„Ha belepusztulok is, úgy csinálok, mintha szükség lenne a munkámra”

Hetvenöt éve, 1935. április 3-án született Melocco Miklós Kossuth-díjas szobrász, érdemes művész.

MNO
2010. 04. 01. 10:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rómában született polgári családban. Az „örök városban” megismerte és megszerette a képzőművészet klasszikusait, ennek lenyomata ma is látható néhány barokkos, színpadszerű alkotásán. A család később rövid ideig Berlinben élt, majd Budapesten, a Stefánia úton telepedett le Ligeti Miklós szobrászművész szomszédságában. A fiatal Melocco bekéredzkedett a híres művész műtermébe, ahol teljesen rabul ejtette a szobrok születésének alkotói folyamata. A második világháború alatt, majd az azt követő években a család Iváncsán lakott. Az apa, Melocco János újságíróként dolgozott az Új Embernél, a Magyar Távirati Irodánál és a Magyar Rádiónál. 1950-ben koncepciós perben halálra ítélték és 1951-ben felakasztották. Halála után a családi háttér szétzilálódott, Melocco a tanulás mellett munkát vállalt, volt sírásó, hómunkás, segédmunkás. A Képzőművészeti Főiskolára csak harmadszori jelentkezése után vették fel 1955-ben. Mesterei között volt Gyenes Tamás, Mikus Sándor, Kmetty János és Pátzay Pál.

Alkotói pályája az 1960-as években bontakozott ki. Jellemzően a magyar szobrászat tradícióira épít, de el is rugaszkodik azoktól, egészen egyéni hangot üt meg és felkavar. Munkáinak eredetisége, újításai miatt nem egyszer került a kritika kereszttűzébe.

Életének visszatérő, meghatározó témája az 1956-os forradalom, melynek történetét több alkalommal is kőbe véste. 1997-ben Szegeden avatták fel szobrát, A szabadság pillangóját, amelyen az ’56-os események tizenkilenc, portréhűséggel megformált szereplője próbál a magasba emelni egy rájuk nehezedő súlyos lepkét, amely képtelen a repülésre. 2003-ban született meg Debrecenben látható ’56-os emlékműve, a carrarai márványból készült fehér rózsa, amely csak a bimbós állapotig jut el. 2007-ben Budapesten, az I. kerületben állított emléket Mansfeld Péternek, akit 18 évesen végeztek ki, 2008 óta pedig Veszprém ad helyet süttői mészkőből készült monumentális szobrának, amely az 1958-ban halálra ítélt Brusznyai Árpád klasszika-filológiatanár emlékének adózik.

Melocco Miklós visszatérő témája a második világháború (Gárdonyban és Vácott látható ilyen alkotása), valamint Ady Endre, Radnóti Miklós, József Attila és Latinovits Zoltán alakja. Monumentális művei közé tartozik a Szent István megkoronázása című alkotás Esztergomban, valamint Antall József síremléke és a Mátyás-emlékmű. Sok kritikát váltott ki Áttörés című szoborkompozíciója, amely 2009-ben a páneurópai piknik 20. évfordulójára készült és az antik ókor hangulatát idézi. Szobrászata mellett jelentősek grafikai alkotásai is.

A Kossuth- és Munkácsy-díjas érdemes művész ma Zsámbékon él és alkot. 1990 óta a Magyar Képzőművészeti Főiskola címzetes egyetemi tanára, 1992-től a Magyar Művészeti Akadémia tagja, 1995-től elnökségi tagja. 2004-ben Prima Primissima-díjat, 2008-ban Szent Márton-díjat kapott. „Motiválatlan derűben élek, ha belepusztulok is, úgy csinálok mindent, mintha szükség lenne a munkámra” – nyilatkozta egyszer újságíróknak, akik alkotói munkájáról kérdezték.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.