Alstom-ügy: Demszky a francia nagykövetnél járt közben

Még hat hónapig kötelező együttműködnie a BKV-nak és az Alstom cégnek abban, hogy az Alstom megszerezze a 2-es metró szerelvényeihez a hatósági engedélyt a felek által megkötött szerződés szerint – közölte Demszky Gábor főpolgármester újságírókkal hétfőn egy budapesti eseményen. Demszky a budapesti francia nagykövetnél járt közben az ügy rendezése érdekében.<br /><br /><strong><a href="/portal/728091">• Kemény kérdésekre kell válaszolni az alstomos bukás miatt</a></strong>

MNO
2010. 08. 02. 12:28
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bizonytalanság a kérdésben most az, hogy az Alstom él-e fellebbezési jogával. Demszky Gábor elmondta: a főváros területfejlesztési és gazdasági bizottsága augusztus 16-án tárgyal az ügyről – azt követően, hogy kiderül, az Alstom fellebbez-e –, és várhatóan az augusztus 26-i rendes közgyűlés naprendjére kerülhet egy, a megoldást szolgáló előterjesztés. A 4-es metró szerelvényeinek szállításával kapcsolatban még több hónap áll rendelkezésre, hogy elkerülje a főváros az európai uniós pénzek visszafizetésének veszélyét – tette hozzá a főpolgármester.

Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a főváros a pénzénél marad. A már kifizetett részleteket ugyanis bankok garantálták, így ez nem vitaalap, azt a bankok fizetik meg. Ugyanez vonatkozik arra a 15 millió euróra is, ami a jólteljesítési garancia volt a szerződés szerint. Mint mondta, a fővárosi közgyűlés elé csak olyan előterjesztés kerül, amelyet az ellenzék is támogathat. „Nem akarok olyan megoldást, ami hosszú távú kötelezettséget róna a következő önkormányzatra” – fűzte hosszá. Demszky Gábor szerint az Alstom rossz úton járt akkor, amikor nem vette komolyan azt, hogy vagy derogációt – mentességet – kér a magyar szabványok alól, vagy a magyar szabványoknak megfelelően gyártja le a metrószerelvények fékrendszerét. Európa számos országában kért erre derogációt a francia gyártó – jegyezte meg a főpolgármester, hozzátéve: „a francia nagykövetnél kellett közbenjárnom az ügyben”.

Az más kérdés, hogy elavultak-e a szabványaink, azok mikor, milyen termékre készültek – fűzte hozzá az orosz metrószerelvényekre utalva a főpolgármester. Az Alstom metrókocsijai közlekedésbiztonsági szempontból megfelelőek – válaszolta újságírói kérdésre Demszky Gábor. Ezt a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői által készített tanulmány és az is igazolja, hogy számos városban futnak ilyen metrószerelvények.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság múlt pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstom cégnek, többek között a fékrendszer problémái miatt. Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e. A Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig azt vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.