A bizonytalanság a kérdésben most az, hogy az Alstom él-e fellebbezési jogával. Demszky Gábor elmondta: a főváros területfejlesztési és gazdasági bizottsága augusztus 16-án tárgyal az ügyről – azt követően, hogy kiderül, az Alstom fellebbez-e –, és várhatóan az augusztus 26-i rendes közgyűlés naprendjére kerülhet egy, a megoldást szolgáló előterjesztés. A 4-es metró szerelvényeinek szállításával kapcsolatban még több hónap áll rendelkezésre, hogy elkerülje a főváros az európai uniós pénzek visszafizetésének veszélyét – tette hozzá a főpolgármester.
Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a főváros a pénzénél marad. A már kifizetett részleteket ugyanis bankok garantálták, így ez nem vitaalap, azt a bankok fizetik meg. Ugyanez vonatkozik arra a 15 millió euróra is, ami a jólteljesítési garancia volt a szerződés szerint. Mint mondta, a fővárosi közgyűlés elé csak olyan előterjesztés kerül, amelyet az ellenzék is támogathat. „Nem akarok olyan megoldást, ami hosszú távú kötelezettséget róna a következő önkormányzatra” – fűzte hosszá. Demszky Gábor szerint az Alstom rossz úton járt akkor, amikor nem vette komolyan azt, hogy vagy derogációt – mentességet – kér a magyar szabványok alól, vagy a magyar szabványoknak megfelelően gyártja le a metrószerelvények fékrendszerét. Európa számos országában kért erre derogációt a francia gyártó – jegyezte meg a főpolgármester, hozzátéve: „a francia nagykövetnél kellett közbenjárnom az ügyben”.
Az más kérdés, hogy elavultak-e a szabványaink, azok mikor, milyen termékre készültek – fűzte hozzá az orosz metrószerelvényekre utalva a főpolgármester. Az Alstom metrókocsijai közlekedésbiztonsági szempontból megfelelőek – válaszolta újságírói kérdésre Demszky Gábor. Ezt a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői által készített tanulmány és az is igazolja, hogy számos városban futnak ilyen metrószerelvények.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság múlt pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstom cégnek, többek között a fékrendszer problémái miatt. Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e. A Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig azt vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának.
(MTI)
Baloldali hazugságok az áram áráról: itt a Patrióta leleplezése!