tranzitkockázat gyakorlatilag kiszűrhető az orosz vezeték esetében.
Hernádi Zsolt megerősítette a Molnak azt a szándékát, hogy még az idén további száz benzinkutat vásárol Ausztriában. Közölte, hogy a magyar cég az ÖMV-nál is érdeklődött, hiszen az osztrák konszern töltőállomásokat készül eladni, de választ még nem kapott. Tájékoztatója szerint a cél az, hogy a Mol 5-10 százalékos piaci részesedést szerezzen az ausztriai kiskereskedelmi hálózatban.
A magyar vállalat éves szinten 1,7 millió tonna olaj- és gázipari terméket értékesít Ausztriában. 2004 óta 74,99 százalékban tulajdonosa a Roth-Heizöle GmbH-nak is, amely 34 töltőállomást üzemeltet a délkelet-ausztriai Stájerországban.
Az INA horvát olajcég átvételét illetően Hernádi Zsolt azt mondta, hogy a közkézen lévő 31 százalékos részvénycsomag fedezete megvan, a vásárlás finanszírozása biztosított. A pénzügyi válság mostani fejleményei tükrében igazolva látja magát abban, hogy még tavaly októberben gondoskodtak egy 2,1 milliárd euró összegű hitelvonalról. Szerinte azonban az INA átvételében nem csak az ár fog szerepet játszani, hanem a közvélemény és a részvényesek akarata is.
Példaként az ÖMV-ra utalt, amely a Mol-vezetőség és a magyar politikai közeg ellenében próbálta megszerezni a Mol többségi tulajdonhányadát, de kísérlete kudarcot vallott.
(mti)