Az Izlandról indult újabb vulkáni hamufelhő miatt részleges repülési tilalmat rendeltek el hétfő délelőtt Belgium légterében is. A közlekedési nehézségek reggel csak az ország északnyugati részét, az Északi-tenger körzetét érintették, és a helyi hatóságok nem is számoltak a korlátozás kiterjesztésével. A tengerparti Oostende repülőterét a kora délutáni órákig lezárták, viszont a Brüsszel környéki fő repülőtereken – néhány brit járattól eltekintve – a forgalom a reggeli órákban zavartalan volt.
A brit országos légiirányítási szolgálat (NATS) hétfő reggel közölte, hogy helyi idő szerint reggel 7 órától – közép-európai idő szerint 8 órától – megnyílt a hajnali 1 óra óta lezárt légtér a két nagy repülőtér környékén, ám a hamufelhő továbbra sincs messze a térségtől, ezért főleg az érkező forgalmat kell korlátozni. Gatwickről helyi idő szerint 13 óráig csak indulhatnak repülőgépek, de érkező járatok nem szállhatnak le.
Ez érinti a Malév délelőtti budapesti járatát, amelyet a repülőtér információs szolgálatának hétfő reggeli kiírása szerint töröltek. Erre a repülőtérre az EasyJet és a Malév egy-egy további járata közlekedik Ferihegyről, ezeket a Gatwick járatinformációja hétfő reggel érkezésre jelölte. Heathrow-n, ahonnan a British Airways (BA) közlekedtet budapesti járatokat, megindult az érkező forgalom is, de az óránkénti leszállások számát harmincra korlátozták az átlagos 42-ről. A légikikötő információs rendszere hétfő reggel érkezésre jelölte a BA aznapi összes ferihegyi járatát. A szintén Londont kiszolgáló Lutonra a zárlat hivatalosan nem vonatkozott, de itt is késések és járattörlések voltak hétfőn, törölték többek között a Wizz Air hétfő reggeli budapesti járatát is.
A brit repülőterek naponta átlagosan 5500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A forgalom felét Heathrow és Gatwick bonyolítja le. Heathrow-n naponta átlagosan 1250 járat és 180 ezer utas, Gatwicken hatszáz járat és 77 ezer utas fordul meg. A hétfő hajnalra elrendelt londoni zárlatok előtt számos skóciai és észak-angliai repülőtéren rendeltek el fel- és leszállási tilalmat, köztük Manchesterben, Liverpoolban és Glasgow egyik regionális repülőterén. Ezeket a korlátozásokat azonban a hamufelhő délre húzódásával feloldották.
Áprilisban – Európa nagy részéhez hasonlóan – hat napig teljes légtérzárlat volt érvényben Nagy-Britannia egész területe felett a hamufelhő miatt. Az intézkedés súlyos bevételkiesést okozott a brit légitársaságoknak és a repülőtér-üzemeltetőknek, amelyek élesen bírálták a légügyi hatóságokat a légtér teljes lezárása miatt. A most életbe léptetett újabb részleges tilalmat is erőteljesen kritizálták a legnagyobb légitársaságok. Sir Richard Branson, a Virgin Atlantic elnöke kijelentette, hogy néhány napja Franciaország légterében volt hasonló sűrűségű a hamufelhő, és akkor az érintett francia országrészekben ezernél több járat szállt fel probléma nélkül.
A British Airways szóvivője kijelentette: a cég szerint repülésbiztonsági okok nem indokolják az ennyire szigorú korlátozásokat. David Learmount, a Flight International című brit repülési folyóirat szakelemzője a BBC-nek ugyanakkor azt mondta, hogy az izlandi vulkánkitörés „akár húsz évig vagy még tovább is” visszatérő fennakadásokat okozhat.
(MTI)















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!