Mérsékelték a veszteséget, egyben marad a MÁV-csoport

Lekerült a napirendről a MÁV-csoport szétbontása két, személyszállító és pályavasúti cégre; a vasúttársaság a tervezetthez képest 29 milliárd forinttal mérsékelte 2009. évi veszteségét – olvasható Andrási Miklósnak, a MÁV elnök-vezérizgatójának kedden a Világgazdaságban megjelent interjújában.

MNO
2010. 03. 16. 6:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bombardier-nak lobbizik a közlekedési tárca; mintegy tízmilliárd forintból 50 intercity vagon újulhat meg, ha a minisztérium előterjesztését a kormány jóváhagyja – írja a Népszabadság keddi számában. A lap utal arra, hogy a MÁV „kimarad” a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) közösségi közlekedésfejlesztési támogatásából. A minisztériumi előterjesztés szerint a 175 átépítésre váró vagon közül 50-re le kellene hívni azt az opciót, amiről még 2007 nyarán írtak alá szerződést. A lap idéz az előterjesztésből, ami szerint a kocsipark megújításának ez lenne „a legelőnyösebb, leggazdaságosabb és leggyorsabb módja”.


A tervezett 64 milliárd helyett 35 milliárd forint volt tavaly a MÁV Zrt. vesztesége, de a javulás ellenére vészesen csökken a társaság saját tőkéje, így az év végén állami szerepvállalásra lesz szükség. A megoldásról a pénzügyi és a közlekedési tárca szakemberei tárgyalnak. Az elnök-vezérigazgató megjegyezte, hogy a takarékosság mellett egy egyszeri tétel, 19 milliárd forint áfavisszatérítés is mérsékelte a veszteséget.

Az idén 17 milliárd forint megtakarítást tervez a MÁV. Ebből hatmilliárd forintot a vontatási költségek csökkentése tesz ki. Az áramot a tavalyinál 26,6 százalékkal olcsóbban vásárolja idén a társaság. Az utasforgalom évek óta csökkenő tendenciája – az elnök-vezérigazgató reményei szerint – ebben az évben megáll. A csökkenő áruszállítás miatt mérséklődött a pályahasználati díjbevétel. Andrási Miklós szerint a fontos az, hogy a nemzetközi forgalom ne kerülje el Magyarországot.

A társaság számára 2010-ben elégnek ígérkezik 40-45 milliárd forint pluszforrás hitelből és kötvényekből. A csoport további átalakításának megkezdéséhez viszont 30-50 milliárd forintra lenne szükség. A személyszállítás és a pályavasút szétválasztását előkészítette a menedzsment, de a megvalósításra nincs pénz. Az elnök-vezérigazgató a lapnak elmondta, hogy megfontolandó a későbbiekben az árufuvarozás újbóli felépítése, de nem feltétlenül a MÁV-on belül. Az áruszállításban különösen nagy előrelépés az lenne, ha Magyarországot szemelnék ki uniós tranzitállamnak a széles nyomtávú vasút európai uniós kibővítésében gondolkozó kazah, orosz és kínai vasúttársaságok.

A MÁV-Start térségbeli versenyképességéről az elnök-vezérigazgató a Világgazdaságnak azt mondta: a személyszállítási piac megnyitásával a MÁV-Start a Budapest–Bécs–München vonalra összpontosít. A magyar adottságok jók, sűrű a vasúthálózat, de jelentős fejlesztésekre van szükség. A regisztrációs jegy bevezetése segít a jegyárkedvezmények rendszerének újragondolásában, de ez már az új kormányra marad. Andrási Miklós szerint a szociális alapú helyett minél előbb az üzletpolitikai célú, például családi kedvezményt kellene bevezetni.

(Népszava, MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.