A sztrádamutyi folytatódik

2009. 08. 26. 18:56
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felfüggesztette az M0-s útgyűrű déli szektorának M6-os autópálya és 51. számú főút közötti szakaszának megépítésére szóló szerződéskötést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A NIF tájékoztatása szerint a döntés oka az, hogy értesüléseik szerint az M-0 Déli Ág II. Konzorcium jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. A szerződéskötést a döntőbizottság érdemi határozatáig függesztette fel a NIF.


Újra ki kell írni az M0-s sztráda déli szakaszának kivitelezési pályázatát, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) elfogadja az M-0 Déli Ág II. Konzorcium érvelését. A konzorcium azért fordult a KD-hoz, mert az M0-s körgyűrű déli szektorának az M6-os autópálya és az 51-es számú főút közötti szakasza bővítésére kiírt pályázat eredményével kapcsolatban a nyertes kizárását indítványozza.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a napokban a Porr Építési Kft.-t nyilvánította nyertesnek a tenderen. Az M-0 Déli Ág II. Konzorciumot azért zárták ki a pályázatból, mert a NIF úgy ítélte meg, hogy a csoport tagjainak 2006-os árbevétele nem érte el a kijelölt mértéket. A kizárt csoport vitatja a NIF döntését, többek között azért, mert a Porr műszaki alkalmasságát nem tudta az előírás szerint igazolni. A cég pályázatában hiányosak voltak a gép- és eszközpark meglétét igazoló iratok. Emellett a Porr a hiánypótlás során lényegesen módosította az ajánlatát.

Bár a Porr határidőre pótolta a hiányzó iratokat, az ajánlat módosításával a M-0 Déli Ág II. Konzorcium jogi álláspontja szerint megsértették a közbeszerzési törvényt. A lapunk birtokába került döntéselőkészító jegyzőkönyv tanusága szerint a Porr nem tudta igazolni, hogy rendelkezik legalább három, felsőfokú végzettségű, ötéves gyorsforgalmi útépítésben szerzett gyakorlattal, illetve négy hídépítési gyakorlattal bíró szakmérnökkel. Emellett további szakterületeken sem sikerült a megfelelő képzettséggel és gyakorlattal rendelkező szakemberek meglétét igazolniuk. A pályázati bíráló bizottság megállapította, hogy a Porr módosította az ajánlatát, és a bizottság tagjai szavaztak róla, elfogadják-e a módosításokat. A háromtagú bizottság 2:1 arányban szavazott a Porr ajánlatának érvényessége mellett.



A Porr győztessé nyilvánítása megrökönyödést keltett szakmai körökben. Sokan az azóta csődbe jutott Viadom utódjának tartják az osztrák építőipari céget. Ismert, hogy a Viadom, amelyen ma csaknem ötszáz hitelezője összesen mintegy 8,3 milliárd forintot követel, azzal keltett feltűnést, hogy 2003-tól csődbe meneteléig, 2007-ig az állami út- és autópálya-építési pályázatokon rendre megnyerte a nagy értékű megbízásokat. A Viadom többnyire dömpingár alkalmazásával, jóval az előállítási ár alatt nyerte meg a pályázatokat. A cég később magas pótmunkaigényt jelentett be, amelyet a megrendelő – a Kóka János vezette közlekedési tárca – elfogadott.

A Viadom alvállalkozóként részt vett az M6-os sztráda dunaújvárosi szakaszának építésében is. Ez a pályázat volt az, amelynek következtében Medgyessy Péter miniszterelnöknek távoznia kellett, és amelyet követően azt mondta: „Az SZDSZ tele van zavaros, korrupciós, vesztegetési ügyekkel.” A Viadom tündöklése az M7-es autópálya Balatonkeresztúr–Nagykanizsa szakaszának elnyeréséig töretlenül folytatódott. A Budapestet az Adriával összekötő sztráda utolsó, hiányzó szakaszának építését azonban már nem tudta megvalósítani a Viadom, mert 2007 nyarán csődbe ment, hitelezői és beszállítói azóta is bottal üthetik a nyomát sokmilliárdos, a céggel szemben fennálló követeléseiknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.