Biokontroll: japán dudva ellen japán bolha

Egyre nagyobb gondot okoz Nagy-Britanniában a japán keserűfű nevű agresszív gyomnövény. Most az úgynevezett biokontroll módszerrel próbálkoznak a szigetországban: természetes ellenfelét próbálják meg bevetni ellene, egy japán levélbolhát – tudósít a BBC. A The Times arról ír, az EU külügyi biztosának egyre nehezebb megszervezni utazásait, ezért saját repülőgépet szeretne.

Kovács N. László
2010. 03. 09. 14:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

BBC (bbc.co.uk)

Japán gyom ellen japán rovar – ez a britek új stratégiája a szigetországot ellepő káros növény ellen – tudósít a BBC. A japán keserűfű nevű gyomnövény a viktoriánus korban érkezett Nagy-Britanniába. Kezdetben dísznövényként tartották, a rendkívül agresszív növényfaj azonban hamar kiszökött a kiskertekből, és megkezdte az ország meghódítását. Mára évi 150 millió fontba kerül irtása és terjedésének megakadályozása.


A keserűfű igénytelen, gyorsan nő és erős: a havonta akár egy métert is magasodni képes gyom minden más növényt elnyom, ráadásul képes áttörni az aszfaltborításon is, komoly károkat okozva az autóutakban és járdákban. A keserűfű Japánban is könnyen terjed, ám korántsem okoz akkora problémát, mint Nagy-Britanniában: természetes ellenfelei ugyanis megakadályozzák túlzott szaporodását. Ezt próbálják most utánozni az Egyesült Királyságban is.

A Cabi nevű nonprofit mezőgazdasági kutatóintézet több mint 200 növényevő rovart és gombát vizsgált meg, melyek képesek lehetnek leszámolni a kártékony keserűfűvel. Fontos brit haszonnövényeken és a gyom közeli rokonain tesztelték a kártevőket, és úgy tűnik, megtalálták a tökéletes megoldást: az Aphalara itadori nevű, szintén Japánban őshonos levélbolhafaj egyedül a keserűfűre jelent veszélyt, a többi növényfajt nem kedveli. Az aprócska rovar a szupergyom nedvével táplálkozik, lassan megakasztva annak növekedését, végül elpusztítva azt.


Hosszas ellenőrzések után a kormány végül megadta az engedélyt: néhány szigorúan ellenőrzött területen próbaként hamarosan szabadon engedik a levélbolhát. Ezeken a kontrolltelepeken a gyom mellett más növények is helyet kapnak, hogy a tudósok megfigyelhessék, vajon a „vadonban” is csak a keserűfüvet támadja-e meg az itadori. A kutatók felkészültek a legrosszabbra: minden egyes telepen komoly rovarirtó rendszerekkel felvértezve várják a rovart.

Ha a teszt sikeresnek bizonyul, újabb ötéves ellenőrző fázis következik, immár nagyobb területen. A Cabi szerint ugyan a teszthelyszíneken már idén láthatunk majd sárguló keserűfűbokrokat, a gyom teljes kiirtása hosszú folyamat, mely öt-tíz-tizenöt évbe is beletelhet.

Az eljárás hivatalos neve „biokontroll”: így nevezik, amikor egy túlszaporodott idegen eredetű kártevő ellen természetes ellenfeleit használják fel. Ez lesz az első alkalom, hogy egy európai uniós ország ezzel a módszerrel próbálkozik.

The Times (timesonline.co.uk)

Saját repülőt szeretne Lady Ashton – írja a The Times. Az Európai Unió legfőbb külügyi képviselője belefáradt, hogy a legtöbb helyre csak „stoppal” tud eljutni. Upholland bárónője lassan századik napja tölti be pozícióját. Nagy-Britanniában sok kritika éri, mivel az újságírók szerint ténykedése nem látható, nem végez igazi munkát. Ashton szerint egyvalami rendkívüli módon megkönnyíthetné a dolgát: egy saját repülő.

A bárónő az unió legfontosabb diplomatájaként körülbelül 500 ezer kilométert fog utazni évente, feladatához pedig a kommerciális légitársaságok nem nyújtanak megfelelő gyorsaságot és rugalmasságot. A külügyi megbízott ezért különböző miniszterek és légierők gépeire kéredzkedik fel, ha lehetősége nyílik rá. A múlt héten a spanyolok egyik segélyt szállító gépén repült Haitire, visszafelé azonban már nem tudták elhozni, így kénytelen volt egy légitársasághoz folyamodni. Párizsba repült, ahol a külügyminiszterrel tárgyalt, innen a francia légierő vitte Spanyolországba. Személyzete azonban már nem fért el a gépen, így ők vonattal követték.


„Megoldjuk valahogy” – válaszolta Lady Ashton az újságírók azon kérdésére, hogy bírja az állandó utazgatást saját gép nélkül, mondván, tudja, a költségtérítési botrány után különösen Nagy-Britanniában nem teheti meg, hogy saját gépért folyamodjon. A bárónő szóvivői azonban egy sajtótájékoztatón közölték, a személyzet keresi a legjobb megoldást, hogy mindig készen állhasson egy gép a sürgős helyzetekre.

A külügyi megbízott évi 300 ezer eurós utazási büdzséből gazdálkodhat. A The Times által megkérdezett szakértők szerint egy többnapos, több célt meglátogató közel-keleti út egy hétüléses magángéppel körülbelül 35 ezer euróba kerülne. Nem ez az egyetlen gond azonban: egy magát megnevezni nem kívánó diplomata szerint a brüsszeli rivalizálás is komoly akadály: ha Ashton kap repülőt, akkor Barroso és van Rompuy sem fogja beérni kevesebbel.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.