Vége a liberalizmusnak: új világrendet sürget XVI. Benedek

A gazdasági válság ad különös aktualitást XVI. Benedek pápa kedden nyilvánosságra kerülő harmadik enciklikájának, amely újrafogalmazza a katolikus egyház társadalmi doktrináját a globalizáció tükrében. A jelenlegi pénzügyi és gazdasági rendszer alapjainak kritikája mellett a pápa új, értékekre alapozott világkormányzást javasol.

2009. 07. 07. 17:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma, a nagy bankok csődjei közepette jól látható: a pénz eltűnt, a helyén semmi nem maradt – így kommentálta 2008 októberében XVI. Benedek pápa a pénzügyi válságot, ez a megfogalmazás meglepte a Szent Szinódust. A homokra épített ház mintájára összeomló gazdaság apokaliptikus víziója meghatározza a katolikus egyházfő első társadalmi jellegű kérdéseket taglaló doktrináját is.

Miközben XVI. Benedek elítéli a „sikeren, karrieren, pénzen” nyugvó rendszert, kifejti, miért látja fontosnak az értékek valódiságának visszatértét, amelyhez magatartásunk változása szükséges, nemcsak a homo oeconomicus, de az egyszerű emberek részéről is.

Új világrendszer kell

A Caritas in veritate (Szeretet az igazságban) című enciklikát három évvel ezelőtt előzte meg a Deus caritas est és a múlt évben kiadott Spe salvi. A szentatya célja az enciklikák kiadásával – mint azt 2008. június 13-án adott nyilatkozatában kifejtette –, hogy megvilágosítsa a keresztények számára a kitűzendő célokat és a fáradhatatlanul őrizendő értékeket, hogy eljussunk egy valóban szabad és szolidáris emberi társadalomig.

Az enciklika a jelenlegi világszervezetek, így az ENSZ sürgős átalakítását látja szükségesnek, kiemelve annak fontosságát, hogy a legszegényebb államok is beleszólást nyerjenek az őket érintő kérdésekben a döntéshozatalba, s a világ számára egy olyan valós irányító testület megalkotását javasolja, mely a szeretet és az igazság jegyében hoz döntéseket.

Ajánlat a G8-aknak

A 140 oldalas dokumentum csak kevésbé tekinthető az előző két pápai enciklika folyamatába illeszthetőnek. Nemcsak azért, mert a közösség színtereivel foglalkozik, míg az előző két dokumentum teológiai kérdéseket érintett, de azért is, mert a mostani enciklika az előző kettővel szemben kevésbé tekinthető a pápa személyes munkássága részének, jóval inkább jellemezhető a katolikus egyház különböző vezetőinek együttes munkája gyümölcseként.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ezen a munkáján se hagyta volna ott Benedek meghatározó személyiségének jegyeit.

A kirobbant válság egyik okaként a globalista világ liberalizmusát nevezi meg az enciklika, melynek időzítése nem rejti véka alá a világ döntéshozóira gyakorolt nyomás szándékát: éppen a napokban, július 8-án találkoznak az olaszországi L’Aquilában a G8-ak, a világ vezető ipari államainak első emberei.

120 éves kérdés: csak a haszon?

A katolikus egyház eddigi társadalmi tárgyú enciklikái rendre a gazdasági-társadalmi folyamatok egy-egy döntő szakaszában láttak napvilágot. Így a Rerum novarumot 1891-ben, az ipari kapitalista társadalmak fellendülésének csúcspontján adta ki XIII. Leó pápa (a dokumentum szerint a proletariátus visszaintegrálását a társadalomba a kor egyik legfőbb feladatának kell tekinteni). A nagy gazdasági világválság idején jelent meg a Quadragesimo XI. Piustól („a szabad verseny önmagát tette tönkre azáltal, hogy egyedüli kritériumként a haszonra alapozott”). A gyarmati rendszer összeomlása, a harmadik világ a legfőbb kérdése annak az enciklikának, melyet VI. Pál 1967-ben kiadott Populorum progressiója taglal („a béke új neve: fejlődés” ). A világtörténelem egyik mélypontját jelentő, a legalább 100 millió áldozat legyilkolásával járó kommunizmus bukásakor adta ki II. János Pál enciklikáját Centesimus annus címmel 1991-ben, egyben a Rerum novarum százéves évfordulója előtt tisztelegve; többek közt arra szólít, hogy „fedezzük föl újra azoknak az alapvető elveknek a gazdagságát, amelyek a munkáskérdés megoldására az egyház szociális tanításában benne foglaltatnak”.

Szellemi műhely


Ezt az enciklikáját XVI. Benedek a hitelességre való különös kényességgel készítette el; rendszeres konzultációkat folytatott az Igazságosság és Béke Pápai Tanácsával, olyan olasz közgazdászokkal, mint Stefano Zargani, aki a szociális piacgazdaság témakörének egyik szakértője, vagy Ettore Gotti Tedeschi bankárral, az olasz bankszövetség elnökével. A társadalmi doktrina kidolgozásában Reinhard Marx müncheni katolikus érsek (névrokonához illően ő is írt a tőkéről egy könyvet – a szerk.) és Benedek régi egyetemi diáktársa, Ernst-Wolfgang Böckenförde filozófus, a liberalizmus egyik legérdemlegesebb kritikusa volt az egyházfő segítségére.

Bizalmatlanság a liberalizmus felé

XVI. Benedek gazdasági szemléletét erőteljesen meghatározza a német hegeli filozófia bizalmatlansága a kapitalizmussal és a liberalizmussal szemben. Már 1985-ben, az „Egyház és gazdaság, a világgazdaság felelőssége a jövőért” című tanácskozáson akkor még Joseph Ratzinger bíborosként felidézte Adam Smith elméletét (bizalom a piac szereplőinek teljes szabadságában, az önszabályozó piacban), és alapjaiban kérdőjelezte meg a gazdasági rendszert, Peter Koslowskit idézve: „A gazdaság nemcsak a gazdasági szereplők hálója, de az embert kell szolgálnia”.

A pápa tehát hű akar maradni a „teljes humanizmushoz”, mely Jacques Maritain francia katolikus filozófustól VI. Pálig a meghatározó gondolat volt, az egész emberiség előmozdításában való gondolkodást jelentette. A mostani enciklikában a caritas szó utal erre. A szeretet nélkül, az érdek nélküli adományozás hagyományának újraélesztése nélkül nincs társadalmi felelősség, s a világ a teljes felbomlás, szétesés felé halad. Az enciklika felszólítja a jelenlegi világhatalmi szereplőket és a politikai, szakszervezeti felelősöket a következtetések levonására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.