Az Országgyűlésben napirend előtt Schmitt Pál házelnök megemlékezett arról, hogy 1991. június 19-én az utolsó szovjet katona is elhagyta Magyarország területét. Emlékeztetett arra, 2001-ben az Országgyűlés rendelkezett arról, hogy június utolsó szombatja a szabadság napja legyen.
Rétvári Bence a kitelepítésekről
Rétvári Bence közigazgatási és igazságügyi államtitkár arról beszélt, hogy szinte napra pontosan 60 évvel ezelőtt, 1950. június 23-án kezdődtek a hortobágyi deportálások. Elmondta, hogy a kitelepítetteknek érkezés után elvették és megsemmisítették a személyi irataikat, és bő három év alatt 10 ezer ember fordult meg a táborban. Közölte, hogy a személyi iratok megsemmisítése miatt lehetetlen lesz rekonstruálni a kitelepítettek nevét, akik szabadulásuk után továbbra is jogfosztottak maradtak.
Nógrádi Zoltán (Fidesz) a kommunista diktatúra egyik szörnyű cselekedetének nevezte a kitelepítéseket. Emlékeztetett arra, hogy a kitelepített családok nem részesültek kártalanításban és nem rehabilitálták őket. Kijelentette, meg kell találni a körülbelül tíz százaléknyi még ma is élő egykori kitelepítettet és tőlük, illetve gyermekeiktől és unokáiktól is bocsánatot kell kérni.
A KDNP a kilakoltatások ellen
Harrach Péter (KDNP) a kilakoltatásokról beszélve azt mondta, hogy a Bajnai-kormány április 16-tól nem hosszabbította meg a lakások árverezési tilalmát. Szavai szerint a politika, most úgy tűnik, megtalálta a megoldást, mert a Nemzeti Eszközkezelő Társaság létrehozásával egyénre szabva elérik, hogy a családoknak megmaradjon az otthona.
Réthelyi Miklós nemzeti erőforrásokért felelős miniszter kijelentette, hogy a szocialisták gazdaságpolitikája miatt a forint árfolyama jelentősen romlott, a devizaalapú hitelek rövid idő alatt és drasztikus mértékben megnőttek és a probléma százezreket érint. Leszögezte, a kormány olyan jelzáloghitelezési rendszert akar teremteni, amely nem fogadja el a kilakoltatásokat.
Lázár János arról beszélt, hogy olyan politikát szeretnének megvalósítani, amely nem a leszakadást, hanem a felzárkózást kínálja. Azért mennek nehezen az egyeztetések, mert a legfőbb teendő, hogy a szocialisták által okozott társadalmi és gazdasági csődből kimentsék az országot.
Mekkora a Malév adóssága?
Bagdy Gábor azt kérdezte, mekkora adósságot hagyott örökül a Malévnál az előző kormány. A KDNP-s politikus kiemelte: a tulajdonosok súlyosan eladósították három év alatt a Malévot, a légitársaság dolgozói után az államnak járó járulékokat sem fizették ki. A Malév privatizációja kudarc, sikertelen volt és megbukott – fogalmazott, hozzátéve: nem zárható ki az akkori pénzügyminiszter Veres János politikai felelőssége sem. Mint kifejtette: egyes számítások szerint akár 50 milliárdba is belekerülhet a rendbe tétele a cégnek. Azt kérdezte, megtette-e kormány a szükséges lépéseket a felelősségre vonás érdekében.
Fónagy János, a nemzeti fejlesztési tárca parlamenti államtitkára válaszában kiemelte: a légitársaság adósságállománya többszöröse az elhibázott privatizáció előttinek. Az orosz tulajdonos nem alaptőkét emelt, hanem hitelt vettetett fel, súlyosan eladósítva a céget. Naponta bukkannak elő újabb és újabb tételek, ezért pontos számot később lehet mondani az adósságról. Szakértők szerint az átszervezéshez a következő két évben több mint 30 milliárdra lenne szükség, plusz 10-15 milliárd forint a tőkepótláshoz. Olyan megoldást kell találni, ami a legkisebb mértékben terheli a költségvetés, és állami légitársaságként működtethető a vállalat – hangsúlyozta. A képviselő a választ elfogadta.
Öt szárnyvonalon újraindul a személyszállítás
Fidesz: július 4-én öt vasúti szárnyvonalon újraindítják a személyszállítást Fónagy János államtitkár a fideszes Kovács Zoltán azon kérdésére, mikor állítják vissza a vasúti közlekedést a szárnyvonalakon úgy válaszolt: július 4-étől öt vasúti szárnyvonalon visszaállítják a személyszállítást, később másik két vonalat is újra megnyitnak. A választ a képviselő elfogadta.
Vizsgálják a Volán szerződéseit
Nagy Gábor Tamás (Fidesz) a Budai Vár falának meggyengülésére hívta fel a figyelmet. Mint mondta, az eső miatt több helyen meggyengültek a falak és bár a közvetlen életveszély elhárult, további lépések kellenek. Fónagy János államtitkár válaszában kifejtette, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő közbeszerzési eljárást indított építészeti koncepció tanulmányterv kidolgozására, a tanulmányok még a nyáron elkészülhetnek.
Wintermantel Zsolt (Fidesz) arról beszélt, hogy Volán-busz járatainak több mint egyharmadát kiszervezték és zsámbéki, érdi, gyöngyösi, jászsági, egri, váci és gödöllői térségekben offshore hátterű tulajdonosok végzik a közszolgáltatást. A politikus feltette a kérdést, hogy a kormány vizsgálja-e a kiszervezések hátterét és jogosságát. Fónagy János nemzeti fejlesztési államtitkár kijelentette, hogy a felvetések nagy részét megalapozottnak tartja, ezért ezeket is, mint sok hasonló szerződést rövid időn belül vizsgálni fognak.
(MTI)
Így vinné háborúba Európát a NATO főtitkára














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!