Gyurcsány–Fico-találkozó: sok hűhó semmiért

A Der Standard értékelése szerint aligha nevezhető sikernek a hétvégi Gyurcsány–Fico-találkozó. A Frankfurter Allgemeine Zeitung egy abszurd bírósági végzés következményeiről ír. A Der Spiegel ismerteti a hesseni miniszterelnök Opel-mentő elképzeléseit.

2008. 11. 17. 8:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Der Standard (derstandard.at)

A baloldali liberális osztrák napilapban Josef Kirchengast Szlovák–magyar válságtanácskozás: a nacionalizmus csapdájában című cikkében kudarcként értékeli a miniszterelnökök komáromi találkozóját. Nem maguktól jöttek, hanem azért, mert többé-kevésbé kényszerítették őket. Ez jól látható volt a két kormányfő, Robert Fico és Gyurcsány Ferenc találkozóján. Mindketten kénytelenek voltak jó szándékot mutatni. Fico az európai szociáldemokratákkal szemben, Gyurcsány pedig, akinek országa éppenhogy elkerülte az államcsődöt, mindenütt kénytelen kedvező európai széljárásról gondoskodni – írja a Der Standard. A szélsőségekkel és a neofasizmussal szembeni nyilatkozatuk ennek ellenére csak egy kötelező gyakorlat volt, hogy a találkozót még sikerként adhassák el.

A valóságban azonban nem nevezhető annak. A két miniszterelnök fellépése a saját tábor kiszolgálását szolgálta. Fico, legalábbis a következő választásokig, függ nacionalista koalíciós partnerétől. Népszerűségét láthatóan kettős játékának köszönheti: ugyan elhatárolódik Ján Slotától, a nacionalisták vezérétől, de kitart a koalíció mellett. Gyurcsány szintén sarokba szorult, és azt hiszi, hogy csak akkor tud ellenállni a jobboldali ellenzék nyomásának, ha a nemzeti kártyára tesz. Függetlenül a motívumaiktól, mindkét kormányfő belelépett a nacionalizmus csapdájába. Hogy ebből milyen nehéz kilépni, azt éppen a komáromi találkozó mutatja.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilapban Hendrik Wieduwilt Akaratlanul a reflektorfényben című cikkében foglalkozik egy abszurd bírósági ítélet következményével. Péntek délelőtt még 826 557 címszót kerestek a Wikipedia internetes lexikonban. Ennek egy időre vége, mert Lutz Heilmann (Baloldali Párt) Bundestag-képviselő ezt egy bírósági végzéssel elintézte. Amit azonban szeretett volna elérni, hogy a lexikonban róla írtak ne legyenek elérhetők, nem sikerült neki, legfeljebb egy kicsit bonyolultabbá vált a keresés – számol be a lap. Ez onnan ered, hogy a végzést a német Wikimedia egyesülettel szemben állították ki, ennek azonban „nincs befolyása” az internetes enciklopédiára – nyilatkozta Catrin Schonevill.

A szóvivő szerint a beírt szövegeket a Wikimedia Foundation, egy Floridában székelő alapítvány kezeli. A német egyesület honlapján megtalálható volt az internetes lexikon keresője. Thorsten Feldmann, az egyesület ügyvédje vitatja, hogy ez elegendő lehet egy honlap zárolásához. Vasárnap Heilmann már visszavonulót fújt. Miután saját honlapja is órákon keresztül elérhetetlen volt, délután bejelentette: nem fog további jogi lépéseket tenni. Most már nincs akadálya, hogy ismét elérhető legyen a Wikipedia, mert „a hamis, becsületsértő és ezért személyiségi jogait érintő tartalmak” eltűntek. Majd halkan megpróbálta lecsillapítani a felháborodott wikipediásokat, amikor elismerte: a „jogi út” néhány szempontból „problémásnak bizonyult”. A választott megoldás számára mindenképpen öngólnak bizonyult, mert Heilmann végzéseinek okairól azonnal elkezdődtek a spekulációk.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali német hírmagazin Koch óv a német autóipar szétverésétől című cikkében ismerteti a hesseni miniszterelnök határozott álláspontját. Garanciavállalás, adócsökkentés, konjunktúracsomag – jelenleg azon versengenek a német politikusok, hogy milyen javaslatokat tegyenek a válság kezelésére. Roland Koch hesseni miniszterelnök tette meg a legmesszemenőbb javaslatot, melyről a kulisszák mögött már napok óta gondolkodnak: egy átfogó támogatáscsomagot követelt az egész német autóipar számára – írja a Der Spiegel. „Németországnak figyelnie kell arra, hogy az autóipar összességében, a maga drága termelési palettájával, ne váljon egy rövid válság áldozatává. Ezért védőernyőt kell vonni a német autóipar fölé, hogy a pénzügyi és konjunkturális válság ne tegye tönkre piacvezető vállalatainkat” – fogalmazott Koch. Elképzelései szerint a szövetségi állam lenne a legnagyobb kockázatokért felelős, többek között az Opelnél. „A szövetségi tartományok ezenfelül saját garanciabiztosítóikkal lépnének be. Lehetségesek külön a programok, ezzel a beszállító iparág a következő időszakban sem megy tönkre” – nyilatkozta Koch. Az ügyvezető miniszterelnöknek januárban előre hozott választásokon kell megvívnia.

Még e héten, a tartományi gyűlés utolsó ülésén meg kíván szavaztatni egy jelentősebb hitelgaranciát az Opel számára. Koch a következő érvekkel vette védelmébe a tervezett garanciát: „Ama helyzet előtt állunk, hogy egy alapvetően egészséges vállalkozást az amerikai anyavállalat magával ránthat a mélybe. Ennek következtében Németországban mint telephelyen munkahelyek tízezrei szűnnének meg, és a hatalmas technikai tudás is elveszne.” Az autókonszernnek és a politikának most együtt kell működnie, hogy a vállalatnak legyen jövője. Ugyanakkor nem lehet, hogy az állam legyen a tulajdonos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.