A program keretében bármilyen márkájú kocsik leadhatók, amelyeket 1999-ben, vagy előbb bocsátottak ki, önsúlyuk kevesebb, mint 3,5 tonna, és – a spekuláció elkerülése végett – legalább egy éve a leadó tulajdonában vannak. Tízéves és idősebb autókból az országban több mint 17,7 millió fut még.
A tervek szerint a program keretében legalább 200 ezer új kocsi talál gazdára az idén, ami az előző évhez képest több mint 50 százalékkal visszaesett tavalyi eladások 13,5 százalékának felel meg. Az autóeladások egyébként tovább csökkennek: az év első két hónapjában az előző év már igen gyenge azonos időszakához képest újabb 34 százalékkal estek vissza, növekedést csak a KIA és a Daewoo könyvelt el.
A roncsprémiummal kizárólag Oroszországban gyártott kocsik vásárolhatók, például Lada és UAZ modellek, továbbá az AvtoVAZ Chevy-Nyiva terepjárója, de vásárolhatók az országban összeszerelt külföldi márkák, így Chevrolet, Opel, Renault, Nissan, Skoda, Volkswagen és Toyota is. Az érdeklődés az országban összeszerelt külföldi kocsik iránt a legnagyobb: a potenciális vásárlók 53 százaléka ilyet szeretne, orosz márkára 28 százalék vágyik, és 19 százalék még nem tudja, de ha elég pénze lesz, külföldi márkát vásárol.
A programba eddig 1569 kereskedő kapcsolódott be, és már az első napon nagy érdeklődés mutatkozott, bár a technikai nehézségek miatt a kereskedők még csak megrendeléseket és előleget tudtak felvenni az új kocsikra, a leadott roncsokat még nem tudták fogadni.
Mivel azonban a roncsok feldolgozásával senki nem foglalkozott eddig, szakértők szerint a program gyenge pontja a régi autók bontásának és újbóli feldolgozásának infrastruktúrája. A Kommerszant című lap szerint az év elején a roncsok feldolgozásáról még semmit nem lehetett tudni, de most már 153 olyan társaság kínálja szolgáltatásait az ország majd minden régiójában, amely rendelkezik a szükséges engedélyekkel a veszélyes hulladékok gyűjtésére és feldolgozására. A kevés feldolgozó okozta gondok enyhítésére az illetékes minisztérium további mintegy hatmilliárd forintnak megfelelő összeget tervezett be, és ebből szükség esetén a szállításra roncsonként mintegy 15 ezer forintnyi összeget ad. Hogy mi lesz a megoldás ott, ahol a költség ennél több, még nem ismert.
Az érdeklődésről egyelőre nincsenek adatok, és senki nem tudja felbecsülni, mennyien akarják majd igénybe venni a lehetőséget a kísérletként november 1-jéig tartó időszakra meghirdetett program keretében. Az ipari és kereskedelmi minisztérium kedden 5000 megrendelésről tudott, de az AvtoVAZ állítja, hogy már 30 ezer megrendelése van, csak azok még nem jutottak el a minisztériumhoz.
(MTI)
Elsöprő erejű támadásról számolt be az orosz védelmi minisztérium















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!