Alstom-ügy: Demszky a francia nagykövetnél járt közben

Még hat hónapig kötelező együttműködnie a BKV-nak és az Alstom cégnek abban, hogy az Alstom megszerezze a 2-es metró szerelvényeihez a hatósági engedélyt a felek által megkötött szerződés szerint – közölte Demszky Gábor főpolgármester újságírókkal hétfőn egy budapesti eseményen. Demszky a budapesti francia nagykövetnél járt közben az ügy rendezése érdekében.• Kemény kérdésekre kell válaszolni az alstomos bukás miatt

MNO
2010. 08. 02. 12:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bizonytalanság a kérdésben most az, hogy az Alstom él-e fellebbezési jogával. Demszky Gábor elmondta: a főváros területfejlesztési és gazdasági bizottsága augusztus 16-án tárgyal az ügyről – azt követően, hogy kiderül, az Alstom fellebbez-e –, és várhatóan az augusztus 26-i rendes közgyűlés naprendjére kerülhet egy, a megoldást szolgáló előterjesztés. A 4-es metró szerelvényeinek szállításával kapcsolatban még több hónap áll rendelkezésre, hogy elkerülje a főváros az európai uniós pénzek visszafizetésének veszélyét – tette hozzá a főpolgármester.

Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a főváros a pénzénél marad. A már kifizetett részleteket ugyanis bankok garantálták, így ez nem vitaalap, azt a bankok fizetik meg. Ugyanez vonatkozik arra a 15 millió euróra is, ami a jólteljesítési garancia volt a szerződés szerint. Mint mondta, a fővárosi közgyűlés elé csak olyan előterjesztés kerül, amelyet az ellenzék is támogathat. „Nem akarok olyan megoldást, ami hosszú távú kötelezettséget róna a következő önkormányzatra” – fűzte hosszá. Demszky Gábor szerint az Alstom rossz úton járt akkor, amikor nem vette komolyan azt, hogy vagy derogációt – mentességet – kér a magyar szabványok alól, vagy a magyar szabványoknak megfelelően gyártja le a metrószerelvények fékrendszerét. Európa számos országában kért erre derogációt a francia gyártó – jegyezte meg a főpolgármester, hozzátéve: „a francia nagykövetnél kellett közbenjárnom az ügyben”.

Az más kérdés, hogy elavultak-e a szabványaink, azok mikor, milyen termékre készültek – fűzte hozzá az orosz metrószerelvényekre utalva a főpolgármester. Az Alstom metrókocsijai közlekedésbiztonsági szempontból megfelelőek – válaszolta újságírói kérdésre Demszky Gábor. Ezt a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői által készített tanulmány és az is igazolja, hogy számos városban futnak ilyen metrószerelvények.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság múlt pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstom cégnek, többek között a fékrendszer problémái miatt. Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e. A Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig azt vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.