Bonyolódik az Alstom-ügy, érdekes jogi helyzet állhat elő

A BKV elkészítette az Alstom-metrókocsikra vonatkozó szerződések megszüntetésének jogi vizsgálatát, eleget téve a Fővárosi Közgyűlés június 3-i döntésének – közölte a Főpolgármesteri Hivatal csütörtökön.• Demszkyék napok óta tisztában vannak a következményekkel • Fellebbez az Alstom a metrószerelvények ügyében • Csak Kocsison múlik, felmondják-e a szerződést

MNO
2010. 08. 12. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint írták, a döntési alternatívákat elemző anyagot – amelyet a BKV igazgatósága egyhangúlag támogatott – Demszky Gábor főpolgármester megküldi az illetékes szakbizottságoknak. A gazdasági, valamint a pénzügyi és közbeszerzési bizottság augusztus 17-én, a Fővárosi Közgyűlés pedig augusztus 26-án tárgyalhat a kérdésről.

Emlékeztettek rá: a közgyűlés június 3-án arra szólította fel a BKV vezérigazgatóját, hogy „a Budapesti Közlekedési Zrt. és az Alstom Budapest Metropolis Konzorcium között megkötött metrószerelvények szállítására és karbantartására vonatkozó szerződések megszűnésének lehetőségeit 2010. július 31-ig tárja fel”. A testület ugyanakkor arról is határozott, hogy „ha a késedelmes teljesítés erre lehetőséget ad,” a BKV vezérigazgatója „a szerződéseket szüntesse meg, amennyiben a 2-es metró új Alstom-szerelvényeinek végleges típusengedélyét nem sikerül 2010. július 31-én éjfélig beszereznie a szállítónak”.

Külön-külön lehet megszüntetni a szerződéseket


A Főpolgármesteri Hivatal sajtóközleménye felidézte: a BKV jogi levezetése rámutat arra, hogy a két tulajdonosi döntés részben ellentmond egymásnak, mivel a szerződés megszüntetésének lehetőségét és annak következményeit július 31-éig kell megvizsgálni, ám ugyanezen időpontban – a vizsgálatok eredményétől függetlenül – intézkedni kellene a szerződés felbontásáról is. „A következményeket feltáró vizsgálat egyik legfontosabb tanulsága, hogy míg a 2-es metró szerelvényeivel kapcsolatban a Fővárosi Önkormányzat joggal hivatkozhat a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasító döntésére, a 4-es metró szerelvényeivel kapcsolatban erre nincs lehetőség, hiszen a hatóság elutasító döntése csak a 2-es vonalra szánt szerelvényekre vonatkozott” – olvasható a közleményben. Hozzátették: a szerződések felmondásának „teljesen eltérő jogkövetkezményei lehetnek, így a két vonalra vonatkozó szerződések esetleges megszüntetését is külön-külön kell mérlegelni”.

Mint írták, a két megállapodás külön kezelését az is alátámasztja, hogy míg a Nemzeti Közlekedési Hatóság az M2-es szerelvények ügyében nem adta meg a végleges típusengedélyt, addig az M4-es kocsik esetében az elsőfokú eljárást folytatva 2010. október 31-i határidővel hiánypótlást kért a francia gyártótól.

Veszélyben a 4-es metró uniós támogatása


Emlékeztettek rá, hogy a két metróvonal járműveinek finanszírozási és jogi környezete is eltér egymástól: az M4-es beruházás részben állami finanszírozású is, ráadásul az uniós támogatás miatti kötelezettségek betartása szintén elsőrendű szempont, ezért az M4-es vonalra szóló járműszerződések további sorsa szempontjából nem lehet eltekinteni a beruházást finanszírozó magyar állam álláspontjától. „Amennyiben az M4-es járműszerződéseket a BKV felmondja, és az új járműszerelvényeket nem sikerül az uniós támogatási szerződésben kikötött határidőig beszerezni, a járművekre nem lehet az uniós forrásokat felhasználni, tehát annak költségeit teljes egészében a fővárosnak és a magyar államnak együttesen kellene viselnie” – szögezték le. Mint írták, „az ebből eredő lehetséges pénzügyi következmények miatt a magyar állam álláspontjának ismerete nélkül a felmondásra vonatkozó döntést előkészíteni szakszerűen nem lehetséges”. Ezért Demszky Gábor főpolgármester levélben fordult Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterhez, amelyben tájékoztatja a kormányt a kialakult helyzetről.

Két út van


A hivatal közölte, a BKV jogi vizsgálata alapján a Fővárosi Közgyűlés és az illetékes szakbizottságok előtt két döntési alternatíva szerepel: az egyik, hogy a közgyűlés utasítja a BKV Zrt. igazgatóságát az Alstommal kötött, a 2-es metróvonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések felmondására, valamint az M4-es vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések újratárgyalására. Ezzel egy időben a közgyűlés utasítja a BKV-t, hogy az M2-es vonalra a lehető legrövidebb időn belül írjon ki új közbeszerzést. Ebben az esetben az M4-es vonalra szóló szerződések további sorsa a tárgyalások függvényében a partner teljesítési hajlandóságától, valamint az európai uniós finanszírozás szempontjaitól függ – tették hozzá.

A másik lehetőség, hogy a közgyűlés tulajdonosként eljárva úgy határoz, hogy mindaddig, amíg az M2-es vonalra szállítandó járművek végleges típusengedélye megadásának elutasítása jogerős nem lesz, további intézkedést a BKV Zrt.-nek nem kell tennie a szerződések felmondása céljából. Ebben az időszakban a BKV Zrt.-nek együtt kell működnie a szállítóval a végleges típusengedély megszerzése érdekében.

44 szerelvény


A Nemzeti Közlekedési Hatóság július 30-án közölte, hogy nem adta meg a 2-es metróvonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstomnak, többek között a fékrendszer problémái miatt. Azóta kiderült, hogy nemcsak a fékekkel, hanem a járművet irányító szoftverrel is több probléma volt.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.