Ferihegynek is megvan a maga titkos fegyvere + Képriport

Súlyos, akár halálos balesethez is vezethet, ha egy repülőgép madarakkal ütközik. A tetemek tönkreteszik a hajtóművet, és még ha nem is történik tragédia, a csere óriási összegekbe kerül. A repülőterek egyik fontos feladata tehát a madarak elleni védekezés, amelyre számos módszert alkalmaznak. Ferihegy azonban különleges e téren, biztonságát szárnyas és négylábú munkatársak segítségével is ellátják: két sólyommal, egy héjával és egy kutyával.

Forrai Mária Melinda
2009. 03. 29. 13:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig több mint két hónapja történt, hogy a New Yorkot New Jerseytől elválasztó Hudson folyón bámulatos ügyességgel hajtott végre kényszerleszállást egy utasszállító repülőgép. Röviddel a felszállás után ugyanis madárrajjal ütközött, amely miatt mindkét hajtómű felmondta a szolgálatot. Az esetet csodaként emlegetik, hiszen mindenkit sikerült kimenteni, pedig akár tragédia is történhetett volna. A madarak jelentik ugyanis az egyik legnagyobb veszélyt a fel-és leszálló repülőgépek számára, ezért a repülőtereken több módszerrel próbálnak védekezni ellenük, ez alól természetesen Ferihegy sem kivétel.

Nem eszközök, hanem munkatársak

Az egyik kifutópálya mellett találkozunk Őri Józseffel, a repülőtér vadvédelmi refrensével. Kisvártatva megérkezik kollégája, Krekács Zoltán is, egyik munkatársával: a Szelíd névre hallgató sólyommal. Ferihegy ugyanis a világon azon kevés repülőterek egyike, ahol ragadozó madarak is segítenek a védekezésben. Szelíd mellett még egy sólyom, egy héja és egy kutya is teljesít szolgálatot. De ők nem eszközözök, hanem munkatársak – hangsúlyozza a solymász.

Bár a ferihegyi ragadozó madarak alapvető feladata – hogy elüldözzék a többi madarat – a természetükhöz egyébként is közel áll, mégis hosszú idő szükséges a felkészítésükhöz, és bizonyos szabályokat is be kell tartani – mondta el Őri József. Ha a repülő egy bizonyos távolságon belül van, nem indítható el a sólyom, hiszen ő is komoly veszélybe kerülne. A munkát az időjárási körülmények is nehezíthetik, az eső és a hó például ront a látási viszonyokon.

A legfontosab feladat a megelőzés – hangsúlyozza Őri. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a hatalmas, 1200 hektár nagyságú területet folyamatosan figyelni kell, és azonnal elriasztani azokat a madárcsapatokat, amelyek túl közel merészkednek. A szakemberek az évek során megszerzett tudásuk és tapasztalatuk alapján persze pontosan tudják, hogy az egyes évszakoknak melyek a jellemző madarai. A légitársaságokkal folyamatos kapcsolatban vannak, így időben tudják őket értesíteni, ha komolyabb madárveszélyt tapasztalnak.

A sólymok valódi „műszerek”, a betanításuk azonban aprólékos és lépcsőzetes munka, amelyből egyetlen fokot sem lehet kihagyni – kapcsolódik be a beszélgetésbe Krekács Zoltán, solymász. Mint mondta, az egyik legfontosabb lecke, hogy a sólyom visszajöjjön, és hogy a gazdája maga mellett tudja tartani, ha szükséges. „Az úgynevezett kézből nevelt sólyommal – amelyet fióka korától ember nevel fel – könnyebb dolgozni, jobb kapcsolatot lehet vele kialakítani, többet és szívesebben repül, ellentétben azzal, amelyet a szülei nevelnek fel, és csak később kerül emberhez” – fejti ki a szakember.

Szelíd közben tesz számunkra egy tiszteletkört, tollának jellegzetes mintája igazán lenyűgöző és méltóságteljes látványt nyújt. Meg is kapja érte a jutalomfalatot, ám a solymász közben elmagyarázza: ez kivételes eset, munka nélkül ugyanis nem kaphat jutalmat, mert ellustulhat.

Több pilléren a védekezőrendszer

Szelíd nem egyedül érkezett, az autóban ott várakozik társa, a másik sólyom, és „besegítő munkatársuk”, egy héja, amely hangos rikácsolással próbálja magára terelni a figyelmet. Ők hárman, felváltva őrzik a Ferihegyi repülőtér légterének védelmét. A munkának vannak általános részei – például a folyamatos járőrözés -, de persze gyakran kapnak riasztást is, amikor azonnal be kell avatkozni. Ehhez kell a solymász nagy tapasztalata. Egyáltalán nem mindegy, hogy mikor, és melyik madarat indítjuk el, ez mindig a helyzettől függ – emeli ki a szakember.

A sólymok egyébként nem túl régi „alkalmazottai” a repülőtérnek, az első kísérletek 2004-ben történtek, és csak 2007 óta vált általánossá „bevetésük”. Van még egy négylábú társuk is, Maggie, a kutya, amely főként a ragadozó madarak ellen hatékony, hiszen a sólymok és a héja azokat nem zavarja el.

Rajtuk kívül persze több eszközt is használnak a madarak ellen. Az egyik legáltalánosabb a hangágyú, amely a ragadozó madarak vészhangjait hallatja, így riasztja el a szárnyasokat. Ám ez csak az átvonuló rajok esetén hatásos, a repülőtéren élők egy idő után megszokják a hangját, és „fülük botját sem mozdítják” miatta. Egy másik módszer az áttelepítés. Ilyenkor nemcsak a madarak fészkeit, de a táplálékuknak szolgáló pockokat is eltávolítják, így próbálják elérni, hogy a szárnyasoknak semmi okuk ne legyen még csak meg sem közelíteni a kifutópályák területét.

Budapest az elsők között

A Ferihegyi repülőtér különlegessége, hogy sok a füves terület, ezért rengeteg különféle állat él itt – magyarázza Szollár Domokos, szóvivő. Mint mondta, például a londoni Heathrow repülőtér területe közel ugyanekkora, ám azt teljesen lebetonozták. Ferihegy zöld mezőit azonban benépesítik a kisemlősök, amelyek a ragadozó madarak kedvelt táplálékai.

Egy 1,5 kilogramm súlyú madár már komoly mechanikai problémát okoz, ha bekerül a repülőgép hajtóművébe – mondja a szóvivő. A varjúcsont például olyan kemény, mint az acél, így könnyen tönkreteszi a hajtómű lapátjait. De az is gond, hogy a tetemek rátapadnak a belső burokra, így megváltoztatják a levegő áramlását, emiatt akár ki is gyulladhat a motor.

A sólymok és a kutya munkája látványosan hatékony: míg 2006-ban 43 madárral való ütközés történt Ferihegyen, addig tavaly csak mindössze 14, amely az összesen 124 ezer le- és felszálláshoz képest elenyészően kevés – fejtette ki Szollár. Alkalmazásuk ráadásul nem kerül többe évi 5-6 millió forinttál; ahhoz képest, hogy egy tönkrement hajtómű cseréje milyen csillagászati költségekkel jár, igazán megéri őket alkalmazni.

Ferihegy egyébként az elsők között vette igénybe a sólymok segítségét, a legtöbb európai országban csak próbálkoznak vele – emelte ki a szóvivő. Budapesten kívül Torinóban, Pozsonyban és Amszterdamban alkalmaznak sólymokat a madarak elleni védekezésül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.