A Bombardier-nak lobbizik a közlekedési tárca; mintegy tízmilliárd forintból 50 intercity vagon újulhat meg, ha a minisztérium előterjesztését a kormány jóváhagyja – írja a Népszabadság keddi számában. A lap utal arra, hogy a MÁV „kimarad” a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) közösségi közlekedésfejlesztési támogatásából. A minisztériumi előterjesztés szerint a 175 átépítésre váró vagon közül 50-re le kellene hívni azt az opciót, amiről még 2007 nyarán írtak alá szerződést. A lap idéz az előterjesztésből, ami szerint a kocsipark megújításának ez lenne „a legelőnyösebb, leggazdaságosabb és leggyorsabb módja”.
A tervezett 64 milliárd helyett 35 milliárd forint volt tavaly a MÁV Zrt. vesztesége, de a javulás ellenére vészesen csökken a társaság saját tőkéje, így az év végén állami szerepvállalásra lesz szükség. A megoldásról a pénzügyi és a közlekedési tárca szakemberei tárgyalnak. Az elnök-vezérigazgató megjegyezte, hogy a takarékosság mellett egy egyszeri tétel, 19 milliárd forint áfavisszatérítés is mérsékelte a veszteséget.
Az idén 17 milliárd forint megtakarítást tervez a MÁV. Ebből hatmilliárd forintot a vontatási költségek csökkentése tesz ki. Az áramot a tavalyinál 26,6 százalékkal olcsóbban vásárolja idén a társaság. Az utasforgalom évek óta csökkenő tendenciája – az elnök-vezérigazgató reményei szerint – ebben az évben megáll. A csökkenő áruszállítás miatt mérséklődött a pályahasználati díjbevétel. Andrási Miklós szerint a fontos az, hogy a nemzetközi forgalom ne kerülje el Magyarországot.
A társaság számára 2010-ben elégnek ígérkezik 40-45 milliárd forint pluszforrás hitelből és kötvényekből. A csoport további átalakításának megkezdéséhez viszont 30-50 milliárd forintra lenne szükség. A személyszállítás és a pályavasút szétválasztását előkészítette a menedzsment, de a megvalósításra nincs pénz. Az elnök-vezérigazgató a lapnak elmondta, hogy megfontolandó a későbbiekben az árufuvarozás újbóli felépítése, de nem feltétlenül a MÁV-on belül. Az áruszállításban különösen nagy előrelépés az lenne, ha Magyarországot szemelnék ki uniós tranzitállamnak a széles nyomtávú vasút európai uniós kibővítésében gondolkozó kazah, orosz és kínai vasúttársaságok.
A MÁV-Start térségbeli versenyképességéről az elnök-vezérigazgató a Világgazdaságnak azt mondta: a személyszállítási piac megnyitásával a MÁV-Start a Budapest–Bécs–München vonalra összpontosít. A magyar adottságok jók, sűrű a vasúthálózat, de jelentős fejlesztésekre van szükség. A regisztrációs jegy bevezetése segít a jegyárkedvezmények rendszerének újragondolásában, de ez már az új kormányra marad. Andrási Miklós szerint a szociális alapú helyett minél előbb az üzletpolitikai célú, például családi kedvezményt kellene bevezetni.
(Népszava, MTI)















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!